chiddush logo

שובו בנים שובבים (5 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי דוד חי, 12/8/2012

 כתוב בגמרא ש״אחר״ שמע בת קול שאומרת: ״שובו בנים שובבים חוץ מאחר״ ובעקבות זאת אחר נמנע מלעשות תשובה. עוד כתוב שאף ״אחר״ אם היה עושה תשובה - היה מתקבל.


נשאלת השאלה א״כ מה ״אחר״ אשם הרי נאמר לו בפירוש שלא יעשה תשובה? ועוד קשה וכי בת קול אומרת דבר שנוגד את האמת?

אשמח לקבל תשובה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (5)
יצחקבוגנים (14/8/2012)
וכך אומרים כמה מפרשים, פתח עינים ועץ יוסף, גם בראשית חכמה בשער הקדושה אומר, שאפילו אם אדם ישמע בת קול שתאמר שובו בנים שובבים חוץ מאותו אדם, שידע לו, שאחר טעה בדבר זה.

וכן "אחר" בגמט' 209 - והרי אותיות "חט קץ" אותיות חסרות בשבטי ישראל והם בגמט 207 ו 208 זה יצחק קץ חי .
לכן נותר כי כולם כולל כולם ישמעו את בת הקול אבל מי שיאחר - האחר הרי שהכוונה לאחר קץ - כבר מאוחר לו
דוד חי (13/8/2012)
תודה לכולם על התשובות. שוב עלתה בדעתי תשובה פשוטה שהבת קול לא דיברה על היכולת לעשות תשובה, אלא היא הזמינה את כולם לעשות תשובה והיתה חפצה כביכול בתשובת כולם חוץ מאחר אך בשום אופן אי אפשר להסיק מדבריה שאחר לא יכול לעשות תשובה.
יניב (13/8/2012)
בת קול היא מעין נבואה, ועל החוטא הנבואה פוסקת: 'שאלו לנבואה חוטא מהו עונשו? אמרה להן 'הנפש החוטאת היא תמות'. אז אמנם כאן הבת קול היא כבר עם דבר ה' של:'יעשה תשובה ויתכפר לו' אבל עדיין יש בה את שורש הנבואה ולכן לאחר לא מצאה כפרה. אבל ה' נותן פתח תשובה לכולם, גם לאחר.
ובכ"א בת קול אינה פוסקת הלכה, כך שמוכח שיש בה מידת אמת אולם אין היא האמת היחידה ולכן פוסקים אחרי רבים. מימלא לאחר לא היה מקום לחזור בתשובה מצד אחד אבל מצד שני היה לו מקום לחזור, כך שאם היה מתאמץ יותר מסתם אדם היה יכול לחזור בתשובה...
דוד חי (12/8/2012)
לדביר היקר! תירצת לי את השאלה הראשונה אך השאלה השניה במקומה עומדת.
דביר (12/8/2012)
תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף נט עמוד א-ב ישנה סוגיה הדנה "בסמכותה" של בת הקול:
"מאי (דברים ל') "לא בשמים היא"?
אמר רבי ירמיה: שכבר נתנה תורה מהר סיני, אין אנו משגיחין בבת קול,
שכבר כתבת בהר סיני בתורה (שמות כ"ג) "אחרי רבים להטת".