chiddush logo

סוכות - צילא דמהימנותא

נכתב על ידי אלון, 6/10/2022

בתנ"ך פעמים רבות נמשלת השמירה של ה' על עם ישראל כשמירה של סוכה, כמו בנבואת ישעיה (ישעיה ד, ו): "וְסֻכָּה תִּהְיֶה לְצֵל יוֹמָם מֵחֹורֶב וּלְמַחְסֶה וּלְמִסְתּוֹר מִזֶּרֶם וּמִמָּטָר". גם הזוהר הקדוש הגדיל לכנות את הסוכה בשם "צילא דמהימנותא" (צל האמונה), כעין ישות בה מורגשות ביתר שאת האמונה וקירבת ה'.

רעיון נפלא טמון כאן: הסוכה כידוע הינה "דירת עראי", מבנה זמני, שאיננו בנוי מיסודות מוצקים. דבר זה מתבטא גם בחומרי הבנייה של הסוכה וגם באופן בנייתה, בשל כך הריסת הסוכה קלה מדי. ברור לנו שאין איש שהיה מסכים לגור בבית כזה. אולם חסרונה של הסוכה הינו גם יתרונה: כשם שניתן להרוס אותה בקלות, כך גם ניתן לבנותה בקלות יחסית, ואולי כאן ע"י הסוכה, אנו נרמזים, כי עם ישראל לעולם יקום ויתנשא במהירות, מכל מצב ומכל חורבן.

אומנם עם ישראל יהיה לעיתים במצב של חולשה וכניעות ויצטרך לכוף את ראשו בפני הגויים שישפילו אותו במשך הגלות הארוכה, אולם הוא לא יאבד ולא יישבר, ובסופו של דבר יחזור אל ארצו ואל גאונו!

הסוכה אולי נראית ארעית, חומרי הבנייה שלה אינם חזקים והיא לא בנויה על פי התקן האירופי... אולם יש לה תקן ישראלי, תו תקן של בורא עולם ויוצרו, הקובע כי דווקא הסוכה הארעית " תִּהְיֶה... לְמַחְסֶה וּלְמִסְתּוֹר", שכן השומר של הסוכה אינו שומר רגיל, שומר הסוכה הינו גבוה מעל גבוה ודי לו בסוכה הקלילה והארעית לספק הגנה ומסתור לעם בחירו, הגנה מכל אויב ומתנכל.

בצאתנו אל הסוכה, "צילא דמהימנותא", אנו מחזקים בקרבנו את האמונה בכוחו הבלתי מוגבל של הקב"ה, המסוגל לשמור עלינו מכל משמר גם כשמסבבינו סוכה מטה ליפול באופן טבעי.

על היחס בין האמונה לשכל, מסביר רבי ברוך שלום אשלג זצ"ל (ברכה ושלום, מאמר צ"א): "הנה הזוהר הקדוש מפרש שסוכה נקראת 'צילא דמהימנותא' (צל האמונה). ופירש אאמו"ר (אבי אדוני מורי ורבי) זצ"ל שסוכה הוא מלשון סכך, שסוכה את השכל, כי אמונה נקראת למעלה מדעת".

והוא שנקטו חז"ל בגמרא (עבודה זרה ג, א): "כל אחד נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו" - ראש גגו הוא שכלו של האדם העומד אצלו ברום המעלה, והסוכה היא כיסוי האמונה. בכך אומרים לנו חז"ל שעלינו להניח את האמונה מעל גגנו, מעל שכלנו.

וכך אומר דוד המלך במזמור שאנו אומרים מראש חודש אלול ועד הושענא רבא (תהלים כז, ה): "כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָה..." - דהיינו, המקום הבטוח ביותר הוא הסוכה, יותר מכל המיגונים והבטונדות, כי מבטחנו ואמונתנו בהקב"ה שהוא יפרוש עלינו סוכת רחמים וחיים ושלום.

 

הגאון הרב דב ליאור שליט"א, מהספר "דבר חברון - מועדים"

הרב שמעון ביטון שליט"א, מהספר: "בין אדם למועד"

הרב אברהם מרדכי גוטליב שליט"א, מהאתר: "פנינה לשבת" - https://www.orpnimi.org.il/

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע