chiddush logo

גודל בגד הציצית

נכתב על ידי שות דולב, 18/9/2022

 חזרה לתוכן העניינים לחצו כאן

5.9.2022, 8:55 - *ציצית קטן*
האם גודל בגד הציצית לכתחילה צריך להיות בגודל מינימלי כלשהו, או שזה תלוי בגודל גוף הלובש?

5.9.2022, 20:31 - הרב יעקב ידידיה הלוי: שלום וברכה. 
לגבי ציצית קטן – טלית קטן – 
הגמרא במנחות דף מ עמוד ב אומרת - מאי טלית פטורה? אילימא דלית בה שיעורא, והתניא: טלית שהקטן מתכסה בו ראשו ורובו והגדול יוצא בה דרך עראי - חייבת בציצית, אין הקטן מתכסה בו ראשו ורובו אף על פי שהגדול יוצא בה עראי – פטורה
נמצא שהגמ' אומרת שלטלית יש שיעור, וזה אם הקטן מתכסה בה ראשו ורובו.
רמב"ם פסק בפרק ג מהלכות ציצית הלכה א כתב: ... ותהיה מדתה כדי שיתכסה בה ראשו ורובו של קטן המהלך לבד בשוק.
נחלקו בשיעור זה - הטור פסק שמדובר על קטן שהוא בן תשע. אמנם הב"ח [סימן טז, סק"א] ע"פ הסמ"ק שביאר שמדובר על קטן שהגיע לגיל חינוך, סבר שמדובר על גיל שש – שבע.
בשו"ת פרי הארץ סבר ששיעור כיסוי ראשו ורובו של קטן בן תשע הוא שיעור אמה על אמה אורך ורוחב הציצית. אמנם בשו"ת נחפה בכסף, אמר שכיסה קטן וצריך אמה אורך וחצי אמה רוחב. הרב חיים פלאג'י בשו"ת לב חיים חלק א' פסק שהשיעור צריך להיות אמה וחצי על אמה וחצי. וברב פעלים חלק ב חלק אורח חיים סימן ו פסק שמספיק שיעור של אמה וחצי אורך על אמה רוחב. החזו"א הבין שהטלית קטן צריכה להיות שתי אמות אורך על אמה רוחב. נמצא שיש ריבוי שיעורים איך לשער זאת, ולאור זאת פסק הרב עובדיה ביחוה דעת חלק ה סימן ב שנכון שלא לברך על טלית קטן, אלא לפטור את ברכת הטלית קטן בטלית גדול (שאנו לובשים בתפילה), אמנם מי שסומך על השיטה שאומרת שצריך שיהיה אמה וחצי אורך ואמה רוחב, יש לו על מה לסמוך ויכול לברך. 
לסיכום – פסיקת הרב עובדיה שלא לברך על טלית קטן בגלל המח' הזו ובגלל סיבות נוספות [מי שרוצה יראה שם בהרחבה]. אך מנהג העולם לברך על טלית קטן שיש בה שיעור של אמה וחצי אורך 72 ס"מ על אמה רוחב 48 ס"מ ועל כך סומכים כל ישראל ויש להם על מה שיסמוכו, גם לדעת הרב עובדיה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע