chiddush logo

לפרשת - במדבר (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי DL2000, 5/5/2013

בשם ה'

אמר רב שמואל בר-נחמני בשם רבי יוחנן: שלושה נקראו על שמו של הקב"ה, ואלו הן: צדיקים, משיח וירושלים... ירושלים שנאמר (סוף יחזקאל): "ושם העיר מיום ה' שמה", אל תיקרי שמה אלא שמה.

(בבא-בתרא עה,ב)

הגאולה מתחילה בירושלים

"ישלח עזרך מקודש" (תהילים כ,ג). בשעה שיבוא הקב"ה לגאול את ישראל, אינו גואלן אלא מציון, לפי שמתחילה משם נשתכלל העולם, שנאמר: "מציון מכלל יופי אלוקים הופיע", ורוח-הקודש צווחת ואומרת: "מי ייתן מציון ישועת ישראל".

(מדרש-רבה)

לא דיי באמירה

בדיני נדרים קובעה המשנה כי "האומר ירושלים לא אמר כלום" (משום שאין זה לשון נדר). יש בזה רמז שהעיקר הוא לעסוק בבניין ירושלים במעשה בפועל, אבל "האומר ירושלים", אם האדם רוצה לצאת ידי-חובה באמירה בלבד ובסיפור שבחי ירושלים – "לא אמר כלום".  

(רבי שאול ממוז'ניץ)

כבודה של ארץ-ישראל

פעם אחת הגיע לליובאוויטש חסיד מירושלים. יצא הרבי ה'צמח-צדק' לקבל את פניו בבגדי שבת, באמרו: צריכים לכבד אותו משום כבודה של ארץ-ישראל.

עושה חברים

אמר רבי יהושע בן-לוי: "ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו" (תהילים קכב,ג) - עיר שהיא עושה כל ישראל חברים.

(ירושלמי חגיגה ג,ו)

מרכז העולם

כשם שהטבור נתון באמצע הגוף, כך ארץ-ישראל נתונה באמצע העולם, וירושלים באמצעיתה של ארץ-ישראל, ובית-המקדש באמצע ירושלים, והארון באמצע ההיכל, ואבן השתייה לפני הארון, שממנה נשתת העולם.

(מדרש תנחומא)

מהות העולם

מה שאמרו חז"ל שירושלים נמצאת באמצע העולם, יש סבורים שהכוונה היא במובן הפיזי והגשמי, אבל אין הדברים כך. הכוונה היא למהות העולם, שירושלים היא המרכז הרוחני של העולם.

(המהר"ל מפראג)

שערי ירושלים

אמר רבי יהושע בן-לוי: מהו שכתוב (תהילים קכב,ב): "עומדות היו רגלינו בשערייך ירושלים" - מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה, שערי ירושלים, שבה היו עוסקים בתורה.

(מכות י,א)


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
DL2000 (7/5/2013)
בס'ד

שבועות

שבת דרך ארץ

שתי שבתות שחלות קודם שלושת הרגלים זכו לשמות מיוחדים – השבת שלפני פסח נקראת 'שבת הגדול', והשבת הסמוכה לסוכות נקראת 'שבת שובה'. אבל גם השבת שקודם שבועות ראויה הייתה להיקרא בשם מיוחד – 'שבת דרך ארץ', כי "דרך ארץ קדמה לתורה".
(חידושי הרי"ם)


עשן ורמזיו

"והר סיני עשן כולו" (שמות יט,יח). "עשן" ראשי תיבות עולם שנה נפש. 'עולם' – מקום, 'שנה' – זמן, 'נפש' – חיוּת. משמעות ה"עשן" שהיה במתן התורה היא שאז ניתן הכוח לברר ולהעלות את המקום והזמן ולהכניס בהם אור וחיות אלוקיים.
(ספר המאמרים תש"י)


עש"ן בלימוד תורה

משמעות ה'עשן' על דבר החיוב של לימוד התורה: 'עולם', מקום – ללמוד תורה בכל בית ובכל מקום; 'שנה', זמן – להרבות במידת הזמן המוקד
(להמשך התגובה לחץ כאן )