chiddush logo

"ולקחת מראשית כל פרי האדמה" [כו, ב].

20/4/2022

 "ולקחת מראשית כל פרי האדמה" [כו, ב].

אותו מחיר יכול אתה לקנות דג ענק״ - אך דא עקא, הדג הענק היה מסוג גרוע ונחות, "גטאן" שמו, וטעמו כעקיצת עקרב. מובן שהאיש סירב. אמר המוכר: "אמכור לך בחצי המחיר", וסירב.
כשירד המחיר לרבע, עלה בלבו רעיון. שילם את הפרוטות האחדות ונשא את הדג לביתו. ומה היה הרעיון? בהחבא חמק למטבח ומיהר לבתק ולבתר את הדג לנתחים קטנים. כך שאשתו לא תדע מאיזה זן קנה, וגם אם תזהה את הדג לא תוכל להורות לו להחזירו לחנות, כי כבר נותח לנתחים...
כיוון שקרעו, מצא בקרבו פנינה ענקית, זוהרת. שטף את הפנינה ומיהר לסוחר באבנים טובות. התפעל הסוחר ונקב בהון רב תמורתה. משנשאל כיצד הגיעה לידו, סיפר כל המעשה.
התפעל הסוחר ואמר: "כך בא גם עושרי! אבי עבד עד כלות כוחותיו. כל ההפצרות שיצא לחופשה, נידחו בתוקף: חייב הוא לעמול, להרוויח לחמו. עבד, עד שהתמוטט. בעל כורחו פנה אל הרופא, שהורהו לשאוף אויר ים. היה שטח על שפת הים, שהשכירו בו אוהלים לנופשים. שכר אבי אוהל, והואיל ועונת החופשה טרם החלה יכול היה לנטות אוהלו בכל מקום. תקעו במקום אחד וחזר בו, תקעו במקום אחד ולא מצא חן בעיניו. תקע היתד במקום שלישי והנה נכנס בנקל - ונתקעה בברזל. חפר, והוציא תיבה מלאה באבנים טובות, אוצר שהוטמן שם לפני שנים רבות... הבט וראה לכמה הפצרות הוצרכת כדי לקנות את הדג - ולכמה הפצרות הוצרך אבי כדי לצאת לאותה חופשה!"
ואמר רבינו ה"בן איש חי": זהו שנאמר "ובאו עליך כל הברכות האלה", וגם אם תבקש להתחמק מהן - "והשיגוך", בעל כרחך!... כמה רודפים אנו אחר האושר והעושר, וכיצד הם בורחים מאיתנו! האכזבות מתגבבות, וחסרון הכיס גובר... הכנסת ספר תורה עצה אחת יש: אם נרדוף אחר המצוות - נזכה באוצר רוחני עצום, וגם הברכות יתחילו לחזר אחרינו וירדפונו וישיגונו. היש אושר גדול מזה?! (מעיין השבוע).
 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע