chiddush logo

חז"ל - בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת רַבּוֹת וְחֶסְרוֹנָן

נכתב על ידי אלון, 7/12/2021

 

" 'בורא נפשות רבות וחסרונם' - כמו לחם ומים, שאי אפשר בלא הם. ו'על כל מה שברא להחיות בהם נפש כל חי', כלומר: על כל מה שבעולם, שגם אם לא בראם יכולין העולם לחיות בלא הם, שלא בראם כי אם לתענוג בעלמא, כמו תפוחים וכיוצא בהן"

(תוספות, מסכת ברכות, דף לז, עמוד א)

 

אחת הברכות שמברכים אחרי האכילה, היא ברכת "בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת" ("בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת רַבּוֹת וְחֶסְרוֹנָן עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ לְהַחֲיוֹת בָּהֶם נֶפֶשׁ כָּל חַי, בָּרוּךְ חי הָעוֹלָמִים"), ו"בעלי התוספות" מסבירים אותה:

"בָּרוּךְ אַתָּה... בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת רַבּוֹת וְחֶסְרוֹנָן" - בראת נפשות רבות, וגם בראת את כל מה שדרוש כדי להשלים את מה שחסר להם, כגון: לחם ומים, מזון בסיסי שאי אפשר להתקיים בלעדיו.

"עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ לְהַחֲיוֹת בָּהֶם נֶפֶשׁ כָּל חַי" - בראת בעולם דברים נוספים שאינם חיוניים להתקיימות, לדוגמא: תפוחים, שבראם ה' כדי שהאדם יתענג וייהנה מהם, אף על פי שאפשר לחיות חיים שלמים ומלאים בלא לאכול תפוח אחד.

למה העולם לא נברא בצורה מושלמת - למה יש חסרונות?

ה' ברא את העולם באופן מחושב כל כך לטובת האדם. צמחי נענע ריחניים, נוף מרהיב מסוגים שונים בצבעים מפעימים, ים גדול שמרחיב את הלב, וגם תפוחים, כמו שהדגימו "בעלי התוספות", כדי שיהיה לנו מגוון של טעמים.

אם כן, אם הכל נעשה כדי שיהיה לנו כאן טוב ונעים - צריך להבין למה חסר לנו? מדוע היה צריך לברוא "נְפָשׁוֹת רַבּוֹת וְחֶסְרוֹנָן" - מדוע ברא ה' את האדם בצורה שהדברים החיוניים ביותר לחייו חסרים לו, והוא זקוק כל הזמן למלא את החיסרון הזה? האם לא היה עדיף לברוא את האדם באופן שאינו זקוק למים כלל? או אינו זקוק למזון? מדוע ברא ה' חיסרון זה?

ה"חתם סופר" (על התורה, דברים ט, א) מסביר, שגם הצימאון ותחושת החסר במים נוצרה לטובת האדם! כדי שעל ידי מילוי החסר הוא יחזק את הקשר עם בורא עולם, שוב תינתן לו ההזדמנות לחשוב: מי ברא אותי? איך אני יודע שאני צמא? מי ברא את המים? איך הגיעו עד לפה שלי בדרך פלאית כל כך, התאדו מן הים הפלאי, באמצעות השמש, הפלאית גם היא, הפכו לעננים קלים, והובלו אל היבשה באמצעות הרוח!

מה רבו מעשיך ה' - בָּרוּךְ חי הָעוֹלָמִים! עוֹלָמִים, בלשון רבים, כי המים מביאים אותנו לא רק לחיי העולם הזה, כי כשמתעמקים בדרך הפלאית שבה מנהל ה' את העולם ואת האדם, מתחזקים: האמונה בה', ההכרה במציאותו והביטחון בו - ומתוך כך זוכה האדם גם לעולם הבא.

בדרך זו של ביסוס האמונה בהוכחות הגיוניות מהבריאה אל הבורא, הולך ספר "חובת הלבבות" (שער היחוד): הייתכן שיפול דיו על דף ובמקרה יתפזר בצורה שתתחלק לאותיות ולמילים ולמשפטים ולמאמר שלם? אפשרות כזו לא תתכן! אם אנו רואים דף בו כתוב מאמר, אנו יודעים שמישהו כתב אותו במכוון והוא לא נכתב במקרה על ידי דיו שנפל עליו. כמו כן, כאשר אנו רואים שולחן - אין להניח שבמקרה נפלו כמה עצים ונדבקו זה לזה ונוצר השולחן, אלא ברור ומוכח שיש אדם שעשה אותו. יותר מכך, לפי טיבו של השולחן גם אפשר לעמוד על מקצועיותו של הנגר.

אם כן, הדברים קל וחומר: אם דברים פשוטים אינם נוצרים מעצמם, במקרה ללא כוונה, על אחת כמה וכמה שלא יתכן שהעולם כולו, המלא חכמת יצירה, נוצר במקרה ללא כוונה. העולם בעצם מציאותו מעיד שיש בורא שברא אותו (תהלים יט, ב): "הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵ-ל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ".

כל חיסרון בחיים, כל קושי, כל הזדקקות, יכולים לשמש אותנו כדי להעצים את הקשר עם בורא עולם. זוהי דרך מדהימה שברא ה' לאפשר לנו ליצור תקשורת איתו. החסרונות שאנו חווים לא נועדו כדי שנרגיש חסרים, אלא להפך, כדי שנרגיש מלאים, כדי שנבין שיש מנהיג לעולם שברא את עולמו בדרך פלאית ומדוייקת ושנחוש ונעריך את כל היש שה' מעניק לנו.

 

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א, מהאתר: "ישיבה" - https://www.yeshiva.org.il/

"ותן חלקנו"


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע