chiddush logo

חידתה של האמה כמשל לדיני העבדים

נכתב על ידי משה אהרון, 19/2/2023

בס"ד.

חידתה של האמה כמשל לדיני העבדים.
 =================================
מופרכותם של דיני העבדים בתורה, באה לידי ביטוי מובהק בסודה או בחידתה של ה"אמה".
 מי הקורא את הפרשייה שלה , בפתח פרשת משפטים  , אחרי דיני העבד העברי
 ולא מתבוסס בשלל התמיהות הבאות להלן, 
לעולם לא ירד לשורש סודה המרתק.
 אם כן מה הן התמיהות :
 מדוע לעבד הוסיפה התורה את הכינוי :"עברי"  - ונמנעה מכך לעניין האמה.
 בכלל למה "אמה" ולא שפחה.
 מדוע לעניין העבד האדון הוא האקטיבי בקנייה -  ואילו לעניין האמה אביה אקטיבי במכירתה.
 מדוע נאמר לגביה "לא תצא כצאת העבדים" [כלומר לא תצא בשנה השביעית] .
 מדוע התורה ניגשת מיד לאופציה השלילית :
 שהיא האמה תמצא רעה בעיני אדוניה.
 ובכלל מה הדינים אם היא תמצא טובה בעיני אדוניה.
 מה הוא :"אשר לא או לו  - יעדה"
 מהו הביטוי  : "והפדה לעם נוכרי".
 מדוע הביטוי הקשה : "בבגדו בה". ואיפה הבגידה.
 והתמוה מכל : 
מדוע האדון שלא ראה לנכון לשאתה או להשאיה לבנו  - את האמה
צריך להתחייב [ועד מתי]. -  במה שמכונה : "עונתה".
 כלל התשובות לעניות דעתנו , משרטטות את סודה המופלא של 
האמה בתורה.
התשבץ לפניכם  !
 משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה