chiddush logo

המרגלים והעם לקו בבסיס- בחוסר אמונה

נכתב על ידי משה אהרון, 14/6/2022

בס"ד

הסיפור של המרגלים פשוט ביותר והוא מודגש יפה בכתוב.
  פשוט אזלה מהם מהמרגלים וכמו גם מכל העם .
 כל שביב של אמונה. 
באין אמונה יש מרידה וקיעקוע של הכל - התפרקות טוטאלית  .
 וודאי גם אין בטחון .
 מכאן חוסר השליטה המוחלט : מכאוס  ועד לפאניקה נוראית
  הם בני ישראל מרדו בה' במדבר כשאמרו  :
וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ: 
'לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם, כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ.
 כשהם אמרו :
"כי חזק הוא ממנו התכוונו במילה "ממנו" גם מהקב"ה.
 והתחינה :"אך בה' אל תמרודו" , מבטאת כאמור לא רק חוסר אמונה 
אלא רצון להתנער מהכל.
 מכל מה שסימל הקב"ה עד הנה.
 לכן גם העונש הכבד להמשיך לשוטט במדבר עוד כארבעים שנה.
  לבנות הכל מחדש. לשחזר שוב ושוב תהליכים , יחסים ובריתות ,
  והכל בכדי להטמיע בהם את האמונה. בתהליך יותר מובנה : 
 איטי ויותר מחלחל.
 והפעם - כשורש בל ייעקר.
 אמונה ובטחון  הם שני אדנים  של סלע הקיום.
 אדם צריך להאמין ורצוי באלוהים. 
מי שאינו מאמין באלוהים נשמתו נכה ....
שרק מתוך כך גם נבנה הבטחון.
 האמונה רלוונטית כחופה על כל ההויה. 
על כל התהליך שנקרא :"חיים".
 הבטחון רלוונטי ודומננטי כנספח לאמונה,
 בכל מצב ובכל תוצאה- בין טוב ובין רע
 עתה נותרה לכאורה רק חלוקת ה""עבודה" .
והביטוי או המושג : "צלם אלוהים" 
 מכסה גם היבט זה.
 ונותןלכאורה את מלוא המענה.
 אלוהים למעלה בסוברניות נעלמת .
 למטה עלי ארץ נותר זנבו החיוור -  הצלם .
 אך בסמכות ובסוברניות מוחלטת  לפעול ולעשות כמעט הכל 
[ותחסרהו מעט מאלוהים].
 האדם קיבל את המנדט המחייב לשלוט בבריאה ולעשות בה כל שצריך בבחינת :"אשר ברא לעשות". כלומר הבורא ברא וחלק מבריאה זו שהאדם  גם ימשיך אותה ,את אותה הבריאה ולא רק  בבחינת "לעובדה ולשומרה" - אלא גם לשפרה
 במילים פשוטות :
לעולם האדם לא ימתין או יצפה שהבורא ימשיך לעשות מה שהוא צווה לעשות. האמונה בבורא היא גם האמונה בעצמי - העצמי של האדם.
 נכון שיש מצבי קיצון.ובמקום שתמה יכולת האדם לעשות.
 או שהוא נקלע למבוי סתום ממנו אין כל מוצא אנושי .
 אזיי האמונה והבטחון משתכללים לפיסגתם .
  לכלל חיבור היישויות האלוהים מכאן והצלם מכאן  
באינטרקציה של  : תפילה ,צפייה ותוחלת.
 משל זו הסיטואציה האליגורית :
שבה הכח החומרי שבגוף האדם תם ויורד מהפרק .
 והוא מדלג להשתמש ברזרבה של הבטחון .
  באמצעיה של הנשמה - כחלק מכח על 
 הנשמה הקרובה תמיד לאלוהים ואשר ממנו נחצבה לכתחילה .
 והיא היא כאמור גם בבואתו של ה"בטחון". 
 שהנשמה יודעת לקבל גם טוב וגם רע
 משה אהרון  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע