chiddush logo

דיני קריאת שמע (הגר"ש גורן זצוק"ל)

נכתב על ידי יניב, 5/1/2013

 הלכות שכתב מרן פאר הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל  בסידור תפילה  לחייל (התשלא) 


דיני קריאת שמע

א. מצוה מן התורה לקרא קריאת שמע שחרית וערבית שנאמר "בשכבך ובקומך", ויש הסוברים שרק הפסוק הראשון הוא מן התורה והיתר מדרבנן.
ב. זמן קריאת שמע של שחרית מתחיל, לכתחילה, לאחר עמוד השחר באור כזה אשר יוכל לראות את חברו הרגיל אתו קצת במרחק של ד' אמותיו ויכירנו. והוא תמיד מתחילת השליש השני מאורך הזמן שבין עלות השחר לנץ החמה וזמנה נמשך עד 3 שעות לאחר עמוד השחר, שהוא רבע היום. ובדיעבד אם קרא ק"ש מיד לאחר עמוד השחר יצא ידי חובתו. חשבנו זמני ק"ש ותפילה לדעת הגר"א משך כל ימות השנה, המצורף לדינים אלה.
ג. ישנם חילוקי דעות בין הפוסקים במדידת אורך היום לענין קריאת שמע ותפילה וכיוצא בזה. ה"מגן אברהם" וסיעתו סוברים שהיום מתחיל, לעניין הלכות אלו, מעמוד השחר עד צאת כל הכוכבים. והגר"א סובר, שהיום מתחיל מנץ החמה עד שקיעתה.
ד. הלוחות של זמני קריאת שמע ותפילה בארץ, מבוססים על שיטת המגן אברהם. ומי שסומך על שיטת הגר"א רשאי להוסיף לסוף זמן ק"ש ותפלה בבוקר על הזמן הנקוב בלוחות ברוב ימות החורף כ-44 דקה, וברוב ימות הקיץ כ-50 דקה.
ה. כל השעות הנזכרות בדינים אלו בתלמוד ובשלחן ערוך הן "שעות זמניות" כלומר יחסיות לאורך היום. ותמיד השעה חייבת להיות החלק ה-12 של אורך היום. כך, שבחורף השעות קצרות ובקיץ הן ארוכות יותר. וסוף זמן קריעת שמע הוא תמיד בגמר רבע היום.
ו. זמן אחד משותף מדברי סופרים ללבישת ציצית, להנחת תפילין, לקריאת שמע ולברכת יוצר אור, שזמנם בבוקר מתחיל משיוכל לראות את חברו הרגיל אתו קצת ברחוק ד' אמות ויכירנו, ולפני זה אין לברך עליהם.
ז. חיילים הקמים לאמונים לפנות בוקר, שלא יוכלו לאחר מכן להניח טלית ותפילין ולהתפלל, מותר להם לעשות זאת לפני הזמן "משיכיר", בתנאי שיהיה לאחר עמוד השחר. ומוטב אז ללבוש את הטלית ולהניח את התפילין בלי ברכה ולכשיגיע הזמן "משיכיר" תוך כדי התפילה ימשמש בהם ויברך. ואם לא ימשמש בהם לאחר התפילה לא יברך על הטלית והתפילין. כי לפני הזמן אסור לברך עליהם והקורא קריאת שמע לפני עמוד השחר גם בדיעבד לא יצא ידי חובתו.
ח. אם עברה כבר שעה ג' ביום שהוא סוף זמן קריאת שמע, קורא קריאת שמע בברכותיה ומתפלל עד סוף שעה ד' ביום, שהוא סוף זמן תפילה של שחרית.
ט. חיילים בתפקיד שמירה שלא יוכלו להתפנות לתפילה לפני שעה ד' ביום, רשאים לקרא קריאת שמע וברכותיה ולהתפלל עד חצות היום.
י. חיילים בתפקידי שמירה, היודעים שלא יוכלו לקרוא קריאת שמע ולהתפלל בזמן, יקראו פרשה ראשונה של ק"ש על משמרתם ויוצאים בה ידי חובת ק"ש בזמנה, אבל בכל ימות החול כשקוראים שמע בברכות השחר יתכוונו שלא לצאת בה ידי חובת ק"ש כי אם לאחר שיניחו תפילין.
יא. יש לכוון לפחות בפסוק הראשון של ק"ש את פירוש המלים ולצאת ידי חובת ק"ש, שאם לא כוון לבו לא יצא ידי חובתו, וצריך לחזור לקרוא בכוונה. ויש להזהר מאד בקריאת שמע שתהא קריאה תמה שלא יבליע אותיות ולתת רווח בין תיבות המסתיימות בהברה דומה לתחילת התיבות שאחריהן. לא להדגיש את הרפה ולא ירפה את הדגוש וכיוצ"ב.
יב. מותר לקרא ק"ש וברכותיה מעומד, מהלך, שוכב, רוכב או יושב, אלא שיש לעמוד מהליכה בקריאת פסוק ראשון של שמע. ולא יקרא פרקדן.
יג. חייל המתפלל ועומד בין הפרקים של ק"ש וברכותיה לא יפסיק אלא לצורך בטחוני דחוף, ואם נשאל על כך והעניין דחוף מותר להפסיק גם באמצע הפרק עצמו.
יד. חייל שלא היו לו תפילין והתחיל להתפלל בלעדם, ולאחר ברכת "יוצר אור" נזדמנו לו תפילין מותר להפסיק בין הפרקים ע"מ להניחם ולברך עליהם. אבל על עטיפת טלית שנזדמנה לו באמצע אל יברך. ובאמצע הפרק ילבש טלית ויניח תפילין אבל לא יברך עליהם, אלא ימשמש בהם בגמר הפרק ויברך על התפילין, ובגמר תפילת י"ח יברך על הטלית.
טו. חייל הקורא קריאת שמע או מתפלל ועבר לפניו קצין פטור מלהצדיע לו, כפי ההלכה שהקורא ק"ש לא ירמוז בעיניו ולא יקרוץ בשפתיו ולא יראה באצבע.
טז. ואלו הם בין הפרקים: בין ברכת יוצר המאורות לאהבת עולם. בינה לשמע בין שמע לוהיה אם שמוע, ובינה לויאמר. אבל בין ויאמר לאמת ויציב לא יפסיק.
יז. חייל בחגור מלא מותר לו לקרוא ק"ש וברכותיה אבל לא יתפלל לכתחילה תפילת י"ח אלא אם כן הוריד את החגור, ובדיעבד מותר.
יח. חייל בעת התעמלות בוקר הלבוש מכנסי התעמלות וחצי גופו ערום, אם הוא חובש כיפה לראשו מותר לו לקרוא ק"ש, כך שלא יעבור הזמן אבל אסור לו להתפלל אלא אם כן מתלבש לגמרי כמבואר לעיל בהל' תפילה.
יט. יש להזהר שלא להתפלל ולא לעמוד עם תפילין בראש במקום לא נקי משום שנאמר "והיה מחניך קדוש".
כ. אין להפסיק לשום דבר שבקדושה בין ברכת "גאל ישראל" לתפילת י"ח אפי' לא לקדושה וברכו. אבל עונין אמן אחר גאל ישראל מפי הש"ץ, וטוב לסיים יחד אתו שאז אין צורך לענות אמן. ובארץ ישראל המנהג שהש"ץ אינו מסיים את הברכה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה