chiddush logo

החלפת משמרת רפואית בשבת

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 30/5/2012

"ופקדתם עליהם במשמרת"...

עבודת הצוות הרפואי בבתי החולים כוללת גם מצבי פקוח נפש, ולכן נעשית גם בשבת. על הרופאים והאחיות להיות מודעים היטב לצד ההלכתי, כי יש פעולות שאינן קשורות בפיקוח הנפש, ואין היתר לעשותן אלא ע"י גוי. האם איש הצוות הרפואי אשר משובץ למשמרת בשבת, רשאי להתחלף עם חברו?

"ואין עושין דברים הללו [חילול שבת לצורך הצלת נפשות] לא ע"י נוכרים... אלא ע"י גדולי ישראל" [ברייתא, יומא,פד,ב]. והטעם לכך, שאם יצטרכו לחפש גוי או קטן, עלולים להתעכב ולהגביר את הסכנה. ולפי זה "גדולי ישראל" הכוונה ליהודים שאינם קטנים הנוכחים במקום, כהבנת הבית-יוסף שגם פסק כך בשו"ע [שכ"ח,י"ב]. הרמב"ם הבין "גדולי ישראל" בתורה ובחכמה, והטעם: 1.דוגמא אישית על ערך הצלת הנפש 2.תלמידי חכמים יודעים מה מותר, ולא יכשלו בעשיית פעולות אסורות. הרמ"א חולק על השו"ע וסובר שאין כאן הלכה מחייבת, ואם יש אפשרות לפעול מיידית ע"י גוי או ב"שינוי" יש להעדיף זאת ["הקל הקל תחילה"] אך בתנאי שאין בכך תוספת סיכון.

במשמרת רפואית המצב שונה, שהרי מדובר במציאות מתוכננת, במקום המיועד לכך וע"י אנשי המקצוע בתחום, ולא באירוע בלתי צפוי. לכאורה גם השו"ע יסכים לדעת הרמ"א. וכן נראה שאין בעיה הלכתית להתחלף, בתנאי שהרקע לכך הינו מטעמים אישיים/משפחתיים ללא קשר דווקא לשבת, ולא בגלל אי נכונות או אי נוחות להתמודד עם איסורי שבת שאז אסור להתחלף [שש"כ החדש,מ,כ"ז. וגם עדיף שיחפש לו מקצוע אחר...] ואמנם אם המחליף אינו שומר מצוות סביר שיבצע פעולות מיותרות האסורות בשבת ששומר המצוות ימנע מעשייתן, אבל היות ואין כוונה לכך, וחילול שבת כזה יתבצע על ידו גם בביתו –יש להתיר [אגרות משה,או"ח,ד,ע"ט]  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע