לבונה
פרשת ויקרא לעילוי נשמת יוסף בן מרגלית,נועם בן ציפורה וארזבן אביבה, ז"ל.
בזמן ביתהמקדש,אדם צריך להביא קורבן חטאת על חטא שעשה חלילה. בקורבן חטאת ישנו ציווי:"..לאישים עליה שמן ולא יתן עליה לבֹנה כי חטאת הִוא" ויקרא ה,יא. השאלה היא-למה לא?למהבשאר הקורבנות יש לבונה,ופה אין? אולי קודם נסביר מה זאת לבונה.לבונה היא שרף מעציהלבונה,עצי בושם,ומשתמשים בה לקטורת עפ"יויקיפדיה.אבל אפשר לקחת את המילה "לבונה" ולהוציאממנה מילה אחרת.לבונה-שורשה הוא ל-ב-ן,כמו השורש של המילה "לִיבּוּן"!הליבוןהוא שריפת כל החמץ שנשאר בכלי,והכשרתו לשימוש בפסח.לאחר חטא-אדם צריך לכלות אתהחטא שעשה.הוא מלבן את עצמו!לא באש ולא בלבונה,אלא בוידוי שפתיים!אין קיצורידרך,הלבונה לא תעשה את העבודה!האדם צריך לזכך את עצמו מהחטא.המילה "לבונה"מוזכרת גם בשיר השירים:"עד שֶיָפוּח היום ונָסוּ הצללים אלך לי אל הר המורואל גבעת הלבונה" ד,ו. הצללים הם הדברים שמפריעים לַקשר בין הקב"ה לישראל, כמו:חטאים.זאתאומרת-רק כשהאדם יזיז את ה"צללים"-החטאים,הוא יוכל לגשת אל הלבונה,שהיאגם משבחת את הקורבן עפ"ירש"י ויקרא ה,יא.לבונה לא תבוא לפני חזרה בתשובה.הפס'הבא מיד אחר כך הוא:"כֻּלָך יפה רעיתי וּמוּם אין בך" שה"ש,ד,ז. למרות כל מה שאמרנו,למרותשישראל יכול לחטוא,בסוף תמיד הוא "כֻּלָך יפה רעיתי וּמוּם אין בך"למרות החטאים-ישראל יישאר ישראל.הרא"יה קוק זצ"ל כותב:"האהבההגדולה,שאנחנו אוהבים את אומתנו,לא תסמא את עינינו מלבקר את כל מומיה,אבל הננומוצאים את עצמיותה,גם אחרי הבקורת היותר חפשית,נקיה מכל מום.'כֻּלָך יפהרעיתי וּמוּם אין בך' "אורותישראל ד,ג. למרות שהמציאות יכולה להיות מלאה בחטא,עצמותישראל היא ללא מום!שבת שלום ובשורות טובות, מוריה.