chiddush logo

אהבת שלמה

נכתב על ידי שניאור, 6/5/2013

 

"ובכן", ענה הרב, "אני נבוך להציע לאדם במעמדך סכום כזה, אבל הארגון שלי הקציב 500 דולר".

ר' שלמה נאנח ואמר: "אוי, חבר יקר, אני מקבל בדרך כלל אלפיים על הופעה..."

הרב הבר ייסד וניהל את 'מרכז התורה של באפלו' במדינת ניו-יורק, ארגון לקירוב רחוקים. לקראת  ל"ג בעומר החליט לארגן אירוע שבו יופיע זמר הפולק היהודי הנודע, משה יס. יום לפני ההופעה התקשר הזמר לרב והודיע כי שבר את רגלו ולכן לא יוכל להגיע.

אכזבה ומבוכה מילאו את הרב הבר. הם כבר פרסמו את ההופעה ולא הייתה שום אפשרות להודיע לכולם כי בוטלה. באפלו מהווה אבן שואבת יהודית חשובה ליהודים המתגוררים בסביבותיה. רבים תכננו לנסוע כברת דרך ארוכה על מנת להגיע להופעה, כך שהביטול לא בא בחשבון. האפשרות היחידה הייתה למצוא זמר מחליף.

הרב לא ידע את מי יוכל להשיג מהיום למחר. ל"ג בעומר הוא תאריך מבוקש וכל הבדרנים היהודים בוודאי תפוסים זה מכבר. הרב התייעץ עם כמה מעמיתיו בהנהלה וכולם הציעו שינסה להזמין את ר' שלמה קרליבך.

"שלמה קרליבך?!", נדהם הרב, "זמר במעמדו בוודאי תפוס כמה חודשים רבים מראש!"

"לא מזיק לנסות", דחקו עמיתיו, "אף פעם אי אפשר לדעת".

לפני שהרב יצר קשר עם אמרגנו של ר' שלמה בניו-יורק, התקשר לרבו, הרב שיינברגר בישראל כדי לקבל ממנו היתר להופעה. ארגונו הוא ארגון חרדי, ובקרב המחנה היו כאלה שהתנגדו לקרבה היתרה שר' שלמה נהג בנוכחים בהופעותיו, גברים ונשים כאחד.

להפתעתו הרב שיינברגר ענה: "נו, נו, שלמה קרליבך... הוא טוב מאוד. למה לא?!"

הרב הבר התאפק מלפרוץ בצחוק. הנה ביקש לשמוע חוות דעת הלכתית ובמקומה קיבל חוות דעת מוזיקלית... כאשר הבהיר הרב את הבעיה, ענה הרב שיינברגר:

"קרליבך? אני מכירו מעט, אבל יודע שיש לו יכולת אדירה בקירוב רחוקים וסיעתא דשמיא מופלאה. ודאי שאפשר להזמינו, אך בקש ממנו בעדינות שיימנע מהפגנות החיבה החמימות הרגילות שלו".

הרב התקשר לניו-יורק. מזכירתו של ר' שלמה ענתה שהוא מחוץ לעיר, אך היא תנסה להודיע לו על פניית הרב. עשר דקות לאחר מכן צלצל הטלפון וקול עליז נשמע:

"הרב הבר הקדוש. זה אתה?"

הרב הבר תיאר לר' שלמה את הבעיה שנקלע אליה. לאחר שתיקה קלה קרא ר' שלמה:

"זה ממש נס לא יאמן בזכות ל"ג בעומר, היום הקדוש ביותר בשנה!"

"אני שוהה כעת בנאשוויל כדי לערוך הופעה בל"ג בעומר", הסביר ר' שלמה, "אבל לרב ולחזן הייתה מחלוקת מי מהם יציג אותי ולכן התבטלה ההופעה... שיחת הטלפון שלך היא ממש השגחה פרטית".

הרב צהל והחל לדון עם ר' שלמה בפרטי ההופעה. לבסוף שאל ר' שלמה בביישנות מה: "ומה בקשר לפרנסה?"

"ובכן", ענה הרב בעצבנות קלה, "אני נבוך להציע לאדם במעמדך סכום כזה, אבל הארגון שלי הקציב 500 דולר עבור משה יס".

ר' שלמה נאנח ואמר: "אוי, חבר יקר, אני מקבל בדרך כלל אלפיים על הופעה..."

"אני יודע", אמר הרב בחשש, "אבל זה התקציב שאושר". לאחר שר' שלמה שתק המשיך הרב: "אני זקוק לך נואשות ומוכן לוותר על כל רווחי האירוע. מה דעתך שכל ההכנסות מעבר לכיסוי ההוצאות יהיו שלך?"

ר' שלמה הסכים.

הרב הבר החל לפרסם את ההופעה של ר' שלמה. לא היה צריך להתאמץ. כל הקהילה רגשה לשמע הבשורה. ביום שלמחרת התמלא אולם ההופעות המאולתר מפה לפה. ר' שלמה עמד על שולחן ואמר לקהל הצפוף בפנים זורחות:

"חבר'ה. זה כל כך מתוק להיות פה. אני רוצה לומר לכם שהדברים הכי יפים בחיים הם הדברים הלא מתוכננים!"

ההופעה הייתה נפלאה ורבים התקרבו ליהדות בזכותה. הרווחים הסתכמו ב-2,700 דולר. בסיום ההופעה בא הרב הבר לר' שלמה ומסר לו את הכסף. ר' שלמה עטף אותו בחיבוק ענק, נישקו ואמר בנימת שחוק:

"אוה, תודה רבה, הרב הבר, אינך יודע כמה אני זקוק לזה. אני קצת בבעיות עכשיו..."

אז ניגש לר' שלמה חב"דניק צעיר שהמתין בסבלנות וביקש ממנו ברכה לשלום בית.

"ברכה לשלום בית!", קרא ר' שלמה בצער. "חבר מתוק שלי. מה המצב? נעבעך, מה קורה בחיים שלך שאתה זקוק לברכה כזאת?"

"כשנישאנו לפני כמה שנים", סיפר הצעיר, "לא שמרנו תורה ומצוות. הייתה לי משרה מצוינת ויציבה והרווחתי משכורת יפה. הנישואין שלנו היו נהדרים. לפני כשנה נעשינו בעלי תשובה ואז החלו הצרות. בגלל שהתחלתי לשמור שבת איבדתי משרה אחרי משרה. בניו-יורק עוד יכול יהודי דתי לעבוד במקצוע, אבל בבאפלו זה ממש בלתי אפשרי. כעת איבדתי את משרתי האחרונה וזה משפיע מאוד לרעה על הזוגיות שלי. אני חסר כל כרגע. לכן ביקשתי ממך ברכה לשלום בית".

מבלי להניד עפעף הכניס ר' שלמה את ידו לכיסו, שלף את כל צרור השטרות שקיבל לפני רגע והגיש לחב"דניק הצעיר בתוספת חיבוק ונשיקה.  

עפ"י הספר 'הרבי מקרן הרחוב'

 

http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/9956

 

סיפורים נוספים, ידע הנותן חיות, הרצאות מרתקות, סופי שבוע מעולים לכל אחד ואחת מישראל – מומלץ בחום:

http://www.arachim.org/VideoDetail.asp?MediaID=2102

 

http://www.arachim.org/Events.asp

 

http://www.arachim.org/Articles.asp

 

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים, אלהי השמים והארץ, בוחן כליות ולב, שזכות הכנסת תוכן זה תעמוד לזכות ולרפואת אבי מורי שמעון בן מרים ואימי מורתי יפה ברכה בת רבקה למשפחת חדד ויתברכו בבריאות איתנה וחיים טובים וארוכים ולנחת רוח מכל יוצאי חלציהם ויזכו לנחול את חיי העולם הזה וחיי העולם הבא אמן ואמן כן יהי רצון נצח סלה ועד וימלא ה' יתברך את כל משאלות ליבם לטובה ולברכה אמן כן יהי רצון.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע