chiddush logo

תמים תהיה עם ה אלוקיך - משל ונמשל

נכתב על ידי DL2000, 23/8/2012

 בס"ד


   תמים תהיה עם ה' אלוקיך

כשתהיה תמים עם אלוקיך
נקדים מאמר "דרשו ה' בהמצאו וגו' ,יעזוב רשע דרכו וגו',
וישב אל ה' וירחמהו" ובמדרש (ויקרא רבא) רבי יצחק ורבי יוסי
בר חנינא: רבי יצחק אמר כשאדם שהוא מלחים שני נסרים
ומדביקן זה לזה . רבי יוסי בר חנינא אמר,כאדם שהוא מלחים
שני כרעי המיטה ומדביקן זה לזה .
משל למה הדבר דומה :
ישנם שני מיני הדבקות: אחד מה שמדביקים דבר 
שוה בדבר שוה . שני ,דבר עקום בדבר עקום.
וההבדל ביניהם: כי הבא לדבק דבר עקום
בדבר עקום, מהצורך אליו לתת שבעה עינים להתבונן
בכל פעם על העקמימות שבשניהם, איך יתדבקו זה
בזה עד שיהיה שוה; אבל כאשר שניהם שוים, אין
מהצורך אל רב התבוננות, להשגיח על האחד שיהיה
שווה בתכלית, כי גם מבלעדי הדקדוק, על נקלה יתחבר
ויתדבק אל חברו הישר.

והנמשל: הקב"ה מזהיר אותנו  "ובו תידבקון "
" ולדבקה בו " ,ואין מקרא יוצא מידי פשוטו ואם אמנם
הקדוש ברוך הוא צדיק עם הישר הולך, אכן הנלוז
במעגלותיו כבר נאמר בו  "ועם עיקש תתפתל"
ואם כן, האדם הרוצה להתדבק להקדוש
ברוך הוא, עליו להישיר את עצמו, וגם כביכול להישיר
להקדוש ברוך הוא, ולא חלילה ליחד ולהשאיר מלאכה
על זה למעלה, אבל הכוונה, שישתדל למטה להשוות
את עצמו, שלא יכריח את המדה העליונה שתתעקם
עמו וזהו ,"תמים תהיה עם ה' אלוקיך" רוצה לומר
ראה שתהיה אתה תמים, וראה ועשה שיהיה גם
הקדוש ברוך הוא תמים. ושלא יטעה האדם לחשב
שהוא צריך לעשות דבר למעלה, חס ושלום, לזה בארו
חכמינו ז"ל "כשתהיה תמים תהיה עם אלוקיך" היינו
כי זה נכלל במלאכתך אשר תעמל למטה להשוות
עצמך וזהו: "דרשו ה' בהמצאו", כי הוא רוצה להתקרב
אליך ,ומה לך לעשות ? - "יעזוב רשע דרכו" 
כלומר, שתעזב אתה העקמימות שבך. וזהו "וישב אל
ה' וירחמהו" . כמאמר "ואהי תמים עמו".
ולא שעשיתי למעלה מאומה.
וזהו שאמר רבי יצחק כאדם שהוא מלחים שני נסרים
ומדביקן זה לזה. אשר שניהם שווים - זה משל
על התמים, שהקב"ה מיתמם עמו.
ורבי יוסי בר חנינא אמר,כאדם שהוא מלחים
שני כרעי המיטה ומדביקן זה לזה.אשר מהצורך לעקם
הדופן כדי שתכנס ברגל המיטה.
ושיכלו להתחבר חלקי המיטה יחדיו ויהיו תמים.
זה המשל על ההולך בעקמימיות, ובו נאמר "עם עיקש
תתפתל". ואח"כ הוא מתדבק אל הקב"ה
ומקבל העונש באהבה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה