chiddush logo

כסף מייתרת פייבוקס אחרי ראש השנה עובר ב'לא יגוש'?

נכתב על ידי שות דולב, 18/9/2022

חזרה לתוכן העניינים לחצו כאן

4.9.2022, 7:36 - הרב שלום וברכה. 
האם מי שמושך כסף מייתרת פייבוקס אחרי ראש השנה עובר ב'לא יגוש'?

הרב יעקב ידידיה הלוי: שלום וברכה.
ראשית זו שאלה מאוד יפה. שאלה חדשה שזו השנה הראשונה שהיא נשאלת.
בע"ה בשבת אעביר בבי"כ המרכזי שיעור על שמיטת כספים, אז לא ארחיב בנושא זה כעת, רק אומר שמעיקר דין התורה אם יש לאדם הלוואה מלפני השנה השביעית או בשנה השביעית, עם כניסת ראש השנה בשנה השמינית ההלוואה נשמטת ואסור למלווה לגבות את החוב כי בכך הוא עובר על איסור לא יגוש את רעהו.
אמנם בשביל שהשביעית לא תשמט התקין הלל פרוזבול, שהוא שטר שבו האדם מוסר את חובותיו לבי"ד כך שיוכל לגבות אותם גם לאחר השמיטה.
מי שעושה פרוזבול ממילא כל חובותיו נמסרו לבי"ד ולכן כל הלוואה שהוא מלווה הוא יוכל לתבוע אותה לאחר השביעית. החוב לא נשמט והוא לא עובר על הלאו של לא יגוש. לאור זאת מי שעושה פרוזבול בערב ר"ה בבוקר (כפי שבל"נ בע"ה נעשה ביישוב) ממילא אם לא קיבל כספים אח"כ לפייבוקס הרי שהוא יכול למשוך מיתרת הזכות אח"כ ללא כל בעיה.
מעבר לכך יש לדון כיצד להתייחס לכסף שנמצא ביתרת זכות. האם פייבוקס נחשבת כלווה, או שהיא משמשת כנפקד השומר את הפקדון ששמים בידו. לכאורה זה יותר הלוואה ולא פיקדון כיוון שהם יכולים להשתמש בכסף ורק לדאוג שיהיה כסף אחר במקום שיהיה זמין כשהאדם ירצה למשוך את הכסף, אך יתכן שבמצבים כאלה אין לראות זאת כהלוואה, כיוון שניתן לגבות מיד הרי שחל הכלל כל העומד לגבות כגבוי דמי ואז אין זה כהלוואה רגילה. 
כמו"כ כיוון שמוסכם על שני הצדדים שיוכל לגבות אח"כ ושלא ישמיט את החוב, נראה שניתן לומר שזה כהתנה שלא ישמיט את החוב שזה מועיל וכפי שפסק השו"ע בסימן סז סעיף ט. 
לסיכום – כיוון שכותבים פרוזבול אין בעיה למשוך מיתרת הזכות בפייבוקס לאחר ר"ה, בכדי לא להיכנס לספק נכון לא להעביר כספים לאחר כתיבת הפרוזבול בערב ר"ה בבוקר עד לאחר ר"ה, אמנם נראה שגם מי שהעביר לאחר מכן יוכל למשוך את הכספים מהסיבות שפורטו לעיל.

4.9.2022, 22:00 - תודה רבה


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע