chiddush logo

תשעה באב

נכתב על ידי אביהו ח, 25/7/2012

 


 

 

בשבת חל תשעה באב, אך בשבת אין צמים והצום נדחה ליום ראשון. הצום מתחיל בשבת, עם השקיעה, בשעה 19:40, ומסתיים ביום ראשון בשעה 20:06.

זו הפרשה הראשונה של ספר דברים, המכונה 'משנה תורה'. כאן משה רבנו עורך את חשבון-הנפש של עם-ישראל, לקראת כניסתו לארץ-ישראל. השבת גם נקראת 'חזון', על שם ההפטרה הנפתחת במילים "חזון ישעיהו בן-אמוץ".

...ספר דברים נפתח בדברי תוכחתו של משה רבנו לבני-ישראל. בין הדברים הוא אומר: "אחד-עשר יום מחורב דרך הר שעיר עד קדש ברנע". משה ציין כאן כי המרחק בין הר-סיני לקדש ברנע הוא מרחק הליכה של אחד-עשר יום, אבל בני-ישראל עשו את הדרך הזאת במשך ארבעים שנה.

בכך ביקש משה רבנו להמחיש לעם-ישראל את הסבל והתלאות שהוא מביא על עצמו, אם אינו ממלא את רצון הבורא. הם היו יכולים להיכנס לארץ-ישראל מיד אחרי קבלת התורה על הר-סיני, אבל בגלל חטאיהם נאלצו להתעכב במדבר ארבעים שנה.

בדבריו אלה ביטא משה עיקרון יסודי בחיי עם-ישראל: לפני העם היהודי אין דרך-ביניים, דרך ממוצעת, אלא אחד משני הקצוות – אם הוא עושה את רצון ה', הקדוש-ברוך-הוא מוליך אותו במהירות ניסית, ואם לאו – העם עובר לקצה השני והולך את הדרך הזאת בארבעים שנה.

העם היהודי אינו עם ככל העמים, אלא קיומו תלוי בקשר עם הבורא ובקיום מצוותיו. כשהוא ממלא את רצון הבורא, הוא עולה בדרך על-טבעית וזוכה להצלחה מופלאה, שלמעלה מסדר הדברים הרגיל.

(מאת הרבי מליובאוויטש לקוטי שיחות כרך יט, עמ' 1, מתוך אתר צעירי חבד)

 

מייל זה בא להעשיר את הידע בנושא פרשת השבוע חגים במידה ואינך מעונינ/ת לקבל מייל זה, נא השב/י למייל זה עם המילה "הסר מהרשימה". הערות, הארות, יתקבלו בברכה.

 מנחם פוקסמן [[email protected]]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע