המבזבז אל יבזבז יותר מחומש
שאלה: חומש בשביל שלא יהא מצטער.
האם אדם מחויב להוציא עד חומש מממונו בשביל שלא יהא לו פטור מצטער, ולמשל מי שהוא מצטער מחמת הקור ולכן לא יישן בסוכה, אבל יש באפשרותו לשכור תנור מיוחד שייחמם לו את הסוכה, ואז יוכל להיות בסוכה ללא הפרעה, האם מחויב בזה, או שנאמר שמחמת מצטער פטור מהסוכה, ואין לו חיוב להוציא עד חומש ממונו לסלק את הגורם לו להיפטר מהסוכה.
תשובה: במשנה ברורה (סימן תרל"ט סקי"ז) כותב על דברי הרמ"א שהיום נוהגים להקל לא לישן בסוכה משום צינה "ואם כן מי שאין לו כרים וכסתות כראוי, ויש צינה, אין לו להחמיר לישון שם, דנקרא הדיוט, כמו שכתוב בסעיף ז' בהג"ה".
מוכח מדבריו שאין חיוב לקנות כרים וכסתות באיכות יותר טובה, וחמים יותר ממה שיש לו בבית, כדי שיוכל לקיים מצות שינה בסוכה. אלא המודד הוא, הכרים והכסתות שמצויים בבית.
והסברה צ"ע, שלכאורה בפשטות יש חיוב להוציא עד חומש לקיים מצות עשה?