chiddush logo

לקט מביאור אברבנאל לתורה – פרשת ויצא

נכתב על ידי אורן מס, 12/11/2021

 

בראשית כח,יד: וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה: אברבנאל: "יקשה אומרו 'ופרצת', כי הוא לא פרץ לכל ארבע רוחות העולם? ... מזה ידע יעקב שהיה עתיד לקחת ארבע נשים ולהוליד 12 בנים, שהם שלושה לכל צד, שהם יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה, שכל זה נכלל ב'ופרצת'". כל אישה היא כיוון שונה בעולם האדם.

 

כח,כ-כב: אִם-יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי  ... וְהָאֶבֶן הַזֹּאת, אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי מַצֵּבָה--יִהְיֶה, בֵּית אֱלֹהִים, וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן-לִי, עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ: אברבנאל: "הנה לא קיים זה, ולא מצאנו שעשה שם בית אלוהים, ולא שנתן מצאנו ובקרו מעשר לה' כל ימיו? ... יעקב, להיות זאת התחלת נבואתו, נסתפק אם היה עניינו חלום נבואיי, או עם היה חלום דמיוני מבלי נבואה ... רצה לעשות בחינה בקרובים אליו בזמן  ... 'ושמרני' ... 'ובגד ללבוש' ... 'ושבתי בשלום' ... אם יתקיים זה ... הנה אדע ששאר הייעודים שנאמרו על זרעי יתקיימו בהכרח, והם 'והיה ה' לי לאלוהים' ... וגם האבן הזאת אשר שמתי מצבה יהיה בית אלוהים לעתיד לבוא, וששם יביאו מעשרותיהם בניו וזרעו". יעקב בוחן עתיד קרוב, ומתחייב בשם זרעו לעתיד רחוק.

 

כט,ל: וַיָּבֹא גַּם אֶל-רָחֵל, וַיֶּאֱהַב גַּם-אֶת-רָחֵל מִלֵּאָה: אברבנאל: "מה ראה יעקב שלקח שתי אחיות בחיים ... ושתי שפחות. וזה מורה שאהב גם את לאה, והפך זה העידה התורה באומרה 'כי שנואה לאה' (לא)? ...  כאשר בא אל לאה תחילה ואחר כך בא אל רחל, הנה בצירוף לאה – נראית לפניו רחל יותר שלימה בתכלית, ואחר כך היו לו אז עם רחל שתי אהבות, אחת מצד שלמותה בעצמה ... והשנית מצד צירופה אל לאה, וזאת האהבה תגיע עתה, כשבא אליה אחרי לאה, ויהיה לפי זה מ"ם 'מלאה' ... מ"ם הסיבה.

... נשא שתי נשים גם אחיות ... שלוש סיבות:

האחת, רצה ה' שייקח נשים יותר מאחת, כמו שהיו עושים הראשונים קודם המבול ... שלולי זה ... לא היה העולם מלא מבני אדם כמו שהיה, וגם אחיותיהם היו לוקחים, כמו שנתבאר בבני אדם (הראשון) שאחיותיהם נולדו עמהם ... אם כן ריבוי הנשים אשר ליעקב לא היה מדעתו ורצונו אלא מאת האלוהים כדי שיתרבה זרעו בימיו...

השנית ... ראה ביעקב שני טבעים, האחד טבע בכור מפני הבכורה שקנה מעשו ... והשני טבע יעקב עצמו, שהיה הבן הצעיר לאביו ... ובעבור שהיו שתי הבנות האלה צדקניות שלמות וטובות, רצה ה' ששתיהן יבנו את בית ישראל, ולכן ייחדן ליעקב בשתי בחינותיו, רוצה לומר לאה מצד הבכורה אשר קנה מעשו, ורחל מצד עצמה...

השלישית היא שה' עשה ביעקב דוגמת העולם בכללו ... זימן ליעקב שייקח ארבע נשים ... שייצאו מארבע נשים 12 שבטי י'ה כמספר 12 מזלות". מלכתחילה יעקב היה אמור לשאת 4 נשים, ולאהוב את רחל יותר, מתוך כך שאהב את לאה. מעניין.

 

לא,כ: וַיִּגְנֹב יַעֲקֹב, אֶת-לֵב לָבָן הָאֲרַמִּי--עַל-בְּלִי הִגִּיד לוֹ, כִּי בֹרֵחַ הוּא: אברבנאל: "איך גנב את לבבו בעבור שלא הגיד לו את אשר הוא עושה, האם הגיד לבן ליעקב גם כן את כל מעשיו? ... שלא הגיד לו כשבא מבית אביו כי בורח הוא מפני עשו, בטח לבו שלא יברח גם כן מלפניו". הסתרת אמת – היא פתח לחוסר אימון.

 

לא,מב: לוּלֵי אֱלֹהֵי אָבִי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וּפַחַד יִצְחָק, הָיָה לִי--כִּי עַתָּה, רֵיקָם שִׁלַּחְתָּנִי: אברבנאל: "למה לא אמר 'אלוהי יצחק' (במקום 'פחד יצחק')? ... (פחד יצחק) שפחד בעת העקידה כשראה המאכלת ביד אביו לשחטו, שאותה זכות עמדה לי, כי הנה אתה (לבן) כפי כוונתך 'ריקם שלחתני' היום הזה". יעקב מפחיד את לבן בזכות פחד אביו, שהוא גיסו של לבן.

 

שבת שלום, שבת של ריבוי, אהבה מתוך אהבה, דוגמה לעולם, אימון ועוצמה, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע