chiddush logo

חוט של חסד -ויקרא

נכתב על ידי DL2000, 14/3/2013

 בס"ד


   עובדים את ה' בלבד
כל עם ישראל עסוקים בימים אלו בהכנות
לפסח, שעיקרם ניקיון הבית מהחמץ, ובזה
אנו למעשה עסוקים כבר מעכשיו במצוות
ביעור החמץ מביתנו. ביעור החמץ בגשמיות, מרמז
על עיקר העבודה, שהיא מצוות ביעור היצר הרע
מקרבנו, שזו עבודה ששייכת לכל השנה כולה, אלא
שבפסח אנו גם מבטאים אותה במצווה מעשית.
ובאמת כך היא כל התורה כולה, שלכל מצווה יש
את הביטוי המעשי ואת האור הפנימי, ולכן אף
כשהמצווה המעשית, תלויה הרבה פעמים במקום
ובזמן, אך הפנימיות שלה שייכת בכל מקום וזמן,
ועל זה למעשה מיוסד כל ספר ליקוטי הלכות של
מוהרנ"ת זצוק"ל, שבו הוא מבאר את כל השולחן
ערוך על פי הפנימיות, באופן שמוציא מכל הלכה
הנהגות וכוונות וכו' בעבודת ה' השייכות לכל אדם
בכל מקום ובכל זמן.
והנה עיקר ביעור היצר הרע, הוא על ידי הבדיקה
והחיפוש, דהיינו ה'שעה התבודדות' שבה האדם
עושה חשבון נפש ומפשפש במעשיו, שבזה בעצמו
שהוא לא יישן את ימיו אלא מחפש ומבקש את
האמת, ומחפש איך לתקן את מעשיו על פי האמת,
בזה החיפוש עצמו הוא כבר מבער את היצר הרע,
כי עצם החיפוש והפשפוש במעשים מבטל את
היצר הרע, כמו שרבינו כתב בליקוטי מוהר"ן תנינא,
בתורה י', את החידוש הנפלא הזה וזו לשונו:
"מַה שֶּׁ הָעוֹלָם רְחוֹקִים מֵהַשֵּׁ ם יִתְבָּרַ� וְאֵינָם
מִתְקָרְבִים אֵלָיו יִתְבָּרַ�, הוּא רַק מֵחֲמַת שֶׁ אֵין לָהֶם
יִשּׁ וּב הַדַּעַת, וְאֵינָם מְיַשְּׁ בִין עַצְמָן. וְהָעִקָּר לְהִשְׁ תַּדֵּל
לְיַשֵּׁ ב עַצְמוֹ הֵיטֵב, מָה הַתַּכְלִית מִכָּל הַתַּאֲווֹת וּמִכָּל
עִנְיְנֵי הָעוֹלָם הַזֶּה, הֵן תַּאֲווֹת הַנִּכְנָסוֹת לַגּוּף, הֵן
ַאֲווֹת שֶׁ חוּץ לַגּוּף, כְּגוֹן כָּבוֹד, וְאָז בְּוַדַּאי יָשׁוּב אֶל
ה'."
היוצא מדבריו הקדושים, שעצם ישוב הדעתשהאדם
מיישב את דעתו ועורך חשבון נפש זה בעצמו כבר
מביא אותו לשוב בתשובה שלמה, כי הוא מגלה
את השקר של היצר הרע וממילא על ידי זה היצר
הרע מתבטל. כי כל כוחו של יצר הרע רק מהרמאות
שלו, שמרמה את האדם ומדמה לו את הרע לטוב
ואת הטוב לרע, את המר למתוק ואת המתוק למר
וכו', וממילא כאשר אדם מיישב את דעתו ומתבונן
ומחפש מה האמת, וכמו שמובא יותר בפירוט בחלק
הראשון בתורה ט"ו, ששופט את מעשיו אם כך ראוי
לו להתנהג וכו', על ידי זה ממילא כל היצר הרע
מתבטל.
ומזה מובן מה שאנו מברכים לפני הבדיקה בערב
החג: 'על ביעור חמץ', ולא 'על בדיקת חמץ', אף
שעדיין אין אנו מבערים לגמרי את החמץ עד למחרת
בבוקר, משום שעצם החיפוש והבדיקה אחר החמץ,
הם ביעורו מן העולם כנ"ל.
אך באמת צריכים שתהיה הבדיקה לאור הנר דווקא,
כי אור הנר מרמז על השמחה והתחזקות, שבשביל
שהאדם יכול לחפש את הרע ולבער אותו, הוא חייב
ללכת עם התחזקות ושמחה, אחרת הוא נשאר
בחושך ואינו יכול למצוא כלום. וזה מה שרבינו מזהיר
מאוד בתורה רפ"ב שאדם צריך לחפש ולמצוא
בעצמו איזה מעט טוב ועל ידי שמוצא בו מעט טוב
ועוד מעט טוב על ידי זה הוא מתמלא בשמחה ויוכל
לשוב בתשובה עיין שם.
וזה מה שרבינו כותב שם בתורה י' הנ"ל על ישוב
הדעת, שבשביל שיוכל האדם ליישב את דעתו הוא
צריך להיות בשמחה, וזו לשונו:
"אַ� דַּע, שֶׁ עַל יְדֵי מָרָה שְׁ חוֹרָה אִי אֶפְשָׁ ר לְהַנְהִיג
אֶת הַמּ ֹחַ כִּרְצוֹנוֹ, וְעַל כֵּן קָשֶׁ ה לוֹ לְיַשֵּׁ ב דַּעְתּוֹ. רַק
עַל יְדֵי הַשִּ ֹֹמְחָה יוּכַל לְהַנְהִיג הַמּ ֹחַ כִּרְצוֹנוֹ, וְיוּכַל
לְיַשֵּׁ ב דַּעְתּוֹ, כִּי ש ִֹ מְחָה הוּא עוֹלָם הַחֵרוּת, בִּבְחִינַת
(יִשְׁ עַיָה נ"ה): "כִּי בְש ִֹ מְחָה תֵצֵאוּ", שֶׁ עַל יְדֵי
ש ִֹ מְחָה נַעֲש ִֹ ין בֶּן חוֹרִין וְיוֹצְאִין מִן הַגָּלוּת. וְעַל
ֵן כְּשֶׁ מְּקַשֵּׁ ר ש ִֹ מְחָה אֶל הַמּ ֹחַ, אֲזַי מ ֹחוֹ וְדַעְתּוֹ בֶּן
חוֹרִין, וְאֵינוֹ בִּבְחִינַת גָּלוּת, וַאֲזַי יוּכַל לְהַנְהִיג אֶת
מ ֹחוֹ כִּרְצוֹנוֹ וּלְיַשֵּׁ ב דַּעְתּוֹ, מֵאַחַר שֶׁ מּ ֹחוֹ בְּחֵרוּת
וְאֵינוֹ בְּגָלוּת וכו'...
וְלָבוֹא לְש ִֹ מְחָה הוּא עַל יְדֵי מַה שֶּׁ מּוֹצֵא בְּעַצְמוֹ אֵיזֶה
נְקֻדָּה טוֹבָה עַל כָּל פָּנִים, כַּמְב ֹאָר עַל פָּסוּק: "אֲזַמְּרָה
לֵא�קַי בְּעוֹדִי" (בְּלִקּוּטֵי הָרִאשׁוֹן, בְּסִימָן רפב), עַיֵּן
ָ ם. וְעַל כָּל פָּנִים יֵשׁ לוֹ לִש ְֹ מ ֹחַ בַּמֶּה שֶׁ זָּכָה לִהְיוֹת
מִזֶּרַע יִש ְֹ רָאֵל, שֶׁ �א עָשַ ֹנִי גּוֹי, וּכְמוֹ שֶׁ אָנוּ אוֹמְרִין:
'בָּרוּ� אֱ�קֵינוּ שֶׁ בְּרָאָנוּ לִכְבוֹדוֹ, וְהִבְדִּילָנוּ וְכוּ' וְנָתַן
לָנוּ תּוֹרַת אֱמֶת' וְכוּ'. מִכָּל זֶה וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה רָאוּי לוֹ
לִקַּח לוֹ ש ִֹ מְחָה לְשַ ֹמֵּחַ דַּעְתּוֹ כַּנַּ"ל..."
וזו דרך שכל אדם צריך להיות בקי בה היטב, היינו
לאחוז בשתי הדרכים הללו – העבודה של ביעור
הרע ביחד עם העבודה של שמחה והתחזקות, דהיינו
שיהיה חזק מאוד ולא יעזוב את החיפוש אחר הרע
שבו, בבדיקה מדוקדקת עד שיבער כל שארית של
רע שיש בו אפילו בחורים ובסדקים, ומצד שני שלא
יעזוב אף לרגע את העבודה של שמחה והתחזקות,
שלא יפול לעצבות ולחושך חס ושלום שעל ידי זה
בודאי לא יכול לבער את הרע שבו.
וזה מרומז במצוות ביעור חמץ שנעשית על ידי הנר
דווקא, שרק על ידו אפשר לחפש כראוי בחורים
ובסדקים כמובא בהלכה, כי אדם שהולך אך ורק עם
התחזקות, ולא מפשפש במעשיו לבער הרע מקרבו,
הוא דומה לאחד שמסתובב עם נר ביד ולא עושה
עמו כלום, וההפך ההפך, אחד שאך ורק מתעסק
עם הרע שבו בלי התחזקות ושמחה, דומה לאחד
שמחפש את החמץ בלי נר, שבודאי שהולך בחושך
גמור ולא מבער כלום. לכן לא זו לבד הדרך ולא זו
לבד הדרך, אלא צריכים את שתי הדרכים, והמינון
הוא כפי שרבינו לימד אותנו, שכל היום כולו צריכים
להיות בשמחה, ורק שעה אחת ביום מותר להיות
בלב נשבר ולעסוק בביעור הרע.
ובאמת אנחנו במצבנו לא דומים לזה שעוסק
במצוות ביעור חמץ שצריך לעבור עם הנר בבית
הנקי והמצוחצח וספק רב אם ימצא איזה פרור של
חמץ, שלכן נוהגים שמחביאים פירורים מראש, אלא
אצלנו החמץ מונח גלוי לעין כל בערמות ובחבילות...
ובעצם אנחנו עדיין בשלב הנקיונות לקראת פסח,
לקראת החירות מהגלות. כי כל מדה רעה וכל תאווה
רעה היא בחינת חמץ, וכל מי שמלא בכעס או
עצבות וכד', שבולטים מאוד ומקלקלים לו את כל
החיים, זה נקרא שהחמץ אצלו עדיין גלוי, ולכן גם
בהתבודדות שלנו, אף שצריכים לעשות ישוב הדעת
על כל מעשינו וכו', אבל עיקר ההתבודדות צריכה
להיות לנקות בפועל את החמץ הגדול שנמצא בנו
בלי שום ספק, שפירושו שצריך להשקיע הרבה
תפילות מרוכזות להתנקות ממדה רעה זו, ומתאווה
רעה זו וכו'.
ועיקר החמץ הגדול שכל אחד מלא ממנו בלי שום
ספק, שהוא שורש כל החמץ והיצר הרע שיש בעולם,
הוא תאוות הניאוף, לכן צריכים להשקיע בכל יום
לפחות חצי שעה התבודדות להתנקות מהניאוף.
אבל אסור לשכוח לעשות את מצוות הנקיון וביעור
החמץ בשמחה! כמו שבנקיונות לפסח צריכים
לעשות הכל בשמחה, שהרי אנו עסוקים במצוות ה'
להכין את הבית לפסח ולקבל את החג הקדוש בכבוד
כראוי וכו', ממש כך, בעבודה הרוחניות, שכאמור היא
שייכת לכל השנה כולה, של ביעור היצר הרע, שהיא
העבודה של תפילה מרוכזת יומיומית להתנקות
מהתאוות והמידות הרעות, צריכים לעשות את זה
בשמחה, שהרי אנו עוסקים במצוות ה' לבער את
החמץ והיצר הרע מקרבנו, ומצוות צריכות להיעשות
בשמחה כידוע.
יהי רצון שנזכה לקיים את כל מצוות הימים הבאים
עלינו לטובה בשמחה, וזה ישריש בנו את היסוד
הזה - לעשות בכל השנה את מצוות הנקיון מהיצר
הרע בשמחה ולבער את היצר הרע לגמרי לאור
הנר, ובזכות זה נזכה לצאת לחירות מכל התאוות
והמידות הרעות ונזכה לגאולה שלמה ולאכול מן
הפסחים והזבחים בבית המקדש השלישי כבר
השנה אמן כן יהי רצון.

בברכת שבת שלום ומבורך
לכל בית ישראל

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע