מידת הכפיות טובה
בפרשת שמות סופר על משה שראה איש מצרי מכה עברי ומשה הסתכל מסביבו וראה שאין אנשים והחליט להרוג את המצרי על ידי אמירת שם השם המפורש שנא' "וַיִּ֤פֶן כֹּה֙ וָכֹ֔ה וַיַּ֖רְא כִּ֣י אֵ֣ין אִ֑ישׁ וַיַּךְ֙ אֶת־הַמִּצְרִ֔י וַיִּטְמְנֵ֖הוּ בַּחֽוֹל" ולאחר מכן כתוב שיום אחרי זה הוא יצא וראה שני עבריים רבים ושאל את המכה "לָ֥מָּה תַכֶּ֖ה רֵעֶֽךָ" ענה לו העברי המכה "וַיֹּ֠אמֶר מִ֣י שָֽׂמְךָ֞ לְאִ֨ישׁ שַׂ֤ר וְשֹׁפֵט֙ עָלֵ֔ינוּ הַֽלְהָרְגֵ֨נִי֙ אַתָּ֣ה אֹמֵ֔ר כַּֽאֲשֶׁ֥ר הָרַ֖גְתָּ אֶת־הַמִּצְרִ֑י" (מי שם אותך שר ושופט עלינו מה תהרוג אותי כמו שאתה שהרגת את המצרי על ידי שאמרת את שם השם המפורש) אפשר להבין מדברים אלו שאיזה אותו בן אדם זה שהוכה וזה שהכה (התהפך הגלגל) בפרשה שלנו כתוב "וַיִּשְׁלַ֣ח פַּרְעֹ֔ה וְהִנֵּ֗ה לֹא־מֵ֛ת מִמִּקְנֵ֥ה יִשְׂרָאֵ֖ל עַד־אֶחָ֑ד וַיִּכְבַּד֙ לֵ֣ב פַּרְעֹ֔ה וְלֹ֥א שִׁלַּ֖ח אֶת־הָעָֽם" כתיב "עד אחד" ז"א כולל אחד והאחד הזה זה אותו יהודי שהוכה והכה ולמה הוא מת בגלל שהוא היה כפוי טובה שהוא אמר למשה "הַֽלְהָרְגֵ֨נִי֙ אַתָּ֣ה אֹמֵ֔ר כַּֽאֲשֶׁ֥ר הָרַ֖גְתָּ אֶת־הַמִּצְרִ֑י" במקום להתנצל או לפחות להתחצף למשה שהרי הוא הציל אותך מידי המצרי ולכן כתוב שהוא מת במכת דבר כי הוא דִבר.