chiddush logo

הערך הגדול של כל לימוד תורה

נכתב על ידי מנדל, 17/8/2012

 

כאשר בא אדם לשכנע את חברו לבחור בדרך מסוימת , אם הוא רוצה שחברו יקשיב לו הוא צריך להוכיח לו שהדרך שאותה הוא מציע היא הנכונה והטובה , וכמובן שאין גדול כבעל ניסיון , ואם משכנעו לבחור בדרך שהוא עצמו לא היה בה , הרי שיהיה לו מאוד קשה לשכנעו בכך .

וכן הדבר כמובן כאשר רוצה לשכנע את חברו לעזוב דרך מסוימת בטענה שהיא רעה , הרי שצריך להראות לו שהוא באמת מכיר בדרך הזאת , שהוא גם יודע על מה מדובר ואינו מדבר רק כצופה מהצד שאינו מכיר על מה הוא מדבר.

משה רבנו רוצה לומר בפרשה זאת לעם לדבוק בדרך הברכה המובילה לעולם הבא , ועזיבת ההשתקעות בענייני העולם הזה . אומר 'אור החיים' הקדוש שבכדי שאכן יצליח אדם לשכנע את עם ישראל בכך , הרי שצריך אדם שיכיר את טובת העולם העליון , שראה ומכיר אותו , ומצד שני גם יהיה מחובר לענייני העולם הזה ויוכל לומר עליהם שהם חולפים וזמניים , שהרי אם יכיר הוא רק את העולם העליון ולא את העולם הזה , יוכלו לטעון כנגדו ולומר לו שאינו מכיר מספיק את הנאות העולם הזה , ואם היה מכיר ודאי היה נמשך גם הוא אחריהם והיה מכיר בערכם . משה רבנו הוא שיכול לומר לעם: "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה", כיוון שהוא מכיר בעצמו את העולם העליון שהרי עלה לשמיים, וגם השיג את כל טוב העולם הזה (גדול, גיבור, מלך ועשיר) , וכך משה שהכיר בשני העניינים הללו , הוא שיכול לומר לעם שהדרך הנכונה היא לבחור בדרך ה' בעולם הזה המובילה לברכה בעולם העליון.

משה רבנו הנביא הגדול שאין אחד שיוכל להגיע למדרגתו בכל הדורות , הוא שמראה לעם ישראל את הדרך הנכונה , ולעולם לא יוכל להיות עוד אדם שאותה דרגה בעל אותו ניסיון בחווית העולם העליון והעולם הזה יחד, שיוכל לומר "ראה אנכי נותן לפניכם..."- משה הוא יחיד בדרגתו לעומת 'לפניכם'- כלל עם ישראל בכל הדורות. מדברים אלה היה ניתן להגיע אולי למחשבה שדברי משה לא מכוונים לכלל העם , או לכל הפחות רק ליחידי סגולה.

מרחק גדול ובלתי ניתן לגישור קיים בין כל יהודי ויהודי לבין משה רבנו איש האלוקים. ובכל זאת לומד 'אור החיים' דבר נוסף מלשון הפסוק: "ראה אנכי..."- כאשר משה דיבר אל העם ואמר אנכי , בזה הראה כאילו שהוא מדבר אל עצמו , ובזה רמז משה שבכל יהודי ויהודי , לא רק באלה שעמדו לפניו באותו דור אלא בכל הדורות , יש להם ניצוץ ממשה רבנו. וכך נאמר בתיקוני זוהר שבכל בן תורה יש בו ניצוץ ממשה רבנו , אף באלה שלא שמעו ולמדו תורה ישירות ממשה רבנו באותו הדור.

איננו יכולים להשיג מהו העולם העליון , אין בינינו מישהו שהיה שם ויכול לומר לנו כמו משה 'אנכי'- בעולם העליון ובעולם הזה , אבל כוחו של משה רבנו בתור מנהיג עם ישראל נשאר בכל הדורות , ויותר מכך בתוך כל אחד ואחד שיושב ועוסק בתורה יש בו ניצוץ ממשה רבנו , "אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לומר לפני רבו כלן נאמרו למשה בסיני". משה רבנו, איש האלוקים , גבוה מעלינו אך בכל אחד שעוסק בתורה שהוא מסר לנו- יש ניצוץ משר התורה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע