chiddush logo

חטא העגל גרם לפירוק המשכן

נכתב על ידי משה אהרון, 5/3/2023

 בס"ד.

 חטא העגל גרם להתפרקות המשכן.
=============================
חטא העגל גרם להתפרקות המשכן.
 ואף אולי עיקור מהותו כ"מקדש".של "ושכנתי בתוכם"
 נדמה כי ללא עדיים של ישראל מסיני . לא היה אפשר להמשיך ולקיים במשכן גילוי שכינה
 והוא המשכן התפרק לשני חלקיו המשכן נותר  בתוך המחנה והאוהל שמעליו 
הועתק מחוץ למחנה  והפך ל"אהל מועד" .
 
והנה הכתוב לפניכם :


וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-עֶדְיָם, מֵהַר חוֹרֵב.  ז וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת-הָאֹהֶל וְנָטָה-לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, הַרְחֵק מִן-הַמַּחֲנֶה, וְקָרָא לוֹ, אֹהֶל מוֹעֵד; וְהָיָה, כָּל-מְבַקֵּשׁ יְהוָה, יֵצֵא אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד, אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה.  ח וְהָיָה, כְּצֵאת מֹשֶׁה אֶל-הָאֹהֶל, יָקוּמוּ כָּל-הָעָם, וְנִצְּבוּ אִישׁ פֶּתַח אָהֳלוֹ; וְהִבִּיטוּ אַחֲרֵי מֹשֶׁה, עַד-בֹּאוֹ הָאֹהֱלָה.  ט וְהָיָה, כְּבֹא מֹשֶׁה הָאֹהֱלָה, יֵרֵד עַמּוּד הֶעָנָן, וְעָמַד פֶּתַח הָאֹהֶל; וְדִבֶּר, עִם-מֹשֶׁה.  י וְרָאָה כָל-הָעָם אֶת-עַמּוּד הֶעָנָן, עֹמֵד פֶּתַח הָאֹהֶל; וְקָם כָּל-הָעָם וְהִשְׁתַּחֲווּ, אִישׁ פֶּתַח אָהֳלוֹ.  יא וְדִבֶּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה פָּנִים אֶל-פָּנִים, כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ; וְשָׁב, אֶל-הַמַּחֲנֶה, וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן נַעַר, לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל.  {פ}
 הנה כי כן שני בתי המקדש  נחרבו ודומה שגם למשכן אירע משהו מאותו החורבן כאמור התפרקות לשני חלקיו העיקריים  והסעת השכינה יחד עם האוהל למחוץ למחנה .
 זו הסיבה שלא מצאנו [לפחות אני ואשמח שאם אני טועה מי תקנני ] שמשה נצטווה על מנגנוני חיבור בין המשכן ואוהלו שמעל .
 שמשל חיבור זה יותר רוחני והותלה בהם פיזית  בבני ישראל בכך שהמשכן ישתכלל לכלל "מקדש"  :
 זו גם הסיבה שהתורה פיצלה לכתחילה, בין המשכן לאוהל להיותם "אחד" בנפרד .
כל אחד אך לעצמו. חטא העגל מיגר האופציה 
לקיים ושכנתי בתוכם. דבר שחטא העגל סיכל מכל וכל .
 כך או כך, נדרשים אנו לשאלה כיצד מתיישבת גילוי השכינה באוהל שמחוץ למחנה לאותה הקביעה כי הגילוי והדיבור עם משה יהא דווקא בפנים המשכן, מבין שני הכרובים.
 אז מסתבר לכאורה, כי לאחר חטא העגל היה ברור למשה  כי משכן ואוהלו לא יכלו כבר להיות "אחד".
 והוא מיוזמתו הפריד בינהם משל להעניש לקיים ושכנתי לא בתוכם לא בתוך המחנה
 זו גם אגב הסיבה שאחר כך, ממש בסמוך, משה ניסה להתמקח עם הקב"ה כיצד הוא "ילך בקרבנו"....בדרך לארץ .לאמור :  באיזה איכות של קרבה והשגחה.
 שאם האוהל והמשכן היו לאחד בכלל לא הייתה עולה שאלה מהסוג האמור.
משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה