מגן אברהם ,לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל
נכתב על ידי izik28, 13/10/2021
בסד
ד"ת לעלון לך לך חשוון התשפב לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל
מגן אברהם
------------------------------------------------
אברהם נח או תרח?
" וַיֹּאמֶר ה" אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.ןאברכך .
מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ, אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה." ונשאל ,מה גרם לקב""ה לבחור דווקא באברהם אבינו שהיה גר להיות אבי וראש אומתינו? מדוע לא נבחר נח להגיע לארץ כנען ולהיות ממשיך דרכו של ה" ? ואם נקשה עוד יותר שימו לב לפ"ס ," וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת-אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת-לוֹט בֶּן-הָרָן בֶּן-בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד-חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם",מה עם תרח לדוגמא ?שלמרות שהיה עובד אלילים בחר להגיע לארץ כנען?
ברית מילה משולשת
אברהם אבינו מתבשר מפי הקב"ה בעצמו על הבשורה ," אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הָיָה דְבַר ה" אֶל אַבְרָם בַּמַּחֲזֶה לֵאמֹר אַל תִּירָא אַבְרָם אָנֹכִי מָגֵן לָךְ שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד: , וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֲדֹנָי ה" מַה תִּתֶּן לִי וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר וַיֹּאמֶר אַבְרָם הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי: וְהִנֵּה דְבַר ה" אֵלָיו לֵאמֹר לֹא יִירָשְׁךָ זֶה כִּי אִם אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ הוּא יִירָשֶׁךָ:" ,כדי לחזקו הקב"ה מוסיף ןמעודד אותו, " וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ: וְהֶאֱמִן בַּה" וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה:" ,נשאלת השאלה מהי אותה צדקה שנחשבה לאברהם ועוד נקשה , הרי אברהם הלך אחרי ציוי ה" באמונה שלמה ללא עירעור ללכת ארצה כנען . דרך לא מוכרת וקשה , מה הקושי להאמין בהבטחת ה" בזרע של קיימא? .אברהם אבינו שואל את ה" שאלה התואמת את שאלתנו אנו," ויֹּאמַר אֲדֹנָי ה"בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה ?המלבים מסביר," אחר ששמע שהבטחה זאת אינה מצד החסד והצדקה רק מצד הזכות, אם כן אין לו לבטח שתתקיים בידו מתנת הארץ רק בעוד יהיה לו זכות לפני ה', וא"כ "במה אדע כי אירשנה", הלא אם אחטא או יחטאו בני תפסק ירושת הארץ, ור"ל "במה אדע, אדע במה", אני מבקש לדעת במה אירשנה, מה הם המעשים שאצטרך לזה להבא, שיאריך הזכות הזה גם לעתיד?,:הקב"ה עונה לו, "וַיֹּאמֶר אֵלָיו קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ וְתֹר וְגוֹזָל: וַיִּקַּח לוֹ אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ וְאֶת הַצִפֹּר לֹא בָתָר: וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם:" מה עניין הספרה שלש המופיעה במחזה שראה אברם? ולמה הציפור נשארה שלמה ?
מהר בא
הספרה שלש מסמלת לפי המפרשים את שלשת האבות אברהם יצחק ויעקב , כמו כן היא מסמלת שלש גלויות יון, מדי ופרס וכנגד שלש בתי המקדש ,יונתן בן עוזיאל רואה את העיט כאומות העולם המנסים להכחיד את ישראל ואברהם מבריח אותם, דהיינו ישראל באמונתם בבורא עולם ובתורתו יבריחו את אותם אלה שמנסים להטות את דרכם לדרכי הגויים ,בקיום אותה ברית כמצוות מחית עמלק שלא הצליח
במזימתו כפ"ס ",ואת הצפור לא בתר" - רמז שיהיו ישראל קיימין לעולם. באותו מחזה נתבשר אברהם מחד על גלות מצרים , ומאידך על קיצור גלות זו מארבע מאות למאתיים ועשר שנים מהם יצאו מעבדות לחרות ,מה שמקיים את אותה ברית בין הקב"ה לאברהם אבינו ,ככריתת ברית בין אוהבים , אם נקרא את המילה " אברהם מהסוף להתחלה נקבל את המילים " מהר בא " ,אברהם אבינו היה זה שבחר ב ה" והפיץ את דרכו , הוא היה מעבר הנהר וכל העולם מעברו השני ,תרח היה אמנם זה שיצא
שיצא ראשון לכנען אך נשאר בחרן , נח מצא חן בעיני ה" אך היה צדיק בפרוה. אם נלך בדרכו של אברהם שהלך בדרכו של ה" גם שהיה מעברו האחד של הנהר וכל העולם מעברו השני ,נפיץ את תורת ה" תוך כדי הפ"ס " התהלך לפני והיה תמים" , נזכה לברכת ה" לחורף בריא וטוב
לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)