chiddush logo

פרשנות אונקלוס - פרשת נוח

נכתב על ידי אורן מס, 28/10/2022

 

פרשנות אונקלוס 

פרשת נוח

בראשית ז,טז:  וַיִּסְגֹּר יְהוָה, בַּעֲדוֹ: אונקלוס: ואגן: תה"ת: והגן. הכוונה שה' לא סגר את פתח התיבה מחוץ לה, אלא הגן על התיבה מבחוץ, שאם ה' היה סוגר, איך יכול היה נוח לפתוח אותה בעצמו: וַיָּסַר נֹחַ, אֶת-מִכְסֵה הַתֵּבָה (ח,יג).

 

ח,יא: וְהִנֵּה עֲלֵה-זַיִת טָרָף בְּפִיהָ: אונקלוס: תביר נחית בפומה. תה"ת: שבור, כרות, מונח בפיה. אולי ניתן להבין שאם העלה שבור, משמע הוא טרי, ולא עלה ישן מלפני המבול.

 

ח,כא: וַיָּרַח יְהוָה, אֶת-רֵיחַ הַנִּיחֹחַ: אונקלוס: וקביך ה' ברעווא ית קורבנה. תה"ת: וקיבל ה' ברצון את קורבנו. הרחה פירושה הסכמה וקבלה, כי היא אינה יכולה להיעשות בכפייה, אלא דורשת הסכמת המריח לשאוף אליו את הריח.

 

ט,ו: שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ: אונקלוס: בסהדין על מימר דיניא. תה"ת: בעדים לפי אמירת פסק הדיינים. אונקלוס מתרגם לפי חז"ל.

 

ט,יב: זֹאת אוֹת-הַבְּרִית אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם: אונקלוס: בין מימרי. תה"ת: בין דיבורי. הכוונה להרחיק מה' הגשמה של יחסים קרובים וחבריים עם האדם.

 

ט,כז: יַפְתְּ אֱלֹהִים לְיֶפֶת, וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי-שֵׁם: אונקלוס: וישרי שכינתֵהּ. תה"ת: וישכן שכינתו. ה' לא ישכון באהלי שם כמו בבית מקדש, אלא ישכן שם את שכינתו.

 

שבת שלום, שבת של הגנה, רלוונטיות תמידית, הסכמה, מדק, דיבור עם ה' ושזכייה בשכינתו, ומזל טוב לברית המילה של בנם של ראובן ושרה, חודש טוב, אורן.

 

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה