chiddush logo

המנגן הגדול

נכתב על ידי שניאור, 6/5/2013

 מספר שעות לפני טיסתו הגיע ארז לאולם השמחות הירושלמי לחתונת חברו שחזר בתשובה. ברגע הראשון נתקף בהלם. כנגן רוק כבר הרקיד מאות צעירים, אבל בשמחה כזו לא פגש מעודו. הוא ראה גברים שרוקדים לבדם בניגונים חסידיים והיו פשוט מאושרים. משהו אמיתי לגמרי הרקידם, והדבר הזה כבש אותו. הוא הצטרף בסיום לתור של חסידים שהשתרך בדרך לחתן המעניק ברכות.

"ה' יזכה אותך להתקרב לרבנו!", ברכו החתן.

ארז לא הבין את משמעות הברכה, אבל הביטחון העצום שבו נאמרה, גרם לו לחוש שעליו לדעת מיהו אותו "רבנו".

בחורי ישיבה הציגו על שולחן ספרים וקלטות למכירה. ארז קנה את 'ספר המידות', 'סיפורי מעשיות', 'תהלים' ושתי קלטות של הרב שלום ארוש.

בהמתנה לטיסה החל לשמוע קלטת. הסגנון הישיר והלבבי שבה את לבו. הנושא היה יצירת קשר אמיץ ופתוח בין הבורא לנברא ועצות כיצד להגיע לכך. הוא החל לחוש שאלוקים קרוב אליו ולראשונה הרגיש כיצד עבודה רוחנית מופשטת ונעלית הופכת באמצעות כלים פשוטים וזמינים לאנושית וברת-ביצוע. הוא שמע את הקלטות שוב ושוב, וחש כאדם ששוטט במדבריות כשהוא צמא עד מוות ולפתע גילה מעיין מים חיים.

כשהגיע לאנגליה החל לקיים את עצת ההתבודדות. כבר רצה לשמור שבת, אבל לא מצא עבודה שבה יוכל להיות חופשי בשבתות. לאחר שהתבודד על כך מצא עבודה כמוכר במגדנייה חרדית בלונדון. כאשר נתקל בקונה דתי, שאל: "אולי ידוע לך משהו על רבי נחמן מברסלב?"

הקונים התפלאו לראות טיפוס מגודל שיער מתעניין בצדיק שנפטר לפני כמאתיים שנה. אף אחד לא נתן לו תשובה מספקת. מדי יום, כאשר נסע ברכבת התחתית, קרא את 'סיפורי מעשיות'. הוא חש שהוא שייך למושגים נשגבים, אבל לא הבחין לגמרי בין טוב לרע והיה נתון במלחמה פנימית. חברי להקתו הגיעו מישראל וסחפו אותו למערבולת המוכרת של חברות הפקה עולמיות, כסף, הצלחה, התקדמות, חלומות...

כאשר התארח בשבת אצל הרב שמואל חכימי, בנו גבריאל הציע לו:

"בוא תשמע שיעור בליקוטי מוהר"ן!"

הבחור הקריא כמה תורות מהספר מבלי להסביר מאומה וארז הקשיב וחש כיצד נשמתו פורחת. לבו בער כאש להבה. לא עניין אותו דבר פרט לרצון עז ואמיתי להיות יהודי. המילים הולידו בקרבו נשמה חדשה והרעידו בקרבו את המיתר הפנימי. בקושי הבין מה ששמע, אבל חש שהפך לאדם חדש.

הוא חזר לדירת חברי הלהקה והטיל פצצה:

"חבר'ה, אני מסתפר!"

הוויכוח ביניהם סער עד עלות השחר. חבריו הבהירו לו שאם יסתפר, דרכיהם ייפרדו. ארז לא ידע מה לעשות והרהר שאולי רוצים משמיים שיישאר מגודל שיער כדי להאיר לגויים בהופעות...

הוא נזכר שקרא ב'ספר המידות' כי כאשר עצת האדם חלוקה, עליו לפתוח ספר קדוש וכך יידע מה לעשות. הוא פתח בעיניים עצומות את 'קיצור שולחן ערוך' שהיה מונח לפניו, ואצבעותיו נחו על השורה הבאה: "מצווה להסתפר בערב ראש-השנה..."

כולם נרעשו. מחר הוא ערב ראש-השנה! נועם הזמר החליט להצטרף אליו. למחרת ביקרו שניהם אצל הספר השכונתי, ולאחר שההיפים המזוקנים ופרועי שיער הפכו לשני חסידים עם פאות ארוכות, לא הצליח הספר להסתיר את חיוכו.

החברים האחרים הבינו שאין להם מה לחפש כעת באנגליה וקנו כרטיסים לישראל.

ביום שני של חוה"מ סוכות הלכו ארז ונועם לשיעור תורה. בדרך חזרה נכנסו לסמטה לא מוכרת ולפתע פגשו בחסיד ברסלב. הוא פתח עמם בשיחה, ודיבר בעיניים יוקדות על דרכו של רבי נחמן.

דיבוריו כבשו את נפשם. הם חשו שהם שומעים את רבי נחמן, אביהם של אובדי הדרך במדבריות החיים. היה ברור להם שיסעו לאומן. הכסף שברשותם הספיק בדיוק לשני כרטיסי טיסה. כאשר סיפרו לרב חכימי על רצונם להגיע לאומן בי"ח בתשרי, גילה להם בהתלהבות שזה בדיוק יום הסתלקותו של רבי נחמן.

קרוב לחצות ליל הגיעו לציון הקדוש באומן. בחוץ שרר קור עז, ובתוך סוכה קטנה ומוארת ישבו שמונה חסידים מסביב לשולחן חגיגי והמתינו לשניים שיבואו להשלים להם מנין...

ארז שמח לפגוש לראשונה בחייו אנשים עדיני נפש הרותמים את הגשם לרוח. אחד מהם היה הרב יוסף סוקר שקרא קטע ב'מעשה בשבעת הקבצנים' וביאר לעומק את מהותה של המוזיקה המחברת עמקי תהום עם רום שמיים והופכת את הירידה הנמוכה ביותר לגדולה שבעליות. דווקא השילוב בין הצליל הנמוך ביותר לגבוה ביותר יוצר את הניגון הנפלא ביותר.

"זה סוד המוזיקה וזה סודו של המנגן הגדול, רבי נחמן".

הוא המשיך לדבר, וארז, איש הצלילים, הרגיש שהגיע הביתה. באותה שעה של קורת רוח הבין, שלאחר שנות חיפוש מייגעות אחרי האמת הפנימית, מצאה כאן. לאחר מכן ניגש לציון הקדוש, נתן פרוטה לצדקה, אמר את מזמורי 'התיקון הכללי' וצעק מעומק לבו "תודה!"

 

http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/9897

 

סיפורים נוספים, ידע הנותן חיות, הרצאות מרתקות, סופי שבוע מעולים לכל אחד ואחת מישראל – מומלץ בחום:

http://www.arachim.org/VideoDetail.asp?MediaID=2102

 

http://www.arachim.org/Events.asp

 

http://www.arachim.org/Articles.asp

 

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים, אלהי השמים והארץ, בוחן כליות ולב, שזכות הכנסת תוכן זה תעמוד לזכות ולרפואת אבי מורי שמעון בן מרים ואימי מורתי יפה ברכה בת רבקה למשפחת חדד ויתברכו בבריאות איתנה וחיים טובים וארוכים ולנחת רוח מכל יוצאי חלציהם ויזכו לנחול את חיי העולם הזה וחיי העולם הבא אמן ואמן כן יהי רצון נצח סלה ועד וימלא ה' יתברך את כל משאלות ליבם לטובה ולברכה אמן כן יהי רצון.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע