chiddush logo

ים דומה לתכלת להפטרת יום כיפור לע"נ יוסף בן סניורו ז"ל

נכתב על ידי izik28, 6/10/2022

 בסד


 ד"ת להפטרת יום כיפור התשפ"ג

ים דומה לתכלת 
----------------------------------------------------------------
 בהפטרת שחרית כיפור ומינחת כיפור יש נושא משותף, הים , אותו ים בו חלק מאיתו בילו בקיץ.. אלא שיונה הנשיא בחר לברוח אליו משליחותו של ה" להוכיח את נינווה, בקריאת שחרית מופיע הפ"ס"  והרשעים כים נגרש כי השקט לא יוכל ויגרשו מימיו רפש וטיט"  רשי מסביר" "והרשעים" - שאין נותנין לב לשוב
"כים נגרש" - הים הזה גליו מתגאים לרום למעלה ולצאת חוץ לגבול החול אשר שמתי גבול לים וכשמגיע שם הוא נשבר על כורחו וכל זה גל חבירו רואה ואינו חוזר בו כך הרשע רואה את חברו לוקה ברשעו ואינו חוזר בו ומה הים רפשו וסריותו על פיו כך הרשעים סריותם בפיהם כגון פרעה אמר מי ה' (שמות ה) סנחריב אמר מי בכל אלהי הארצות (ישעיהו לו) נבוכדנצר אמר (שם יד) אדמה לעליון
"כים נגרש" - כים אשר נגרש שגורש כל היום רפש וטיט" , יונה כאמור ברח אל הים  , אלא שרוח סערה איימה לעשות שמות באוניה בו הפליג, ההמשך ידוע בכך המלחים זרקו אותו לים בכדי שתפסק הסערה, את מדוע יונה בילה לא מעט ימים בבטן הדג? למה הוא לא הגיע לאי בודד ?? 
במדרש יונה מופיע הקטע המדהים הבא," וַיְמַן ה' דָּג גָּדוֹל לִבְלֹעַ אֶת יוֹנָה" (שם ב, א) –
רַ' טַרְפוֹן אוֹמֵר: מְמֻנֶּה הָיָה אוֹתוֹ הַדָּג לִבְלֹעַ אֶת יוֹנָה מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית.
נִכְנַס יוֹנָה בְּפִיו כְּאָדָם שֶׁנִּכְנַס לְבַיִת גָּדוֹל, וְעָמַד.
וְהָיוּ שְׁתֵּי עֵינָיו שֶׁל הַדָּג כִּשְׁנֵי חַלּוֹנוֹת מְאִירוֹת לְיוֹנָה.
רַ' מֵאִיר אוֹמֵר: מַרְגָּלִית הָיְתָה תְּלוּיָה בְּמֵעָיו שֶׁל דָּג וּמְאִירָה לְיוֹנָה כְּשֶׁמֶשׁ זֶה שֶׁהוּא מֵאִיר לוֹ בַּצָּהֳרַיִם, וּמַרְאֶה לוֹ כָּל מָה שֶׁבַּיָּם וּבִתְהוֹמוֹת. 
אָמַר לוֹ הַדָּג לְיוֹנָה: אֵין אַתָּה יוֹדֵעַ שֶׁבָּא יוֹמִי לִכָּנֵס בְּפִיו שֶׁל לִוְיָתָן?
אָמַר לוֹ יוֹנָה: הוֹלִיכֵנִי אֶצְלוֹ, וַאֲנִי מַצִּיל אוֹתְךָ וְאֶת נַפְשִׁי.
מִיָּד הוֹלִיכוֹ אֶצְלוֹ.
– אָמַר יוֹנָה לְלִוְיָתָן: לִוְיָתָן, תֵּדַע שֶׁבִּשְׁבִילְךָ יָרַדְתִּי לִרְאוֹת מְקוֹם מְדוֹרְךָ;
וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁאֲנִי עָתִיד לִתֵּן חֶבֶל בִּלְשׁוֹנְךָ וּלְהַעֲלוֹתְךָ
וְלִזְבּוֹחַ אוֹתְךָ לַסְּעֻדָּה הַגְּדוֹלָה שֶׁל צַדִּיקִים.
מִיָּד בָּרַח לִוְיָתָן מִפְּנֵי יוֹנָה מַהֲלַךְ שְׁנֵי יָמִים. 
אָמַר לוֹ יוֹנָה לַדָּג: הֲרֵי הִצַּלְתִּיךָ מִפִּיו שֶׁל לִוְיָתָן, הַרְאֵנִי כָּל מָה שֶׁבַּיָּם וּבִתְהוֹמוֹת.
הֶרְאָהוּ נָהָר גָּדוֹל שֶׁמֵּימֵי אוֹקְיָנוֹס יוֹצְאִים מִמֶּנּוּ;
וְהֶרְאָהוּ שְׁבִילֵי יַם סוּף שֶׁעָבְרוּ יִשְׂרָאֵל בְּתוֹכוֹ;
וְהֶרְאָהוּ מְקוֹם מִשְׁבְּרֵי הַיָּם וְגַלָּיו;
וְהֶרְאָהוּ עַמּוּדֵי אֶרֶץ וּמְכוֹנֶיהָ;
וְהֶרְאָהוּ גֵּיהִנֹּם וּשְׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת;
וְהֶרְאָהוּ הֵיכַל ה';
וְהֶרְאָהוּ אֶבֶן שְׁתִיָּה, קְבוּעָה בִּתְהוֹם תַּחַת הֵיכַל ה' וּבְנֵי קֹרַח עוֹמְדִים עָלֶיהָ וּמִתְפַּלְּלִים. 
אָמַר לוֹ הַדָּג לְיוֹנָה: הֲרֵי אַתָּה נֶגֶד הֵיכַל ה', הִתְפַּלֵּל וְאַתָּה נַעֲנֶה.
אָמַר יוֹנָה לַדָּג: עֲמֹד בִּמְקוֹם עָמְדְךָ, שֶׁאֲנִי מְבַקֵּשׁ לְהִתְפַּלֵּל.
עָמַד הַדָּג וְהִתְחִיל יוֹנָה לְהִתְפַּלֵּל לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאָמַר לְפָנָיו:
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, נִקְרֵאתָ "מוֹרִיד שְׁאוֹל וַיָּעַל" (שמואל-א ב, ו),
הֲרֵי יָרַדְתִּי – הַעֲלֵנִי!
נִקְרֵאתָ "מֵמִית וּמְחַיֶּה" (שם),
הֲרֵי נַפְשִׁי הִגִּיעָה לָמוּת – הַחֲיֵנִי!
וְלֹא נַעֲנָה, עַד שֶׁיָּצָא מִפִּיו דָּבָר זֶה: "אֲשֶׁר נָדַרְתִּי אֲשַׁלֵּמָה" (יוֹנָה ב, י) –
אֲשֶׁר נָדַרְתִּי לְהַעֲלוֹת אֶת לִוְיָתָן וְלִזְבֹּחַ אוֹתוֹ בִּסְעֻדָּה גְּדוֹלָה שֶׁל צַדִּיקִים לְפָנֶיךָ,
אֲשַׁלֵּם בְּיוֹם יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל.
מִיָּד רָמַז הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לַדָּג וּפָלַט אֶת יוֹנָה לַיַּבָּשָׁה.,


 הדגים  הם היחידים שלא ניספו במני המבול משום שלא חטאו  והם שמורים ומכוסים במי הים , הדג  הוא סמל לפרייון ,  כאשר אדם חוטא  מרצון או בגלל היצר הרע החזק ממנו  , הוא כמו מעכב את אותו פרי של ברכה , פרי המצווה , שכן המצוות  הם הנחלה הרוחנית שניקח עמנו שנגיע ל120 שנה .. הדג בא להציל את יונה מעצמו , ברגע שיונה הבין שהוא הולך נגד רצון ה" ששלח אותו להציל  את נינווה  למרות שהיו גויים  , הוא חזר בו , ליונה נפלה הזכות להציל בנ יאדם מכיליון וכל המציל  נפש אחת כאילו קיים עולם מלא , הדבר קשור גם לקייום מצוות  , קיום מצווה שומרת ומצילה את האדם מכל מיני מרעין בישין , יום הכיפורים  הוא דומה במידה מסויימת לאותו דג  שבא לשמור על יונה ולומר לו  חזור בך ! לא מאוחר!! כך גם הדבר מלמד אותנו שלמרות שאנו בעימוצו של יום כיפור , לא מאוחר ! על כל אחד לסיים את צום כיפור בחזרה בתשובה מלאה , אתם יודעים שאי אפשר לעבוד על ה" כמו שאי אפשר לעבוד על מכונת אמת או על מד לחץ דם ..  אם כל אחד ואחת יודה , נכון חטאתי , ואני חוזר בי גם  שהדרך קשה ורק מתחילה, הקב" ה ברחמיו יחתום אותנו בספר החיים לשנה טובה! כדאי !! חתימה טובה ! ושנה טובה 





להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה