chiddush logo

מלאכים טובים ,לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 20/5/2021

 בסד 



ד"ת להפטרת נשא   לע"נ אבי מורי אברהם משה  בן גרציא ז"ל 


מלאכים טובים 
------------------------------------------------------
כותרת דה"ת מחזיר אותי לברכתה של סבתי נונה גרציא מלוך ז"ל שהיתה מאחלת תמיד בסוף הביקור " שתפגוש מלאכים טובים"  שיהיו לך לעזר בחיים ובדרך התורה, אשת מנוח פגשה בדיוק מלאך כזה כמתואר בהפטרה, ויְהִי אִישׁ אֶחָד מִצָּרְעָה מִמִּשְׁפַּחַת הַדָּנִי וּשְׁמוֹ מָנוֹחַ וְאִשְׁתּוֹ עֲקָרָה וְלֹא יָלָדָה:
וַיֵּרָא מַלְאַךְ יְהֹוָה אֶל הָאִשָּׁה וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ הִנֵּה נָא אַתְּ עֲקָרָה וְלֹא יָלַדְתְּ וְהָרִית וְיָלַדְתְּ בֵּן: .. בהמשך הכתוב מבקש או דורש ממנה דרישה לא  פשוטה, " וְעַתָּה הִשָּׁמְרִי נָא וְאַל תִּשְׁתִּי יַיִן וְשֵׁכָר וְאַל תֹּאכְלִי כָּל טָמֵא:
כִּי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וּמוֹרָה לֹא יַעֲלֶה עַל רֹאשׁוֹ כִּי נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר מִן הַבָּטֶן וְהוּא יָחֵל לְהוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד פְּלִשְׁתִּים:
וַתָּבֹא הָאִשָּׁה וַתֹּאמֶר לְאִישָׁהּ לֵאמֹר אִישׁ הָאֱלֹהִים בָּא אֵלַי וּמַרְאֵהוּ כְּמַרְאֵה מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים נוֹרָא מְאֹד וְלֹא שְׁאִלְתִּיהוּ אֵי מִזֶּה הוּא וְאֶת שְׁמוֹ לֹא הִגִּיד לִי:
וַיֹּאמֶר לִי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְעַתָּה אַל תִּשְׁתִּי יַיִן וְשֵׁכָר וְאַל תֹּאכְלִי כָּל טֻמְאָה כִּי נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר מִן הַבֶּטֶן עַד יוֹם מוֹתוֹ:"
מה עניין הנזירות מיין ? ואם נלך אחורה ..שרה אמצנו גם התבשרה ע"י מלאכים על הולדת בנה יצחק , רק שהמלאכים בישרו את הבשורה הטובה לאברהם בעלה .. מדוע השוני בין המקרים?
מצודת דוד  מפרש את עניין בקשת המלאך מאשת מנוח," והוא יחל להושיע" - רצה לומר תשועתו תהיה התחלה ובלא גמר וכן היה כי עם שפעמים הרבה הכה בפלשתים מכל מקום מיד השיב ימינו אחור ולא נלחם עוד בכדי לנצחם מה שאין כן שאר השופטים כאשר התחילו להכות בהע"ג לא השיבו ידם עד אשר עשו כאשר תמצא ידם
"כי הנך הרה" - רצה לומר בעבור זה תהיה נשמרת מאלה הדברים כי הנך תהיה הרה ותלדי בן ותער לא יעלה על ראשו להסיר שערו כי מעת צאתו מן הבטן יהיה נזיר לשם ה' ולזאת גם בעת ההריון תהיה נשמרת מהדברים האסורים לנזיר".
הילקוט הראובני מסביר," וימהר אברהם ויקח חמאה וגו' ויאכלו, מהאוכל יוצא מאכל, רוצה לומר שהמלאכים אכלו כל מה שזימן אברהם לפניהם, ובשביל זה יצא מאכל שהוא איל, שיצא לקראת אברהם לכפרת יצחק, ולכן מהעז שהוא יצחק יצא מתוק שהוא יעקב...
ולמה אכלו המלאכים שבאו לבשר את שרה בהריון, והמלאך אצל מנוח לא רצה לאכול , לפי שאצל אברהם נראו תחלה כדמות עוברי דרכים והוא הכניסם לביתו כמנהגו והזמינם לאכול, והם לא רצו לבטל מנהג אכסניא ואכלו עמו, ואחר שאכלו עמו אמרו שליחותם, ולא נראה הדבר כאלו קבלו שכר על שליחותן, אבל זה המלאך בתחלה אמר שליחותו ואלו היה אוכל עמו היה הדבר נראה כאלו קבל שכר על שליחותו.."
המלאכים שהתגלו  לאברהם רצו במצוות האל  שיקיים מצוות הכנסת אורחים שהייתה כ"כ חשובה לו , לאחר הארוח  הם בישרו את הבשורה הטובה לאברהם ,מפאת נידתה של שרה ועניין הצניעות  שנקשר לכך.
אצל מנוח המלאכים הגלו קודם כל לאשת מנוח ,לא בגלל חוסר צניעות חלילה ,  התגלות המלאך לאשת מנוח נראה בפ"ס", וַיֶּעְתַּר מָנוֹחַ אֶל ה"  וַיֹּאמַר בִּי אֲדוֹנָי אִישׁ הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר שָׁלַחְתָּ יָבוֹא נָא עוֹד אֵלֵינוּ וְיוֹרֵנוּ מַה נַּעֲשֶׂה לַנַּעַר הַיּוּלָּד:
וַיִּשְׁמַע הָאֱלֹהִים בְּקוֹל מָנוֹחַ וַיָּבֹא מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים עוֹד אֶל הָאִשָּׁה וְהִיא יוֹשֶׁבֶת בַּשָּׂדֶה וּמָנוֹחַ אִישָׁהּ אֵין עִמָּהּ:
וַתְּמַהֵר הָאִשָּׁה וַתָּרָץ וַתַּגֵּד לְאִישָׁהּ וַתֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּה נִרְאָה אֵלַי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּא בַיּוֹם אֵלָי:
וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ מָנוֹחַ אַחֲרֵי אִשְׁתּוֹ וַיָּבֹא אֶל הָאִישׁ וַיֹּאמֶר לוֹ הַאַתָּה הָאִישׁ אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֶל הָאִשָּׁה וַיֹּאמֶר אָנִי:
וַיֹּאמֶר מָנוֹחַ עַתָּה יָבֹא דְבָרֶיךָ מַה יִּהְיֶה מִשְׁפַּט הַנַּעַר וּמַעֲשֵׂהוּ:
וַיֹּאמֶר מַלְאַךְ יְהֹוָה אֶל מָנוֹחַ מִכֹּל אֲשֶׁר אָמַרְתִּי אֶל הָאִשָּׁה תִּשָּׁמֵר:
מִכֹּל אֲשֶׁר יֵצֵא מִגֶּפֶן הַיַּיִן לֹא תֹאכַל וְיַיִן וְשֵׁכָר אַל תֵּשְׁתְּ וְכָל טֻמְאָה אַל תֹּאכַל כֹּל אֲשֶׁר צִוִּיתִיהָ תִּשְׁמֹר:
וַיֹּאמֶר מָנוֹחַ אֶל מַלְאַךְ יְהֹוָה נַעְצְרָה נָּא אוֹתָךְ וְנַעֲשֶׂה לְפָנֶיךָ גְּדִי עִזִּים: וַיֹּאמֶר מַלְאַךְ יְהֹוָה אֶל מָנוֹחַ אִם תַּעְצְרֵנִי לֹא אֹכַל בְּלַחְמֶךָ וְאִם תַּעֲשֶׂה עֹלָה לַיהֹוָה תַּעֲלֶנָּה כִּי לֹא יָדַע מָנוֹחַ כִּי מַלְאַךְ יְהֹוָה הוּא:"
לאחר  הבשורה הטובה מנוח ואשתו מזמינים את המלאך לסעודת מצווה ,אך הוא מסרב כמובא בכתוב.. 
למרות שהמלאכים שהתגלו לאברהם ושרה לפי הפשט אכלו ממה שהגיש להם אברהם ,אך  חלק מהפירושים טוענים שהם היו כנראים אוכלים אף שלא ממש אכלו בגלל היותם מלאכים .
מנוח ואשתו לא מסתפקים בסרוב המלאך לאכול עמם ומביאים קרבן תודה לה""  וַיִּקַּח מָנוֹחַ אֶת גְּדִי הָעִזִּים וְאֶת הַמִּנְחָה וַיַּעַל עַל הַצּוּר לַיהֹוָה וּמַפְלִא לַעֲשׂוֹת וּמָנוֹחַ וְאִשְׁתּוֹ רֹאִים:
וַיְהִי בַעֲלוֹת הַלַּהַב מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ הַשָּׁמַיְמָה וַיַּעַל מַלְאַךְ יְהֹוָה בְּלַהַב הַמִּזְבֵּחַ וּמָנוֹחַ וְאִשְׁתּוֹ רֹאִים וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם אָרְצָה:
וְלֹא יָסַף עוֹד מַלְאַךְ יְהֹוָה לְהֵרָאֹה אֶל מָנוֹחַ וְאֶל אִשְׁתּוֹ אָז יָדַע מָנוֹחַ כִּי מַלְאַךְ יְהֹוָה הוּא:"
המלאך עלה השמימה בסערה באש קרבן התודה של מנוח ואשתו , קרי עצם ההודיה לה" על הטובה בהקרבת הקרבן מראה על הכרת הטוב ואכפתיות מהזולת , לא כדרך אחד בפה ואחד בלב , אלא לארח בלב שלם כל אדם ,מה שיזכה בברכת ה" הטובה, אנצל במה זו להודות לעורכי העלון היקרים על הזכות בהוצאת ד"ת בעלון  קול מהיכל , כל ד"ת כזה הוצא לאור הוא כאש הקרבן  איתה עלה מלאך ה" למנוח ואשתו , מי יתן  ואש דה"ת שמוקדשים לע"נ אבי היקר אברהם משה בן גרציא ז"ל יזרזו את הבשורות הטובות שאנו כ"כ מחכים להם לא פחות כמנוח ואשתו ..  תודה לקב"ה על המלאכים הטובים שלח לי ! שניהם ביחד וכל אחד לחוד..  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה