חידתה של האמה כמשל לדיני העבדים
נכתב על ידי משה אהרון, 19/2/2023
בס"ד.
חידתה של האמה כמשל לדיני העבדים.
=================================
מופרכותם של דיני העבדים בתורה, באה לידי ביטוי מובהק בסודה או בחידתה של ה"אמה".
מי הקורא את הפרשייה שלה , בפתח פרשת משפטים , אחרי דיני העבד העברי
ולא מתבוסס בשלל התמיהות הבאות להלן,
לעולם לא ירד לשורש סודה המרתק.
אם כן מה הן התמיהות :
מדוע לעבד הוסיפה התורה את הכינוי :"עברי" - ונמנעה מכך לעניין האמה.
בכלל למה "אמה" ולא שפחה.
מדוע לעניין העבד האדון הוא האקטיבי בקנייה - ואילו לעניין האמה אביה אקטיבי במכירתה.
מדוע נאמר לגביה "לא תצא כצאת העבדים" [כלומר לא תצא בשנה השביעית] .
מדוע התורה ניגשת מיד לאופציה השלילית :
שהיא האמה תמצא רעה בעיני אדוניה.
ובכלל מה הדינים אם היא תמצא טובה בעיני אדוניה.
מה הוא :"אשר לא או לו - יעדה"
מהו הביטוי : "והפדה לעם נוכרי".
מדוע הביטוי הקשה : "בבגדו בה". ואיפה הבגידה.
והתמוה מכל :
מדוע האדון שלא ראה לנכון לשאתה או להשאיה לבנו - את האמה
צריך להתחייב [ועד מתי]. - במה שמכונה : "עונתה".
כלל התשובות לעניות דעתנו , משרטטות את סודה המופלא של
האמה בתורה.
התשבץ לפניכם !
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)