chiddush logo

שומרים על זהות של בני חורין

נכתב על ידי שניאור, 22/12/2013

 

שומרים על זהות של בני חורין
ניתן לחיות במדינה הכי דמוקרטית בעולם ובה בעת להיות עבד נרצע לאופנות מתחלפות. לעומת זאת, עבד השם יכול להימצא בגלות הכי מרה ויחד עם זאת לחיות בפנימיותו גאולה

טז טבת התשע"ד (19.12.2013)

חב"ד
מהו הדבר ששייך רק לך, אולם אחרים משתמשים בו הרבה יותר ממך? התשובה היא כמובן – שמך הפרטי.

בחירת שם לתינוק נולד היא אחד הדברים שמושקעות בו שעות רבות של מחשבה. הורים מתלבטים כיצד לקרוא לעוללם שהגיח לאוויר העולם ובמקרים רבים מתייעצים עם ידידים ומבינים, החל מרבנים וכלה בפורומים תקשורתיים שונים.

מסתבר כי השם אינו עניין של סמנטיקה בלבד. מחקרים מגלים כי לשמות יש משמעות גדולה מאוד. מדענים מצאו כי ילדים בעלי שמות מסוימים מועדים יותר להפרעת קשב וריכוז. בשפה האנגלית רוב שמותיהם של הבנים משדרים חוזק ועוצמה, ורוב שמותיהן של הבנות משדרים רוך ועדנה. באופן מודע או שלא, משפיעים השמות שבוחרים ההורים על ייעודם וגדילתם של ילדיהם.

*

לנו אין כל צורך במחקר כזה או אחר. התורה מספרת לנו כי אחד מהדברים שאבותינו לא שינו ושבזכותם נגאלו ממצרים הוא השמות (שני דברים נוספים הם הלשון והביגוד).

מצרים של הימים ההם נחשבה למעוז של אלילות ועבודה זרה. שררה שם אווירה קשה של כפירה בבורא העולם ומנהיגו. דורות על גבי דורות של בני ישראל נולדו, גדלו והתחנכו במצרים ואף אב או אם מבני ישראל לא העניקו לילדיהם שמות מצריים. כולם הקפידו בשמרנות קנאית על שמות ייחודיים, כדי שלא להתערב עם המצרים.

כאשר מתארת התורה את ירידת בני ישראל למצרים היא מונה את שמות כל השבטים – 12 הבנים של יעקב אבינו. לאחר מכן, כהקדמה לתיאור הימים הקשים במצרים, שבה התורה ומזכירה את שמותיהם. ומסבירים חז"ל, כי "על שם גאולתן של ישראל נזכרו". כלומר, כל אחד משמות השבטים מגלם היבט של הגאולה שהגיעה לצאצאיהם לאחר כל השנים הקשות במצרים.

הזכרה זו של השמות וקישורם לתהליך הגאולה דווקא בסמוך לתחילת סיפורה של הגלות, באה ללמדנו מסר חשוב: כאשר שומרים על השם, כאשר שומרים על הזהות – נשארים תמיד במהות של בני-חורין. גם כאשר משועבדים לזרים ובמשך תקופה ארוכה חיים כעבדים – אם עמוק בלב, היכן שאף אדם זר לא יכול לגעת, שומרים על הזהות – שומרים למעשה על חירות פנימית ואמיתית. והחירות הזו היא מתכון בטוח להגיע בסופו של דבר לשחרור גם בחיצוניות. שחרור מחיי העבדות והתגשמות הגאולה המיוחלת.

*

"עבדי הזמן – עבדי-עבדים הם, עבד-השם הוא לבד חופשי". במילים אלה מבטא המשורר הידוע רבי יהודה הלוי את האבסורד המוכח, כי ניתן לחיות במדינה הכי דמוקרטית בעולם ובה בעת להיות עבד נרצע לאופנות המתחלפות עם הזמן. לעומת זאת, עבד השם יכול להימצא בגלות הכי מרה ויחד עם זאת לחיות בפנימיותו גאולה. לצפות, לייחל ולחיות עמה. וזו, קובע רבי יהודה הלוי, מהות אמיתית של בן חורין.

גם בשמות שאנו נותנים לילדינו אנו משקפים עובדה זו. כאשר מאמצים שמות גויים הופכים בתת-המודע לעבדים לאופנה מתחלפת. אך כאשר מעניקים שמות יהודיים אותנטיים – שומרים על חירות ועצמאות בזהות שלנו. חירות שגם תוביל אותנו מהר יותר לגאולה המיוחלת – הגאולה האמיתית והשלמה.

על פי המקורות, שמו של המשיח הוא מנחם. שם שרומז כי כאשר תבוא הגאולה ינחם אותנו הקדוש-ברוך-הוא על כל הקשיים והניסיונות שעברנו במשך הגלות הארוכה והמרה. מנחם הוא שמו הראשון של הרבי מליובאוויטש, וזהו עוד חיזוק לאמונתנו בדבריו הנבואיים כי במהרה הוא יתגלה לעין כול ויגאלנו בגאולת עולמים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע