chiddush logo

מעשי אבות סימן לבנים

נכתב על ידי DL2000, 22/11/2012

 בס"ד


בפרשה זו יש לנו רמז ולימוד נפלא על גודל הזכות והחובה 
להמשיך כל אחד בדרכי אבות, מבלי לחפש אחר דרכים חדשים 
אשר לא ראינו אצל אבותינו ואבות אבותינו. כאשר יעקב אבינו 
ברח מלבן הארמי עם כל משפחתו, והוא רץ אחריו עד שהשיגו, 
ואז בתוך שיחתו עמו אמר לו יעקב כדברים האלה: "לולי אלקי 
אבי אלקי אברהם ופחד יצחק היה לי כי עתה ריקם שלחתני". 
וגם בדברי לבן עצמו מצינו שהודה לדברי יעקב, באמרו אליו: 
"יש לאל ידי לעשות עמכם רע ואלקי אביכם אמש אמר אלי 
לאמר השמר לך מדבר עם יעקב מטוב עד רע". דהיינו, שכל 
זכותו של יעקב להינצל מלבן הארמי היה אך ורק בזכות אבותיו. 
ואיתא בספרים הק' כי לבן הארמי רומז על בחינת הקליפות, 
שכל אחד ואחד נתון במלחמה תמידית ועקבית עם כוחות הרע 
והרשע אשר יסובבוהו תמיד ללא הרף. ורמז לנו בכאן את דרך 
ההצלה מכל אותן הקליפות, שהוא אך ורק על ידי שנאחז במעשי 
אבותינו ונלך בדרכם אשר הורו לנו מיד ולדורות.
אותו רמז אנו מוצאים גם בפרשה הקודמת: "וישב יצחק 
ויחפור את בארות המים אשר חפרו בימי אברהם אביו, ויסתמום 
פלשתים אחרי מות אברהם, ויקרא להן שמות כשמות אשר קרא 
להן אביו". כי הנה הבארות מורים על ההשפעות, ורמז לנו בכך 
שקרא לבארות 'כשמות אשר קרא להן אביו', כי עיקר קיום 
השפעות הטוב הוא על ידי האחיזה בדרכי האבות, מבלי לסור 
מהם ימין או שמאל. 
כל עיקר זכות קיומנו אינו אלא מכח זכות האבות הקדושים, 
כאשר אנו אומרים שלש פעמים בכל יום בתפילת שמונה עשרה 
בברכת אבות, אלוקינו ואלוקי אבותינו אלוקי אברהם אלוקי 
יצחק ואלוקי יעקב. חכמינו ז"ל תיקנו את התפילה דוקא בנוסח 
הזה, להורות, שכל הקשר שיש לנו עם אברהם יצחק ויעקב הוא 
כעין שלשלת ארוכה שנמשך למן הדורות הראשונים מאברהם 
יצחק ויעקב לבניהם אחריהם דור אחר דור, עד שמגיע לדורנו 
אנו, כל אחד ואחד כפי אשר זכה לקבל את המסורת הנפלאה 
מאבותיו ואבות אבותיו. 
אך אם יבוא אחד וינתק את הקשר באמצע, בחשבו לתומו, מה 
לי אם אשנה קצת ממה שראיתי אצל אבי וזקני, הלא רבים 
וטובים כמוני שאינם נוהגים ככל אותה הדרך שראיתי אצל 
אבותי, ולא ראיתי שיאונה להם כל רע. והנה האיש הזה לא חלי 
לא מרגיש שבהנהגתו זו הוא מנתק כל קשר עם הדורות 
הקודמים, ובאיזה זכות יעיז פניו אחר כך לעמוד בתפלה ולבקש 
חנינה בזכות האבות, בשעה שהוא עצמו בעט בזלזול ובגסות 
בכל מה שקשור במסורת האבות. 
ודברינו אלה אינם אמורים דוקא לענינים אשר הם יסודות 
בעקרי היהדות, דוגמת הלשון והלבוש, אשר בזה ודאי צריך 
משנה זהירות כפולה ומכופלת, כאשר כל בר דעת יודע שבשינוי 
קל בדברים האלו, הרי זה עלול להגיע למדרון עמוק ביותר. אלא 
אותו הדבר גם במנהגים שונים אשר רואה האדם אצל משפחת 
בית אביו, ואינו מייחס להם חשיבות מיוחדת, אלא כדברים של 
מה בכך, אף על פי כן יזהר מאד לבלי לשנות במאום, וידע נאמנה 
להעריך את כל המנהגים הנהוגים בקרב משפחתו מקדמת דנא, 
שבודאי טמון בהם יסודות חשובים ונשגבים, אף אם לפעמים 
הם נעלמים מבינתו, ואל ינסה למצוא את האושר במקומות 
אחרים, רק יזרז את עצמו לאחוז במנהג אבותיו בגאון ובעוז, ובזה 
יוכל להבטיח לעצמו להיות קשור בקשר בל ינתק עם אבותיו 
ואבות אבותיו עד אברהם יצחק ויעקב, וגם לרבות לדורות 
הבאים אחריו שגם הם ימשיכו בדרך הרצוי והישר לפני ד'.
סיפר לי אחד מה ששמע מהגה"צ  ר' וועלוול צצי'ק זצ"ל 
שאמר בשם הגרי"ח זאננפעלד זצוק"ל כי מה שלדאבוננו רבו 
בישראל פורקי עול התורה והמצוות, הוא בגלל שהתחילו לשנות 
מדרכי האבות, והיה אומר, כי הדבר ברור שבאם כל עם ישראל 
היו צועדים כל אחד ואחד בעקבות אבותיהם מבלי לשנות כמלא 
נימא לא לכאן ולא לכאן, לא היינו עדים לכך שיהיו פורקי עול 
בקרב ישראל, כי כל הצרות מתחילות מכך שמתחילים 
בשינויים.
וכעין זה שמעתי מספרים על כ"ק מרן הרה"ק מסאטמאר 
זצוק"ל, שהיה פעם יהודי אחד שהיה נוהג להניח תפילין כמנהג 
בני אשכנז, ובעת הגיע בנו לגיל המצוות היה חפץ מאד שהרבי 
יניח לו את התפילין בפעם הראשונה, כמנהג החסידים, אך היה 
משער בדעתו שהיות והרבי מניח את התפילין כמנהג עדת 
החסידים ההולכים בעקבות האר"י ז"ל, ובודאי שלא יסכים 
להניח לו התפילין, ועל כן החליט בדעתו שמוטב לו לוותר על כך 
שבנו ילבש את התפילין כמנהגו, ובלבד שיזכה להנחת התפילין 
על ידי הרבי.
בהגיע היום המיוחל הגיע עם בנו לבית מדרשו של הרבי, וסח 
לו את הדברים כהווייתן, נענה אליו הרבי בסירוב מוחלט, ולא 
הסכים להניח לו את התפילין כמנהגו הוא, והביע את רצונו 
להניח לו את התפילין כמנהג בני אשכנז דוקא, שלא לשנות ממה 
שנוהג אביו וזקנו, תוך כדי שהוא מבהיר לו את עמדתו הבהירה, 
באמרו אליו: "דע לך! כי מי שהוא מקפיד להתנהג כמנהג אבותיו, 
הרי יכול הוא להיות סמוך ובטוח כי הוא צועד על הדרך הנכונה 
והישרה, אך אם הוא מתחיל לשנות, אם כי יכול להיות שיהא 
השינוי לימין, אבל הוא לוקח גם סיכון שיטה ח"ו לצד השמאל, 
ותוצאותיו מי ישורנה...", ואשר על כן נכון ועדיף שיתנהג כל 
אחד כפי מה שקיבל מאבותיו ואבות אבותיו, ולא יחפש לעצמו 
חדשות. 
יה"ר שנזכה לראות בנים חיים וקיימים נאמנים לד' ולתורתו 
בדרך המסורה לנו מדור דור אכי"ר.
(טיב הקהילה)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה