הטרגדיה של אהרון
נכתב על ידי משה אהרון, 5/3/2023
בס"ד.
הטרגדיה של אהרון
====================.
אהרון של פרשת כי תשא" וחטא העגל, איננו אותו אהרון של פרשת תצווה.
אהרון הנוצץ והמפואר בשלמות של בגדי התפארת .
ואשר אמורים היו לשקף גם שלמות של מידות והנהגה שבכהונה.
אהרון לא הספיק לתכלל לכלל שלמות נתפסת את כל מטלותיו .
וכך הוא קרס אל החור השחור של חטא העגל.
ועתה מתבקשת לכאורה החובה לפרט במשהו, את אותה הדמות המפוארת כאמור :
משה הוריד בידיו שתי לוחות אבן ובהם כתובות עשרת הדיברות.
משל תפקידו כמנהיג לפעול בשתי ידיו במלא להנחילן לכלל ישראל .
שכלל ישראל ימלא אחר כל הדברות .
והנה אותן שתי הלוחות הונחו למעשה גם כסמל על כתפיו של אהרון
לוחות אבן השהם ."שהם" אותיות משה - לרמז על סמליות של אותן הלוחות
לרמז שאהרון היה צריך לשאת על כתפיו את עול ההשרשה והלימוד של הדברות בעם ישראל .
אך בשונה מלוחות הברית על לוחות השוהם שעל כתפיו של אהרון היו כביכול:
"שתי דברות" נוספות
שבכל לוח אבן שעל כל כתף היו שישה שמות משבטי ישראל .
משל כל דיברה מכוונת לשם שבט.
והנה בתפקידו ההיסטורי של אהרון בנוסף לעשרת הדברות כאמור,
נוספו כאמור כעין "שתי דברות" נוספות :
אהבה
וברכה.
שכך צווה אהרון כחלק מתפקידו הייחודי ככהן גדול גם לברך את עם ישראל באהבה.
הנה כי כן, בגדי הכהונה של אהרון נועדו אך לבני ישראל :
האפוד למשל ,לא היה כדי לגונן על גופו של אהרון .
אלא כדי לשמש מצע נושא לאבני השוהם כאמור על הכתפיים.
ולנשיאת חושן המשפט על הלב
הנה כי כן, הכתפיים והלב של אהרון כל כולם, משועבדים היו למען עם ישראל .
והנה בזה לא הסתיים העניין : היה גם צריך שיעבוד נוסף לה'
לכתפיים וללב נחוץ היה גם שיעבוד הראש והמוח כסימן דרך ויעד של מטרה.
וכנגד אלה לסמל גם את הראש והמוח ,ניתן לאהרון גם הציץ על המצח .
עליו הייה החותם : "ה' אחד ".
לסמל כאמור היעד והתכלית
משל גם לחבר "אחד" - אחדות של כלל ישראל של משא [הכתפיים] וכוונה [הלב] .
אל מול :"ה' אחד".
והנה אחדות כלל ישראל באהבה ,הוא גם במעשה וגם בכוונה .
ועניין הכוונה מסומל בחושן המשפט. - בחוסן של משפט. ["חושן= גם חוסן וגם נחישות ]
שרק בחוסנו של משפט, ישכיל זה העם להתאחד .
ולעניין זה אין חלילה להבדיל בין שבט לשבט .
כל שבט יש לו את הייעוד להאיר - "כפלח" באבן הטובה המסומלת שלו בחושן - את המשפט.
וכך המשפט מואר באור האחדות של כולם.
שזה האור הגדול, ניזון באורם של שנים עשרה האבנים שבחושן - זה חוסנו של המשפט .
שהאור של כולם מתחבר לכלל אור אחד מול אור של : ה' אחד.
חושן המשפט יושג אך בנחישות טהורה אותה הדבקות של : אמת וצדק.
והנה בפועל לא היו לאהרון ימי חסד :
ללמוד ולהכיל את כל אלה והוא מיד עמד למבחן הקשה בחטא העגל .
וכך קרס הוא עד כדי שה' התאנף חלילה להשמידו .
ולוואי והיה לנו כיום כהן גדול
שיאחד אותנו באור המשפט האלוקי הגדול .
שיפעל בדבקות טהורה לאהבת כלל ישראל ואחדותו.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)