chiddush logo

12 מי יודע? או " ויהי בחצי הלילה"

נכתב על ידי izik28, 17/4/2022

 בסד 


12 מי יודע? או" ויהי בחצי הלילה " 
ד"ת לחג הפסח תשפב ולכבוד גליון 1200 של קול מהיכל! מזל טוב 
-------------------------------------------------------------------
קוֹל יְהוָה, יָחִיל מִדְבָּר;    יָחִיל יְהוָה, מִדְבַּר קָדֵשׁ."  ,כפי שקראתם בכותרת דה"ת מגיע מזל טוב 12 בכפולות 100 לקול מהיכל ולעורכיו הצנועים והמסורים ישי וחרות, אך האם יש קשר בין הפ"ס בתחילת דה"ת לפסח ולעלון ה1200?? .
הרדק מפרש,"  קול יי' יחיל מדבר, כי רעשו ההרים והמדברות. וכן האילות וחיות השדה חלו וכאבו לאותו הקול. ואמר: ויחשף יערות, כי בנפול הארזים הנה היערות חשופים. ואמר: ובהיכלו כלו אמר כבוד, בהר סיני. וחשבו אמות העולם כי היה משחית העולם כמו שעשה במבול. ואמרו מלאכי השרת: יי' למבול ישב, ונשבע שלא ישחית עוד העולם. וזה הקול שאתם שומעים הוא יי' שנותן תורה לעמו ישראל; וזהו שאמר: יי' עז לעמו יתן ואין עוז אלא תורה שנאמר (ישעיהו כז ה) או יחזק במעזי. והמפרשים פרשו המזמור דרך פשוטו על נפלאות הבורא הנראות בארץ".
בליל הסדר אנו שרים את הפיוט," אחד מי יודע, מה אומר לנו המספר 12? שְׁנֵים עָשָׂר מִי יוֹדֵעַ. שְׁנֵים עָשָׂר אֲנִי יוֹדֵעַ. שְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטַיָּא.", המספר 12  מסמל את כל שבטי ישראל שהיו על ליבו של אהרון כמוזכר בפ"ס", ונשא אהרן את שמות בני ישראל בחשן המשפט על לבו בבאו אל הקדש לזכרן לפני יהוה תמיד", הספרא אחרי מות פרשה א ד"ה פרק א מפרש : 
מתוך שנאמר בחשן "ונשא אהרן את שמות בני ישראל בחשן המשפט על לבו בבואו אל הקודש לזכרון לפני ה' תמיד" – יכול יכנס בו לפניי ולפנים? תלמוד לומר "בד" ולא בחושן. מתוך שנאמר באפוד "ונשא אהרן את שמותם לפני ה' על שתי כתפיו לזכרון" – יכול יכנס בו לפניי ולפנים? תלמוד לומר "בד" ולא באפוד. ובהמשך שם גם לגבי המעיל והציץ: "מתוך שנאמר במעיל והיה על אהרן לשרת ונשמע קולו בבואו אל הקודש - יכול יכנס בו לפני ולפנים? תלמוד לומר בד ולא במעיל. מתוך שנאמר בציץ והיה על מצחו תמיד לרצון לפני ה' - יכול יכנס בו לפניי ולפנים? תלמוד לומר בד ולא בציץ". "בד" שמוזכר במדרש כוונתו, כמובן לפסוק שמתאר את לבוש הכהן ביום הכיפורים בו מוזכר "בד" ארבע פעמים: "כְּתֹנֶת בַּד קֹדֶשׁ יִלְבָּשׁ וּמִכְנְסֵי בַד יִהְיוּ עַל בְּשָׂרוֹ וּבְאַבְנֵט בַּד יַחְגֹּר וּבְמִצְנֶפֶת בַּד יִצְנֹף בִּגְדֵי קֹדֶשׁ הֵם וְרָחַץ בַּמַּיִם אֶת בְּשָׂרוֹ וּלְבֵשָׁם" (ויקרא טז ד, פרשת אחרי מות) כנגד ארבעה בגדי הכהן הגדול שלא לבש בעבודת יום הכיפורים העבודה המיוחדת ליום הכיפורים נעשתה ע"י הכהן הגדול בבגדי לבן, בדומה לארבעה בגדי כהן הדיוט (אלא שהם מבד בוץ שהוא משובח יותר) ולא בשמונה הבגדים המיוחדים לו כל השנה (רמב"ם, הלכות עבודת יום הכיפורים, פרק ב הלכה א). וכך היה נכנס גם אל קודש הקדשים להקטיר קטורת, בלי ארבעה הבגדים שהיה בהם זהב: מעיל, אפוד, חושן וציץ. לפי שאין קטיגור נעשה סניגור (ראש השנה כו ע"א). ואם כך, שמות בני ישראל היו על לוח ליבו של אהרון כל ימות השנה, בבואו אל הקודש, אל האולם. אבל לא בבואו אל קודש הקדשים. שם הם היו בזכרון או לזכרון, אבל לא בפועל. עד כאן יבואו השמות. עד כאן ישא אותם אהרון, או שמא הם ישאו אותו. מכאן ואילך הוא עם עצמו בלבד".
התורה ניתנה לנו במדבר סיני , סיני מלשון נס וגם, סנה" אותוט סנה בו התגלה הקב"ה למשה בבקשו ממנו להוציא את בני ישראל ממצרים , אותו קול ה" נשמע במדבר סיני ,הוא הקול אותו אנו שומעים גם דרך קריאת עלון קול מהיכל בין כותלי היכל יהודה  , הקול הוא אותו הקול ששמעו בני ישראל בעת קבלת לוחות הברית, נכון , לצערנו אנו לא שומעים את אותו קול ממש אך ידועה האימרה," המתפלל הרי הוא מדבר עם הקב"ה והקורא בתורה הרי הקב"ה מדבר עימו" .
אך איך סודרו שמות בני ישראל על החושן? יצד סודרו שמות השבטים על החושן? בתורה כתוב: "וְהָאֲבָנִים תִּהְיֶיןָ עַל שְׁמֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה עַל שְׁמֹתָם פִּתּוּחֵי חוֹתָם אִישׁ עַל שְׁמוֹ תִּהְיֶיןָ לִשְׁנֵי עָשָׂר שָׁבֶט" (שמות כח כא) ואם הסדר הוא כסדר לידתם (כמו באפוד, שם כתוב במפורש "כתולדותם", שמות כח י), אזי כך הוא: ראובן –אודם, שמעון – פטדה, לוי - ברקת וכו'. אלא שאבני השוהם, שלפי שיטה אחת (ראה יומא עג) שמשו גם לקריאה באורים ותומים, ובשמות השבטים חסרות האותיות: צ, ח, ק, ו-ט. הוספת שמות האבות: אברהם, יצחק יעקב פותרת את שלוש האותיות הראשונות החסרות (הכל בא מיצחק, אברהם ויעקב לא מוסיפים שום אות חסרה, ראה דברינו יצחק אבינו בפרשת תולדות, בשבחו של יצחק). והטי"ת משתלמת מהמילים שבטי ישורון (ובירושלמי יומא סוף פרק ז מוסיף: "כל אלה שבטי ישראל"). אבל הזיהוי הבסיסי של האבנים והצבעים עם השבטים לא נפגם בשל תוספת זו. ראה במדבר רבה ב ז בתיאור הצבעוני של מסע הדגלים: "סימנים היו לכל נשיא ונשיא, מפה וצבע. ועל כל מפה ומפה כצבע של אבנים טובות שהיו על לבו של אהרן ... כל שבט ושבט - נשיא שלו צבע מפה שלו דומה לצבע של אבנו. ראובן - אבנו אודם ומפה שלו צבוע אדום ומצוייר עליו דודאים. שמעון - פטדה ומפה שלו צבוע ירוק ומצוייר עליו שכם. לוי - ברקת ומפה שלו צבוע שליש לבן ושליש שחור ושליש אדום ומצויר עליו אורים ותומים. יהודה - נופך וצבע מפה שלו דמותו כמין שמים ומצוייר עליו אריה. יששכר - ספיר ומפה שלו צבוע שחור דומה לכחול ומצוייר עליו שמש וירח ..." ראה מדרש ציורי זה במלואו שם ומובא בדברינו צבעי השבטים וסמלם בפרשת במדבר".
זכות זיכוי הרבים לה אנו זוכים בכל שבת גדולה וכבירה, כל אות בעלון ,לא משנה איזו פרשה ומי כתב אותה..  הם כשמות בני ישראל וכפנינים זוהרות ומאירות באור ה" , רק מה עם המספר 100 הרי מדובר ב 12 כפול 100 שהם 1200?? ,כאן מגיע מזמור ק בתהילים הוא מסמור לתודה " מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיהוָה כָּל הָאָרֶץ:
עִבְדוּ אֶת יְהוָה בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:
דְּעוּ כִּי יְהוָה הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ, וְלוֹ אֲנַחְנוּ, עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:
בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה, חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה, הוֹדוּ לוֹ, בָּרְכוּ שְׁמוֹ:
כִּי טוֹב יְהוָֹה, לְעוֹלָם חַסְדּוֹ, וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ: "
גדולה היא מצוות הכרת הטוב לקב"ה ולכל שליחיו  ,כך גם מזמור זה מוקדש כולו לעורכי העלון על כל עונג השבת כל שבת וחג במסירות אין קץ! ואיך הדבר קשור לפסח??  בפ"ס,"וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וַה' הִכָּה כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם: (שמות יב כט).
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה כֹּה אָמַר ה' כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם: (שמות יא ד),בבראשית רבה כתוב"  יחלק עליהם לילה" (בראשית יד טו) – רבי בנימין בר יפת משם ר' יונתן: הלילה נחלק מאליו. ורבותינו אומרים: יוצרו חילקו. אמר הקב"ה: אביהם פעל עמי בחצי הלילה, אף אני פועל עם בניו בחצי הלילה. ואימתי? במצרים, שנאמר: "ויהי בחצי הלילה וה' הכה כל בכור וגו' " (שמות יב כט). אמר רבי תנחומא: יש שמוציאים לשון אחרת, אמר הקב"ה: אביהם יצא בחצי הלילה, אף אני אצא עם בניו בחצי הלילה, שנאמר: "כה אמר ה' כחצות הלילה אני יוצא בתוך מצרים" (שמות יא], מדרש תנחומא (בובר) פרשת לך לך סימן יא: "אמר לו הקב"ה: אתה עשית עמי מאמש עד חצי הלילה, והרגת בשונאי, חייך אני עושה עם בניך מחצות עד הבקר והורג בשונאיהם, שנאמר: ויהי בחצי הלילה (שמות יב כט)". וכן רבים. אבל הקשר עם אברהם איננו השבת טובה גרידא. גלות מצרים יסודה בברית בין הבתרים ובאה בשל אברהם שפקפק ואמר: "במה אדע כי אירשנה" (נדרים לב א). הגיעה השעה לפרוע את השטר ולפצות את בניו של אברהם על השעבוד שבא בעטיו של זקנם. ראה רעיון זה גם בפסיקתא רבתי (איש שלום) הוספה א פיסקא ב - ויהי בחצי הלילה: "כחצות הלילה אני יוצא בתוך מצרים וגו' (שמות יא ד) - וכי יש יציאה לפני הקב"ה? ... ומה שכתב אני יוצא? א"ר: כביכול כאדם שפורע שטרו ויוצא לחירות. אמר הקב"ה: הואיל ופרעתי את השטר שהייתי חייב לאברהם זקינם, שאמרתי: וגם את הגוי אשר יעבדו דן אנכי (בראשית טו יד), הריני יוצא בראש גלוי, שנאמר: ויאמר משה כה אמר ה' כחצות הלילה אני יוצא וגו' ". וכן הוא במדרש אגדה (בובר) שמות פרשת בא פרק יב: "כחצות הלילה אני יוצא. אני נכנס מיבעי ליה! אלא הכי אמר הקב"ה: אני יוצא מחובתי שהבטחתי לאברהם אביכם, בעת שרדף אחר המלכים, שנאמר: ויחלק עליהם לילה וגו' (בראשית יד טו). ואמר אברהם אבינו: אותה חצי לילה, מדוע אין אתה נותנה לי? אמר לו הקב"ה: צריך אני אותה לבניך, שעתיד אני לעשות בה גאולה, וזו היא יציאת מצרים, ולכך אמר אני יוצא מחובתי", גאולת ישראל החלה בחצי הלילה  חצי דהיינו שעה 12 בלילה , אותו מספר 12 בכפולות 100 שאנו  חוגגים בשמחה משולשת, שבת ,חג הפסח ועלון 1200! הקב"ה הוציאנו ממצרים כדי שנקבל את תורתו ,תורת ה" היא החרות  מכל משעבד ויצר רע, העלון  משמיע את קולו של ה" בין כותלי בית  מקדש מעט הוא היכל יהודה , יהיה רצון שעלון קדוש ומפואר זה יגיע לכפולות של 1200 בבריאות ושמחה של מצווה וכל זכות דה"ת של כולם  שיצאו ויצאו לאור שלכם הם! חזקו ואמצו !! ותהיו  כמעין המתגבר וכנהר שאינו פוסק,חג פסח כשר ושמח מלא שמחה אביב  ותורה ! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע