פרשנות אונקלוס - פרשת וישלח
פרשנות אונקלוס
פרשת וישלח
בראשית לב,יא: קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים, וּמִכָּל-הָאֱמֶת: אונקלוס: זעירן זכותי. תה"ת: מעטות זכויותי.
אונקלוס מפרש שיעקב חושב שלא מגיע לו כי אין לו מספיק זכויות, לא מענווה דווקא.
בראשית לב,כא: כִּי-אָמַר אֲכַפְּרָה פָנָיו, בַּמִּנְחָה הַהֹלֶכֶת
לְפָנָי, וְאַחֲרֵי-כֵן אֶרְאֶה פָנָיו, אוּלַי יִשָּׂא פָנָי: אונקלוס: יסב אפי. תה"ת: יכבוש כעסו ויסביר
לי פנים. אונקלוס מפרש שיעקב מקווה שעשו יכבוש כעסו, אף אם לא יסלח.
בראשית לג,ה: הַיְלָדִים, אֲשֶׁר-חָנַן אֱלֹהִים אֶת-עַבְדֶּךָ: אונקלוס: חס. תה"ת: חמל. אונקלוס מפרש שיעקב
מספר לעשיו שה' חמל עליו ונתן, לא שהעניק לו בשפע (חנן).
בראשית לג,י: כִּי עַל-כֵּן רָאִיתִי פָנֶיךָ, כִּרְאֹת פְּנֵי אֱלֹהִים--וַתִּרְצֵנִי: אונקלוס: רברביא. תה"ת: הגדולים. אונקלוס מפרש
שיעקב אינו מכנה את עשו 'אלוהים', אלא גדול ונכבד.
בראשית לג,יז: וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת, עַל-כֵּן קָרָא
שֵׁם-הַמָּקוֹם סֻכּוֹת:
אונקלוס: סֻכֹּת: מטלן. סֻכּוֹת:
סוכות. זכותי. תה"ת: צל; סוכות. אונקלוס מפרש שהמקום נקרא על שם סוכות הצל שהקים
יעקב לצאן, והמקום נקרא סוכות, לא מטלן, משמע שיעקב דיבר את לשון הקודש.
בראשית לד,לא: הַכְזוֹנָה, יַעֲשֶׂה אֶת-אֲחוֹתֵנוּ: אונקלוס: הכנפקת ברא. תה"ת: האם כמו יצאנית –
יוצאת חוץ. אונקלוס מפרש זונה – יוצאת מחוץ לבית.
שבת שלום, שבת ריבוי זכויות, מחילה, שפע,
כבוד, לשון קודש, התכנסות של ענווה, אורן.