פרשת וארא - כבוד הלשון
כְּבוֹד הַלָּשׁוֹן – פרשת וארא
ז,ו: וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה, וְאַהֲרֹן--כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֹתָם,
כֵּן עָשׂוּ: משה עשה ראשון ('ויעש משה') ואחריו אהרן: 'כן עשו'. וכן הדבר
במקומות נוספים, כגון וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן,
אֶל-פַּרְעֹה, וַיַּעֲשׂוּ כֵן (ז,י), וכן: וַיֵּצֵא
מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, מֵעִם פַּרְעֹה (ח,ח), ועוד מקומות רבים. משה עשה, בא
ויצא ראשון, ואחריו אהרן.
ח,כח: וַיַּכְבֵּד
פַּרְעֹה אֶת-לִבּוֹ: פעם אחת כתוב, במכת הצפרדע וְהַכְבֵּד
(ח,יא). פעמים כתוב וַיַּכְבֵּד, כאן - במכת הערוב וכן במכת הברד: וַיַּכְבֵּד
לִבּוֹ, הוּא וַעֲבָדָיו (ט,לד). פעם אחת, במכת הדבר כתוב 'וַיִּכְבַּד': וַיִּכְבַּד
לֵב פַּרְעֹה, וְלֹא שִׁלַּח אֶת-הָעָם (ט,ז). נראה לי שהשוני בבניין הפעיל (וְהַכְבֵּד או
וַיַּכְבֵּד ) לעומת פָּעַל (וַיִּכְבַּד,
וכן וַיֶּחֱזַק), הוא כי במכות הצפרדע, הערוב
והברד פרעה הפר את הבטחתו לשחרר את העם, ולכן היה צריך פעולה של הכבדה על ליבו, אך
במכת הדבר פרעה לא הבטיח לשחרר את העם, לכן כאן ליבו נעשה כבד מעצמו: וַיִּכְבַּד
לֵב פַּרְעֹה. גם במכות ארבה וחושך פרעה הפר את הבטחתו לשלח את
העם, ואז כתוב וַיְחַזֵּק ה', בבניין פִּעֵל,
כלומר פרעה מצדו כבר היה מוכן אולי להיכנע, אז ה' חזקו. כן הדבר במכת השחין, שם
פרעה לא הבטיח לשחרר, ובכל זאת ה' חיזק את לבו (ט,יב), כנראה בגלל שהחרטומים לא
יכלו לסלק את השחין (ט,יא), ופרעה היה קרוב לשבירה, ואז ה' חיזק את לבו. גם במכת בכורות פרעה עמד להישבר, אך שוב, ה'
חיזק את לבו (יא,י) והוא רדף אחרי בני ישראל.
מכה |
התראה למכה |
הבטחה והפרה |
ביטוי |
מקור |
דם |
כן |
לא |
וַיֶּחֱזַק |
שמות ז, כב |
צפרדע |
כן |
כן |
וְהַכְבֵּד |
ח, יא |
כינים |
לא |
לא |
וַיֶּחֱזַק |
ח, טו |
ערוב |
כן |
כן |
וַיַּכְבֵּד |
ח, כח |
דבר |
כן |
לא |
וַיִּכְבַּד |
ט, ז |
שחין |
לא |
לא |
וַיְחַזֵּק ה' |
ט, יב |
ברד |
כן |
כן |
וַיַּכְבֵּד , וַיֶּחֱזַק |
ט, לד-לה |
ארבה |
כן |
כן |
וַיְחַזֵּק ה' |
י, כ |
חושך |
לא |
כן |
וַיְחַזֵּק ה' |
י, כז |
בכורות |
כן |
לא |
וַיְחַזֵּק ה' |
יא, י |