chiddush logo

השגחה של מעלה

נכתב על ידי ברוך עינב, 25/9/2012

 בס"ד

 

מקרה שהיה כך היה: אחרי שיעור מרתק על ספרו של הרב קוק זצ"ל, "פסיכולוגיה של מעלה" עם הרב אליהו מאלי, שהתקיים בשכונת עג'מי ביפו, יהודי חובש כיפה עושה את דרכו בהליכה רגלית לבת-ים ובדרך מצלם כמה תמונות פסטורליות של נוף ובעלי חיים. כמה מהן היו של בניינים מעניינים בקו התפר שבין שתי הערים, כשבמקביל הוא קולט שבמרחק כמה מטרים ממנו נמצאים כמה נערים ערבים, שצופים בו וכאילו מחכים לו שרק יתקרב אליהם. לאחר שהוא מצלם את אותם בניינים מכמה זוויות הוא ממשיך בדרכו, שעוברת דרכם. הוא שם לב שלאט לאט הם מתחילים להתגודד סביבו, עד שהם מקיפים אותו משלושה כיוונים כשמהכיוון הרביעי חוסם אותו רכב עליו הוא נשען. מהשפה והטונים שלא מאחרים לבוא הוא מבין מיד, שהוא כנראה עשה את הדבר הלא נכון במקום ובזמן הלא נכונים.

"מה אתה מצלם? מה אתה עושה כאן? למה אתה מצלם את השכונה שלנו? תמחק את התמונות, אתה רוצה שנגנוב לך את הפלאפון?"

לאותו יהודי יש אמונה מלאה בבורא עולם ועם הידיעה, שכל דבר שקורה קורה לטובה הוא מתמלא בעצמה רוחנית, מחייך אליהם בבטחון ואומר להם בזו הלשון: "אתם נראים לי בחורים טובים, לא כאלה שגונבים דברים. הכבוד שלי אליכם יותר חשוב לי מהתמונות האלה ובגלל שאני מכבד אתכם אני מוכן למחוק את התמונות".

הוא עובר איתם תמונה תמונה, צוחק איתם על אחת ומסביר להם על אחרת, מחמיא להם על האיזור היפה בו הם גרים ולוחץ לאחד או לשניים מהם את היד.

היו אלה שלוש תמונות מתוך אלבום שכלל יותר מחמישים, שצולמו באותה שעה קסומה של בין הערביים ולאחר שכל התמונות שצולמו הוצגו לאותם נערים, כשעל חלק מהן נוהל משא ומתן אם למחוק אם לאו, אותן שלוש תמונות ספציפיות של הבתים בהם הם גרים ככל הנראה נמחקו ואותו יהודי נפרד מהם לשלום והמשיך בדרכו.

כל זה קורה שניות לאחר שהוא מצלם כמה מנפלאות הבריאה, כפי שניתן לראותם בכל פינה בצורה מדהימה ביפו כמו בהרבה ערים אחרות בישראל, ארץ הקודש.

כעת, הוא רוצה להודות לאבא שבשמיים, ששומר על כל ילדיו בלי יוצא מן הכלל, לאחר שחשב לעצמו באותם רגעים בדרך לבת-ים, שהרבה יהודים ישמחו לקרוא את הסיפור האמיתי הזה, שמגיע ממקור אמין ואם אתם רוצים לדעת מי זה אותו מקור, יותר מאשמח לספר לכם, שלמעשה מסופר כאן עליי וכל הסיפור הזה מתאר את מה שקרה לי היום, 14/02/11, בחלון זמן קטן של כמה דקות בודדות אך גורליות.

למרות שאני לא זקוק לשום הוכחה, לכך שהיושב במרומים קיים ומעניק השגחה פרטית לכל יהודי בכל זמן ובכל מקום, קרה מה שקרה וטוב שקרה, אחרת לא היה לי משהו מעניין יותר לספר לכם היום חברים יקרים.
-
מוסר השכל 1 - לפעמים שווה לוותר על משהו קטן וזניח כדי לא להפסיד משהו הרבה יותר חשוב ובעל משמעות.

מוסר השכל 2 - לא תמיד מה שנראה בעל ערך הוא אכן כזה, כמו שלא כל דבר שנראה פשוט הוא חסר משמעות.

מוסר השכל 3 - לפעמים כדי להתקדם בחיים צריך לדעת מתי ללכת כמה צעדים אחורה.

מוסר השכל 4 - לפעמים חיים שלמים תלויים בהחלטה אחת בודדה או תגובה אחת בזמן אמת למקרה לא צפוי שקורה. לכן, תמיד צריכים להיות מוכנים לכל מצב וכך, בכל פעם שנמצאים בשטח זר ולא מוכר, שטומן בחובו סכנות והפתעות צריך להריץ בראש את כל המצבים שיכולים להתפתח ובמקביל לחשוב על פיתרון אידאלי לכל מצב ומצב, כדי שאם חלילה אחד מהם אכן יתרחש לא תאלצו לחשוב ולקבל החלטות בתנאי לחץ אלא פשוט תוכלו לשלוף פתרון, שהוכן מבעוד מועד במצב של רוגע ושיקול דעת.

מוסר השכל 5 - כשנותנים לכל אדם להרגיש, שהוא טוב מיסודו וכשרוני במה שהוא עושה ומשדרים לו את זה באופן עקבי ובאמונה, תוך התמקדות בצד הטוב שבו, יש לזה כוח מופלא לחולל שינוי בתפיסת האדם את עצמו ולהעצים את הצדדים הטובים באישיות שלו וכך כל חייו יכולים להיראות אחרת. אני מקווה שהרבה הורים חושבים, שהגישה הזאת צריכה להיות הקו המנחה בהתנהלות עם הילדים היקרים שלהם.

מוסר השכל 6 - למילה טובה, עידוד ומחמאה בזמן הנכון יש כוח אדיר, שיכול לרומם את האדם למקומות גבוהים, שהוא עצמו לא האמין שניתן להגיע אליהם. אין לכך תחליף ראוי. לפעמים מילה אחת יכולה לעשות מה שיום לימודים שלם לא יצליח ובמקרים רבים מילה אחת היא זו שעושה את כל ההבדל. יש מכנה משותף בין מילה טובה לחיוך - שניהם נמצאים איתך תמיד, ניתן וכדאי להשתמש בהם במקרה הצורך, יעילים מאוד בהרבה מאוד מצבים בחיים, לא עולים כסף ולא מצריכים מאמץ מיוחד. מצד שני הם עלולים לגרום למבוכה רבה אם נעשה בהם שימוש ממקום לא אמיתי ומתוך כוונה לא טהורה.

מוסר השכל 7 - כשאדם מבצע טעות טפשית או מכעיס אתכם כדאי לדון אותו לכף זכות בניסיון אמיתי להבין את הסיפור מזווית הראייה שלו ולחשוב על נסיבות מקלות לטובתו, מבלי לתת לכעס על כל השלכותיו להשתלט עליכם ומבלי להיכנע לדחף המיידי, שבהרבה מקרים גורם לאדם לפעול בצורה לא שקולה ולעשות דברים, שהוא עתיד להצטער עליהם זמן קצר לאחר מכן. בכל מקרה של קונפליקט, לאדם קל יותר לראות את הצד שלו בו הוא צודק והאחר טועה בניסיון להוכיח לו את צדקתו, מבלי לחשוב על הדברים כפי שהם נראים בצד השני, תוך הפגנת כבוד והתחשבות וכאן נמצא המפתח לפתרון עימותים רבים, שיכולים להסתיים עוד לפני שהם התחילו.

ריבונו של עולם אני אוהב אותך אהבה אמיתית, שאינה תלויה בדבר, באמת ובתמים, ללא תנאי וללא אינטרס. ישתבח שמו לעד. אין עוד מלבדו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע