דבר תורה לפרשת חוקת - עצה בפרשה
בס"ד ט' בתמוז התשע"ב עצה בפרשה – חוקת "וידבר ה' אל משה ואל אהרן לאמר, זאת חֻקַּת התורה אשר צִוָּה ה' לאמר דבר אל בני ישראל ויקחו אליך פרה אדמה תמימה אשר אין בה מום אשר לא עלה עליה עֹל"(יט, א-ב) ומובא בספר החינוך שזו מצוות עשה, שנצטוו ישראל לשרוף פרה אדומה כדי שיהיה אפרה מוכן למי שיצטרך אליה, ומטהרת מטומאת מת וכן צריך שתהיה בת ארבע שנים או בת שלש, ואם הייתה זקנה, כשרה. ועוד שתהא תמימה באדמימות ואסור שיהיו בה שתי שערות שחורות ושלא יעלה עליה עול ר"ל ואפילו אם הניח עליה אדם את בגדו, פסולה(מצווה שצז). היו לוקחים את אפר הפרה האדומה ומערבבים אותו עם מים חיים ומזים את מי החטאת על הטמאים ביום השלישי וביום השביעי כדי להיטהר, אך העוסקים במלאכה היו נטמאים! ועל זה אמר החכם באדם - שלמה המלך ע"ה: "אחכמה - והיא רחוקה ממני"(קהלת ז). ופירש רש"י ז"ל 'זאת חקת התורה'- לפי שהשטן ואומות העולם מונין את ישראל לומר מה המצווה הזאת? ומה טעם יש בה? לפיכך כתב בה חוקה גזירה היא מלפני ואין לך רשות להרהר אחריה. וצריך לדעת שיש מצוות שהם חוקים שלא תמיד נבין את טעמם וגם אם ננסה לא נצליח כי ככה רצה הבורא יתברך שלא הכול יהיה גלוי וידוע לפנינו ואף ע"פ כן נקיים את החוקה היינו חוק ה' וגם אם יבואו ויתריסו נגדכם אויבים מבפנים ומבחוץ לא ניבהל ולא ונרגיש נבוכים אלא הפך הדבר - זאת חוקת התורה תהיה חקוקה בלבנו חזק שהיא מאת ה' כי בזה תלויה טהרתנו מאבי אבות הטומאה שנגרמה מעטיו של נחש. לאחר חטא העגל הסתלקה השכינה מעם ישראל ורק לאחר שהפיל משה תחנונים בפני ה' יתברך נתרצה ביום הכיפורים ומייד נצטוו עם ישראל לעשות את המשכן עד שסיימו את המלאכה שנאמר(שמות לט, לב): "ותכל כל עבודת משכן אוהל מועד" וגו' ופירשו חז"ל שהיה זה בכ"ה בכסלו. אומנם רק בא' בניסן שהוקם המשכן נאמרה מצווה זו של פרה אדומה (גיטין ס:) והדבר תמוה למה חיכה עד חנוכת המשכן שהרי נשאל קודם לכן כמובא במדרש שהגיע לפרשת אמור אל הכוהנים וגו'. אמר משה לפניו: רבש"ע אם נטמא הכהן, במה תהא טהרתו? לא השיבו וכו'. כיוון שהגיע לפרשת פרה אדומה, אמר לו הקב"ה למשה: אותה מידה שאמרתי לך אמור אל הכוהנים, ואמרת לי, אם נטמא, במה תהא כפרתו, ולא השיבותיך, זו היא כפרתו, ולקחו לטמא מעפר שריפת החטאת וגו'(תנחומא ו. מד"ר יט, ד). ועל כן, דרשו חז"ל שהפרה אדומה היא כפרה על חטא העגל והמשילו זאת לבן שפחה שטינף פלטין(ארמון) של מלך אמרו תבוא אמו ותקנח את צואת בנה(שם יט, ח) ולכאורה רואים שניתן טעם למצווה זו אע"פ שאמר לו הקב"ה למשה לך אני מגלה טעם פרה אבל לאחר חוקה(שם יט, ו) היינו לא יידעו טעמה כנ"ל. וננסה לבאר את הדברים בסיעתא דישמייא אך נקדים ונסביר את הפסוק (תהילים יב):"אמרות ה' אמרות טהורות כסף צרוף בעליל לארץ, מזוקק שבעתיים" פירוש - שלפני שהקב"ה אומר דבר הוא מזקק אותו כמו הכסף שמזוקק הרבה פעמים בעבור שלא יהיה בו פסול כי כול אמרה ואמרה היא אמת צרופה וטהורה. ועל פסוק זה נדרש במדרש אגדה, רבי יהושע דסכנין בשם ר' לוי אמר: תינוקות שהיו בימי דוד עד שלא טעמו טעם חטא היו יודעין לדרוש את התורה מ"ט פנים טמא ומ"ט פנים טהור, והיה דוד המלך מתפלל עליהם רבש"ע ראה כמה תורתך ברורה ומזוקקת שבעתיים - שמור אותם בלבם. ועוד מובא במדרש בשם ר' חנן בן פזי פתר קרא בפרשה פרה שיש בה משבעה שבעה: ז' פרות ז' שריפות ז' הזיות ז' כיבוסין ז' טמאים ז' טהורים ז' כוהנים ואם יאמר לך אדם חמשה הן אמור לו משה ואהרן בכלל שנאמר וידבר ה' אל משה ואל אהרן לאמר זאת חקת התורה(מד"ר י"ט, ב). וזה שנאמר מזוקק שבעתיים היינו ז' כפול ז' שיוצא מ"ט(49)לומר לך שגם בעניין הפרה שעוסקת בטהרה כנ"ל צריך להגיע למ"ט כנגד מ"ט שערי טהרה. וע"פ זה אולי אפשר לומר שלאחר שטעמו טעם חטא העגל חזרה זוהמת הנחש והטומאה שהרי ידוע שהפסיקה במעמד הר סיני היינו בעת מתן תורה וע"י כך חזרו למדרגה נמוכה מאוד כמו שאמרו רז"ל כל העובד עבודה זרה כאילו כפר בכל התורה ואולי הגיעו למדרגה יותר נמוכה משהיו במצרים כי כבר ניתנה להם התורה. על כן, היו צריכים לעבור זיקוק כפול היינו ב' פעמיים מ"ט כנגד מ"ט פנים טמא ומ"ט פנים טהור כנ"ל בעבור שיחזרו להיות בחינת תינוקות שלא ידעו טעם חטא ואז ידעו לדרוש את התורה מ"ט פעמים לכל צד וכך היא תהיה ברורה ומזוקקת שבעתיים ותישמר בלבם ללא כל הרהור ופסול חס ושלום. ומאותו זמן שסיימו את המלאכה בכ"ה בכסלו חיכו בהשתוקקות שיתכפר להם עוון העגל כי עדיין לא ניתן להם סימן שהשכינה חזרה לשכון ביניהם אלא רק בא' בניסן, כמו שכתוב(שמות מ, לד): "ויכס הענן את אהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן" וזה היה הסימן ששבה השכינה לעם והתכפר להם מעשה העגל. ובאותו עת גם נאמרה מצוות פרה אדומה כמוסבר לעיל. וצא ובדוק ותראה דבר מפליא שייתכן שמיום כ"ה בכסלו ועד ראש חודש ניסן שנאמרה מצוות פרה אדומה ובהפלגה של ב' או ג' ימים בין הדיבור למעשה היינו בהכנת הכלים ומשיחת הכהן תמצא פעמיים מ"ט ימים כנגד מ"ט פנים טהור ומ"ט פנים טמא. והנה לך עוד טעם חשוב למה לא השכין שכינתו מייד לאחר שסיימו את מלאכת המשכן כי היה צריך לחכות עד לזמן הזה שיעבור פעמיים מ"ט ימים, כמבואר לעיל, כדי שיושלם הזיקוק שבעתיים לכל צד וע"י כך יהיו בטהרה מוחלטת מזוהמת הנחש ורק כך התורה תשמר בלבם. ואמרו חז"ל שמיום שנצטוו ישראל במצווה זו, נעשו תשע פרות אדומות, הראשונה עשה משה רבינו ע"ה שנייה עשה עזרא, ושבע פרות נוספות נעשו מעזרא עד חורבן הבית השני, ועשירית יעשה המלך המשיח שיגאלנו במהרה בימינו אמן. פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב ע"י שמתייגע בתורה עד שזוכה לידע אותהּ ולהבינהּ, ע"י זה הוא מרפא את נפשו, ומעלה אותהּ למקום שורשהּ, וממתיק כל הדינים, והוא נוטע אילנא דחיי לעֵלא דכֹלא אסוָתָה; גם הוא מקיים ומחדש כל העולמות, ומגלה כבודו יתברך בעולם, שזה עיקר התכלית של כל עבודת האדם, כדי שיתגלה כבודו יתברך שמו(סימן תורה, אות מט). "נר ה' נשמת אדם" מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמר בן תמו ז"ל, נלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"ה, נלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"ל, נלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה