chiddush logo

קדושת החיים

נכתב על ידי שניאור, 30/5/2013

 

ב"ה

 

קדושת החיים

 


מסע הרצח בסניף הבנק בבאר-שבע טִלטל את כולנו. מזעזעת במיוחד הקלות שבה קם אדם ומחליט לרצוח. כאן בוצעו הרציחות בנקמה על סירוב הבנק לפרוס חוב. אתמול רצח בעל את אשתו על רקע משבר בחיי הנישואין. שלשום רצח אדם את שכנו בגלל ריב על חניה. ואח רצח את אחיו בשל 'עלבון'.

האם אפשר לפטור את העניין בהטלת האשמה על כתפי הפושעים, או שגם אנחנו, כחברה וכציבור, אמורים לעשות בדק בית כלשהו? האם יש כאן התפרצות של רוע נקודתי, או אולי נוצר רקע סביבתי שמצמיח את מעשי הזוועה האלה?

זילות החיים

יש תחושה שהפשעים האלה צומחים מתוך אווירה כללית של זילות חיי אדם. כמעט מדי יום ביומו אנו מדוּוחים על מעשי רצח, ולצערנו כבר איננו מתרגשים מהם, כי הם נהפכו לשגרת חיים. חל פיחות בערך של קדושת החיים.

אולי הזילות של חיי האדם מתחילה באלימות הרבה הקיימת במה שמכונה 'תרבות'. ראו כמה אלימות יש בסרטים ובמחזות, בספרות ובמשחקי מחשב. בימי קדם היו בני-אדם נאספים בכיכרות וצופים באנשים הנאבקים זה עם זה עד מוות. כיום כבר אין רוצחים בני-אדם לשם בידור, אבל עדיין ההמון מפיק הנאה מצפייה באלימות.

יש המלגלגים על העיתונים החרדיים, שבעיקרון נמנעים מלפרסם מעשי פשע, אבל ההימנעות מפרסום הפשע נועדה לשלול את הלגיטימיות שלו, ולהעביר מסר – הדברים האלה הם מחוץ לעולמם של בני-אדם נורמליים.

מדוע בני-אדם נאורים ובני-תרבות אינם מבינים שה'תרבות' הזאת בלתי-מוסרית, והיא פורטת על נימים אפלים בנפש האדם? מדוע לא ברור לנו שחובה להוקיע גם את האלימות הזאת ולקבוע שצפייה באלימות היא מעשה בלתי-מוסרי? החברה צריכה לשדר מסר ברור וחד-משמעי, שרצח ואלימות הם בבחינת בל ייראה ובל יימצא בחברה אנושית מתוקנת.

קדושת החיים

הזילות בחיי האדם קשורה גם לקלות שבה החברה מקבלת הרג עוּבָּרים, למשל, או נטילת חייהם של חולים סופניים. ברגע שפורצים את המוּחלטוּת של קדושת החיים ומתירים לבני-אדם ליטול חיים של זולתם, נהפכת הפִרצה לשיטפון.

קדושת החיים משמעותה – שחיי אדם קדושים הם, ואסור לאדם להעלות על דעתו לגדוע אותם. בהלכה אין שום הבדל בין חייו של זקן חולה וגוסס ובין חייו של ילד קטן, עֵרני ותוסס. מי שמזרז את מיתתו של גוסס, הוא רוצח לכל דבר. הרעיון הטמון ביסוד הגישה הזאת הוא, שחיי אדם אינם נמדדים במונחים כמותיים. רגע של חיים הוא הדבר המקודש ביותר, שאי-אפשר להעריכו.

ערך זה של קדושת החיים מבוסס על אמונה בבורא עולם, שנתן את החיים ואסר באיסור החמור ביותר לשפוך דמים. הזעזוע הפוקד אותנו צריך להוביל להעמקת החינוך לקדושת החיים. חובה עלינו להשריש בלב כול כי הדיבר "לא תרצח" מוחלט, "כי בצלם אלוקים עשה את האדם"..

 

מאת: הרב מנחם ברוד, מתוך העלון "שיחת השבוע" - chabad.org.il

 

לק"י

בינ"ו עש"ו

 

 ידע הנותן חיות, הרצאות מרתקות, סופי שבוע מעולים לכל אחד ואחת מישראל – מומלץ בחום:

 

http://www.arachim.org/Events.asp

 

http://www.arachim.org/Video-Lectures.asp#3

 

 

http://www.arachim.org/Articles.asp

 

התקשרות – חוויה יהודית רוחנית:

 

http://www.hitkashroot.com/

 

פנימיות התורה ותורת הנפש:

 

http://www.pnimi.org.il/index.php

 

דעת:

http://www.daat.org.il/

 

הרצאות, תובנות, עצות מועילות לכל עניין:

 

http://www.hidabroot.org/

 

סרטים:

 

http://www.hidabroot.org/Media.asp

 

http://www.olam-jew.com/sratim.htm

 

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים, אלהי השמים והארץ, בוחן כליות ולב, שזכות התורה הקדושה וזכות הכנסת תוכן זה תעמוד לזכות בית ישראל – לגאולה שלמה בקרוב ממש ולזכות ולזיווג הגון פנחס בן בתיה ולפרנסה טובה שמעון בן רחל ולזכות וזיווג הגון שירלי בת יפה ברכה ולזכות ולרפואת אורה דליהנה בת אסתר ולרפואת שמעון בן מרים ו-יפה ברכה בת רבקה למשפחת חדד ויתברכו בבריאות איתנה וחיים טובים וארוכים ויזכו לנחול את חיי העולם הזה וחיי העולם הבא וזכות התורה הקדושה תגן בעדם ובעד כל אשר להם ובעדנו ובעד כל ישראל אמן ואמן כן יהי רצון נצח סלה ועד וימלא ה' יתברך את כל משאלות ליבם עם כל משאלות ליבנו עם כל משאלות הלב של ישראל לטובה ולברכה בטוב הנראה והנגלה אמן כן יהי רצון.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע