תשובות לשאלה: איך האחים לא הכירו את יוסף , אבל יוסף כן הכיר (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי דביר, 26/12/2012
בעקבות שאלתו של DL2000:"איך האחים לא הכירו את יוסף , אבל יוסף כן הכיר"
רכזתי את כל התשובות יחד והמקורות שמצאנו בנתיים:
1. יוסף התלבש כמצרי. ולפי רשב"ם "וגם מן הקול לא היו מכירים אותו כי ע"י מתורגמן היה מדבר עמהם כדכתיב כי המליץ בינותם". 2. יוסף נמכר ללא חתימת זקן בגיל 17 והאחים לא הכירו אותו עם הזקן, ומצד שני הוא זכר אותם כמבוגרים. רמב"ן: והם לא הכירוהו. כלל, ולא הוצרך עוד להתנכר אליהם. ואמרו רבותינו (יבמות פח.) בטעם ההכרה לפי שהניחם חתומי זקן, והם לא הכירוהו שיצא מאצלם בלא חתימת זקן ועכשיו מצאוהו בחתימת זקן. והנה יששכר וזבולון אינם גדולים מיוסף רק מעט, אבל כיון שהכיר את הגדולים הכיר את כולם. אור החיים: פי' הגם שהוא הכירם לצד שהניחם בחתימת זקן ומטבע אנושי כשתולד הידיעה בלב א' מהשנים גם בלב השני יתעורר בחינת הזכרון כי הלבבות יגידו סודות נעלמים כאומרם (משלי כז) כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם, וידקדקו בעינים במצח בדיבור והידיעה הולכת וגדלת עד שישלים הבחון, אף על פי כן מודיע הכתוב שהם לא הכירוהו רשב"ם: והם לא הכירוהו. כי בא עתה לפניהם בחתימת זקן ועוד שראוהו
3. יוסף ציפה וחיכה שהם יגיעו בעקבות הרעב והעמיד מודיעין בגבולות שידווח לו על כניסה של אנשים מארץ כנען. רמב"ן: ועוד היה מכירם, מדעתו שיבאו שם,
4. אולי יוסף התחפש ושינה בכוונה את דמותו כדי להקשות על הזיהוי שלו. הרמב"ן: מיד שראה אותם הכירם, ופחד אולי יכירוהו, ויתנכר אליהם ששם המצנפת על מצחו וקצת הפנים ושנה עצמו...שהתנכר להם בדבריו שדבר להם קשות ואמר להם בכעס, כאילו לא יבא אדם לפניו לשבר, מאין באתם לפני, ויאמרו מארץ כנען לשבור אוכל, וכאשר הזכירו לו זה אז נתברר לו שהם אחיו באמת. וזה טעם ויכר יוסף, פעם שנית, כי נתוסף לו בהם היכר וידיעת אמת: ורש"י כתב נעשה להם כנכרי בדברים לדבר אתם קשות. ועל דעתו יהיה ויתנכר לומר שדבר כאיש נכרי. ואיננו נכון.
5. נראה שמשנה למלך לביטחונו ישמור מרחק גדול מאנשים זרים (הסעודה בבית שלו מקשה על התירוץ הזה)
6. האחים לא האמינו שיוסף ניצל והגיע למעמד כזה וגם אם היה דימיון ההיגיון דחה אותו. רמב"ן: "והם לא הכירוהו, שלא נתנו לבם שיהיה העבד אשר מכרו לישמעאלים הוא השליט על הארץ. ואמר רבי אברהם ויכירם, בתחלה הכיר שהם אחיו, ואחרי כן הסתכל בכל אחד והכירו: .." אור החיים: והטעם לצד ראותו ברום המעלות החליטו הבחינה והרחיקו מלבם מחשוב דבר זה
7. יכול גם להיות שבגלל שהוא האשים אותם שהם מרגלים, יצא שהם פחדו על עצמם, ולא היה להם זמן ויכולת לחשוב ולהתבונן על העניין הנ"ל.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
פסוק יא - כֻּלָּנוּ, בְּנֵי אִישׁ-אֶחָד נָחְנוּ - חסר אות א ?