אלוה שהוציא מבית עבדים, שונא בית שיש בו עבדים
תשכחו מזה !. תורת אמת , לא התכוונה ואי אפשה בעבדות .
==============================
לכתחילה על פי השקפת היסוד של התורה ,הרי שהיא שוללת לחלוטין עבדות .
ושהרי ברמת המעלה של החוקים בראש עשרת הדברות נאמר :
יצאת מבית עבדים - לשלול בכלל אפילו את האופציה שתקים לך בית שתהא בו עבדות .
ובכל זאת הכירה התורה במציאות שלא ניתנת למהפך מלא על אתר בגלל חולשתם הרבה של בני האדם ואפשרה את קיום העבדות . והכל בלוול הנמוך יותר והלוא קשיח של "משפטים".
אותם שממתינים לשעתם להשתכלל בדעת חכמים [לכלל טובים יותר .
שכאן גם באה "ו" והניגוד של "ואלה המשפטים" .לאותת באלף איתותים. כי עתה יש פירוט נורמטיבי נחות יותר מעקרונות היסוד של עשרת הדברות .
שהרי לשם כך גם נאמר : "תשים לפניהם ". שכיום מהלך פניהם לעבדות בימים אחרים שיתפקחו לבין נפסדותה של העבדות פניהם יהיו בכיוון אחר ואזיי אתה שם לפניהם "תבשיל" אחר ושונה של "מישפטים".
כך או כך נפל בהמשך דבר היסטורי גדול . מהפכה שאירעה ונפקויותיה נגוזו כלא היו . הברית ההיסטורית בימי ירמיה לביטול מוסד העבדות בכלל.
ח"זל בגלל חולשת הדורות לא השכילו למנף את אותה הברית לכלל מהפכה של שלילת עולם של העבדות ומכל וכל .
כאמור האירוע ההיסטורי היה גם רמתי כריתת ברית החדשה.
ברית שנכרתה בינינו לקב"ה בזמנו של ירמיה הנביא .
ברית אשר בטלה את מוסד העבדות .
ושוב היה זה כאמור מעשה היסטורי שבוזבז שהיה בכוחו בדעת חכמים להסב
את דיני עבד עברי לדיני עובד עברי.
והנה עתה משברור כשמש שאין ולא יכולה יותר להתקיים עבדות .איפה חכמינו לעשות את הרפורמה הנדרשת בדיני העבדות ......
משה אהרון