chiddush logo

מפלצת

נכתב על ידי שניאור, 5/3/2013

 

ב"ה

 

"המפלצת" הנוראה

 


יום אחד, בבואי למוסד לימודי בו למדתי, ששוכן ליד אחד הקניונים היותר מפורסמים בארץ ראיתי ברום הקניון במקום בולט את "המפלצת" הנוראה ("מפלצת" נוראה, למי שלא יודע, זה בין היתר, בלשון שכונת "מאה שערים" כינוי  לתמונה לא צנועה) הדבר הפריע לי, אולם כמו כולם פשוט התעלמתי והמשכתי בדרכי.

כך, יום אחרי יום עד שיום אחד החלטתי לקום ולעשות מעשה. נכנסתי לקניון ושאלתי את בעלי החנויות למי שייך השלט. מופתעים משאלתי הפנו אותי לבעל הקניון שיושב היכן שהוא בהרצליה. לאחר מסכת טלפונים מייגעת ולאחר שעברתי בדרך מספר מזכירות הצלחתי לשוחח איתו. התנהלה  בינינו שיחה ארוכה בה אני שוטח את טענותיי והוא דוחה אותם כלאחר יד. לדבריו, אומנם התמונה לא מוסרית אבל מה לעשות, ככה כולם מתנהגים היום וכל עולם השיווק והפרסום בנוי על זה. 

מתי שהוא במהלך השיחה, נוכחתי לדעת ששום דבר לא עוזר ניסיתי לדבר אל ליבו ופשוט התחננתי שיוריד את השלט  "תאר לך" אמרתי לו "מה מרגיש ילד שרואה תמונה כזו והרי ליד תמונה זו עוברים אלפי, אם לא עשרות אלפי ילדים ואולי גם ילדיך עלולים לראות אותו."

ניראה שתחינותיי הזיזו אצלו משהו והוא אמר "ניראה מה ניתן לעשות, אני לא מבטיח כלום."

כעבור שבועיים עברתי שם. השלט הוסר ולא הופיע שם יותר. במקומו התנוסס שלט צנוע למראה, שלדעתי משיג את מטרתו לא פחות טוב מהקודם.

לצערנו, המקרה הזה הוא מקרה בודד בים של חוסר צניעות משווע שממשיך ומופיע בשחץ וגאון על כל גבעה רמה ותחת כל עץ רענן. אבל, הוא מלמד שבכל זאת, יש תקווה וגם כאשר ניראה שאי אפשר לעמוד בפרץ בכל זאת ניתן לעשות משהו. כן, אנו מוקפים בהרבה "מפלצות" כאלה שמתפרצות לעברנו מכל כיוון אפשרי. הדור פרוץ וחוסר הצניעות משווע ודומה שקשה קשה לעמוד בפרץ. 

ידועים דברי חז"ל שפעם היו שני סוגים של יצר הרע יצר הרע לעבודה זרה ויצר העריות. את המשיכה לעבודה זרה הכחידו מין העולם ונשארנו עם מה שנשארנו.

נראה שבדורנו חל סוג של שיטפון של חוסר צניעות שלא ידענו כמוהו. למה זה קורה לנו? האם מדובר בשטף של תרבות מערבית קלוקלת שהיגיע לאזורנו, סוג של "וישמן ישורון ויבעט" בגלל רווחה יחסית מבחינה כלכלית, ריקנות שרוצים למלא מתוך לחצים ותסכולים יום יומיים. יהיו הסיבות אשר יהיו נוצרה מין אווירה שרבים רבים נופלים ברישתה.

יש אומרים שניסיון כזה לא היה מעולם ומי שמתגבר על יצרו ונימנע ממראות אסורות, כמוהו כ"תָנָאִים" בשעתם, שהצליחו להחיות מתים בזכות רמתם הרוחנית הגבוהה. נאמר, שמי שמסיט את מבטו ונימנע ממראה לא צנוע יכול באותו זמן לבקש בקשה ומובטח לו שבקשתו תתקבל. 

הרב גודלבסקי אמר פעם, שאם מישהו התגבר פעם אחת על יצרו ונימנע לראות ברע, ולו רק פעם אחת בחייו, אז היה שווה לו להגיע לעולם מכיוון שהמעשה שעשה יקר ורב ערך בעיני ה’ (מכאן, הדרך כמובן סלולה לעוד התגברויות).

לכל אחד יש הרבה יכולות וכוחות שחבויים בו לעשות מעשה קטן או גדול כדי לתקן ולעמוד בפרץ כדי שחיינו יהיו נקיים יותר, שנוכל לכבד אחד את השני, שנוכל להתייחס לגופו של עניין ולא לגופו של אדם ולחזור לאותם ערכים עליהם התחנכנו ומוזכרים בנביא: הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה-טּוֹב וּמָה ד' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם-עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אלוקיך" (מיכה ו, ח)

 

מאת: יוסי אור-יאן, מתוך האתר "מורשת".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה