מסכת אבות
מתוך הספרים שזכיתי להוציא לאור, מעגלי החיים שמואל 050-6284-199
הטעמים לקריאת פרקי אבות
א. תקנה זו לכבוד משה רבנו שנפטר בשבת במנחה סמוך לחשכה, וכיון שלפי ההלכה נשיא שמת כל המדרשות בטלים, שאין קובעים שיעור תורה ברבים, ובכדי שלא לבטל את העם לגמרי מלימוד תורה תקנו לומר דרך אמירה פרקי אבות (הרב שר שלום).
גם ג' פסוקים של צידוק הדין שאומרים אחר מנחה, "צִדְקָתְךָ כְּהַרְרֵי אֵל מִשְׁפָּטֶיךָ תְּהוֹם רַבָּה. אָדָם וּבְהֵמָה תּוֹשִׁיעַ ה': וְצִדְקָתְךָ אֱלֹוקים עַד מָרוֹם אֲשֶׁר עָשִׂיתָ גְדֹלוֹת. אֱלֹוקִים מִי כָמוֹךָ: צִדְקָתְךָ צֶדֶק לְעוֹלָם. וְתוֹרָתְךָ אֱמֶת" (ויש אומרים הפסוקים בסדר אחר), משום אבלו של משה.
ואמרו בזוהר: פסוקים אלו, אחד כנגד משה רבנו, אחד כנגד יוסף הצדיק ואחד כנגד דוד המלך שכולם נפטרו בשבת סמוך למנחה.
ב. משום יושבי קרנות (בשבתות הקיץ הארוכים) כדי להשפיע על העם ולקרבם לתורה (על פי מנהג האשכנזים).
ג. רבנו יונה החסיד: יען כי התורה לא תשכון כי אם באדם הריק ממידות רעות ומלא מידות טובות, ולכן לקראת קבלת תורה קוראים פרקי אבות.
ד. ויש מפרשים שימי הקיץ מעותדים יותר לחולאי הגוף יותר מהחורף (ששם נשמרים יותר) ולכן עוסקים ברפואת הנפש שגם גופם מתרפא.