chiddush logo

יום ירושלים - צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּיפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה

נכתב על ידי אלון, 9/5/2021

 

"שִׁיר הַמַּעֲלוֹת, לְדָוִד: שָׂמַחְתִּי, בְּאֹמְרִים לִי בֵּית ה' נֵלֵךְ. עֹמְדוֹת, הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ, יְרוּשָׁלִָם. יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר, שֶׁחֻבְּרָה-לָּהּ יַחְדָּו... כִּי שָׁמָּה, יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט, כִּסְאוֹת, לְבֵית דָּוִד"

(תהלים קכב, א-ה)

 

דוד המלך שמח באומרים לו "בֵּית ה' נֵלֵךְ", לירושלים. כאשר שיאו של המזמור והמטרה המרכזית היא - המשפט "כִּי שָׁמָּה, יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט". בתי הדין, סנהדרין ומערכת המשפט - הם מהות העיר ירושלים.

שלמה המלך בונה מבנה אדיר שיש לו מטרה, והיא - כיסא למשפט. כאשר הקב"ה שואל את שלמה המלך לאחר המלכתו 'מה אתן לך'? עונה לו שלמה (מלכים א ג, ט): "וְנָתַתָּ לְעַבְדְּךָ לֵב שֹׁמֵעַ לִשְׁפֹּט אֶת עַמְּךָ לְהָבִין בֵּין טוֹב לְרָע".

המשפט מהווה את הקרקע הבטוחה שמגבשת את העם. כשקיימת תחושת צדק וכשיש לאומה שופטי צדק, נוצרת לכידות ועימה אמון מלא, וכשהאמון שורר, ניתן לפעול יחד. כשאנשי העסקים, הפקידים והרוכלים, כולם סומכים זה על זה, אפשר לנשום לרווחה וחיי החברה מתנהלים כסדרם. לעומת זאת כשאין משפט, אז (ישעיה א, ט-כג): "כִּסְדֹם הָיִינוּ לַעֲמֹרָה דָּמִינוּ... שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ אֹוהֵב שֹׁוחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא יָבוֹא אֲלֵיהֶם".

הבסיס לבניית בית המקדש ולכל עבודת ה' שבמקדש שבונה שלמה המלך, מתחיל ועומד על (משלי כט, ד): "מֶלֶךְ בְּמִשְׁפָּט יַעֲמִיד אָרֶץ" - זהו תפקידה העליון של העיר ירושלים, במשפט טמון כושר העמידה של העם.

משפט וצדקה, הם אבני הבנייה הירושלמית (ישעיה א, כז): "צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּיפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה". הגמרא (סנהדרין ו, ב) מקשה ושואלת: והרי משפט וצדקה זה תרתי דסתרי (סותרים זה את זה) משפט - הוא הדין, וצדקה - היא לפנים משורת הדין. זהו סודה של ירושלים (בבא מציעא ל, ב): "לא חרבה ירושלים, אלא על שהעמידו דיניהם על דין תורה ולא עשו לפנים משורת הדין" - בניין העיר יהיה על ידי שילוב המשפט והצדקה.

לדעת הרב קוק (אורות, אורות ישראל, ז, ב) המשפט והצדקה הם סוד שני הכרובים, המחובקים בקודש הקודשים ומסמלים את השילוב המלא ביניהם. היכולת לחבר בין המשפט לצדקה, היא העומדת ביסוד תפילתנו לבניין ירושלים (ישעיהו א, כו): "וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה".

אך לא רק בזה אנו מסתפקים, לא רק למערכת נקייה אנו מייחלים, אלא למשפט אלוקי שאור ה' מופיע בו - שכל מערכות החברה מתנהלות על פי משפט ה', שרק כך יופיע המשפט והצדק לאמיתו.

 

הרב אליעזר קשתיאל, מהספר: "סימן לבנים - שיחות למועדי השנה"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע