chiddush logo

טיפול שורש (רעיונת התניא)

נכתב על ידי שניאור, 6/5/2012

 

טיפול שורש
ספר התניא אינו מטפל – בעיקרו, בבעיות פרטיות, אלא חותר להגיע אל שרשי הדברים, להעמיד את בעיות האדם על הנוסחא היסודית ביותר ולפתור את הבעיות בדרך הכוללת ביותר.

יא אייר התש"ע (25.04.2010)

'חב"ד
ספרי המוסר ברובם עוסקים בבירורן של בעיות פרטיות ובדרכים שבהן יוכל האדם להגיע להישגים ידועים בתחומים מוגדרים. בדיון מפורט שכזה יש צד של יתרון, שכן הוא מכוון לשאלות מסויימות ומבוררות ששואל האדם את עצמו, ומשום כך אף התשובות שהוא מגיע אליהן הן מבוררות ומוגדרות. אך לעומת יתרון זה, ישנו חסרון בהגבלת הדיון לאותן בעיות מיוחדות שהספר עוסק בהן, וממילא, הפתרונות אף הם יפים לאנשים מסויימים בלבד. אדם אחר יכול לעמוד בפני ספר כזה, להתרשם שהוא אכן יצירה גדולה ועמוקה, ויחד עם זאת, כספר מוסר, לא ידבר אליו. תחושתו היא שאין בזה תשובה היפה לבעיותיו שלו, לאישיותו המיוחדת ולמצבו באותה שעה.

לעומת זאת, ספר התניא אינו מטפל – בעיקרו, בבעיות פרטיות, אלא חותר להגיע אל שרשי הדברים, להעמיד את בעיות האדם על הנוסחא היסודית ביותר ולפתור את הבעיות בדרך הכוללת ביותר.

הספר מבוסס על הכללה מעמיקה מאוד של בעיות הנפש הפנימיות, הוא דן במקורן הראשון של הבעיות, בטוב וברע בכללם, ככוחות מהותיים ויסודיים שבנפש. ההדרכה שבספר התניא מכוונת את האדם לראות את אלפי הסבכים, הספקות והיצרים שבתוכו, כגילויים של בעיית יסוד אחת – המאבק בין הטוב והרע שבתוך נפשו שלו.
הספר מצייר בתנופה ואף בדרמאטיות עצורה את חייו של האדם, כמערך מלחמה עצום המתחולל במשך כל ימי חייו בין הטוב והרע, בין הדחפים הכופים את נפשו לרדת למטה לבין השאיפה להעפיל כלפי מעלה. פרקי הספר המשתלשלים זה מזה ומשולבים זה בזה מובילים את הלומד בו להכיר את פנים הנפש, את מערכי הכוחות הנלחמים, את יתרונותיהם וחולשותיהם, את דרכי המלחמה ותהפוכותיה.

בגישתו של המחבר למלחמה זו יש כעין פתח של גישה חדשה. המלחמה שבנפש האדם, אינה מלחמה בין 'טוב' ל'רע' (וכמעט שאין הוא משתמש בביטוים אלה, אלא אם כן הוא זקוק לשבר את האוזן על ידי הלבוש הסמאנטי הרגיל), זו מלחמה שבין שני היסודות שבנפש האדם: 'הנפש הבהמית' ו'הנפש האלוקית'. הנפש האלוקית היא חלק הנפש השואף אל האלוקי, בכל דרכי ביטויה, והנפש הבהמית היא חלק הנפש הקשור אל הוויות העולם הזה. ואולם, אין אלה רק חילופי שמות למושגים של טוב ורע, גוף ונפש, כי אם חלוקה דקה ומעודנת יותר. הנפש הבהמית מטבעה איננה רעה. ויתר על כן, מטבעה אין היא נמשכת אל התאוות הגופניות דווקא. הנפש הבהמית יכולה להתעדן ולהשכיל, ולהגיע להישגים גדולים בחיי הרוח – ועם כל זה, להישאר בבהמיותה. הנפש הבהמית משמעה – נפשו של האדם כיצור ביולוגי, כדרגת התפתחות מסוימת במערכת הזאולוגית. ברור, שגם בתחום זה עליון הוא האדם וביכולתו להגיע להישגים גדולים בתחומי המחשבה והרגש, ועם זאת – הוא נשאר בתחומם של בעלי החיים. לעומת זאת, הנפש האלוקית, בשאיפתה אל האלוקי – היא זו שיוצרת את דמות האדם. טבעה של הנפש האלוקית שהיא נכספת להתחבר ולהתבטל באלוקות, ורק בשאיפה זו, במאמץ המתמיד של הנפש האלוקית לשכוח את עצמה ואת צרכיה ולהזדהות עם האור האלוקי – קונה לו האדם את זהותו האמיתית – כאדם.

מתוך הגדרה זו של המאבק הפנימי שבנפש, עולה גם פתרון מתאים. אין זו מלחמת השמד, שבה משתדל האדם כביכול לכלות ולהשמיד חלק מתוך נפשו. הנפש הבהמית הרי איננה רעה בעיקרה, ולכן המאבק נגדה הוא בעצם מאבק חינוכי. תפקיד האדם הוא לחנך את הנפש הבהמית, להעלותה לדרגה גבוהה יותר של הכרה והבנה – עד שתהא מסוגלת להגיע לכלל איחוד, במטרות ובשאיפות, עם הנפש האלוקית שבאדם. ובדרך זו להרמוניה מלאה של גוף ונפש, ארציות ועילאיות.

לקריאה

 

https://www.shoresh.org.il/members/hidush/fileshidush/45532278/קונטרס%20ימי%20השובבים.pdf

 

 

 

 

בס"ד

קונטרס ימי השובבים

מכיל תיקונים וסגולות וכן סדר קריאת שמע שעל המיטה עפ"י רבנו האר"י זצוק"ל זיע"א

 

לימוד ותיקון לברית בימי השובבים מעמוד לג עד עה

ניתן להקדיש את הלימוד גם לעילוי נשמת, יש לומר לפני הלימוד: הרני לומד לימוד זה לעילוי נשמת פב"פ (יזכיר את שמו ושם אימו לדוגמא:דניאל בן פאני ז"ל)

 

בקונטרס מופיע גם סדר לימוד ותיקון אשר חיבר הרב המקובל יעקב אבוחצירא זצוק"ל זיע"א מעמוד קיט עד קעט

 

הקובץ נעשה לזיכוי הרבים, נוספו בו קישוריות להרצאות ולסרטים בנושא וכן הסברים בשפה השווה לכל נפש.

 ניתן להכניסו לאתרי האינטרנט – הקובץ מכיל שמות קודש

 לכן במידה ומדפיסים דפים מהקובץ

נא לשמור על קדושת שמות הקודש - טעון גניזה

 

לעילוי נשמת

דניאל בן פאני ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה

 

למעלת שמירת הברית המכונה יסוד, קיים ערך עילאי כמובא בספר בראשית פרק לח, במדבר טו, ויקרא יט, ספר הזוהר הקדוש:הקדמה דף ח, בראשית דף לה, שמות דף ג, מדרש רות ועוד.

לעתים קרובות כתוצאה מחוסר מודעות, גדילה ללא הכוונה רוחנית ופתיחות לעולמות תוכן, האדם מסגל לעצמו הרגלים הנהפכים לטבע - דפוסי התנהגות הגורמים לנזקים רוחניים והמשפעים על כל אורח החיים.

באגרת התשובה (פרק ד) בספר התניא מוסבר על תורת הנפש וענינה של מדת-ספירת היסוד המהווה התקשרות והשפעה על כל בנין הספירות ויצירת לבושים רוחניים על נשמת האדם בחיים חיותו ע"י מחשבות, דיבורים ומעשים והשפעתם על נטיות האדם וכיצד ניתן לשלוט בהם.

  

 

ומובא (ישעיה נט) כי ע"י העוונות:"כִּי אִם עֲוֹנֹתֵיכֶם הָיוּ מַבְדִּלִים בֵּינֵכֶם לְבֵין אֱלוהֵיכֶם" גורם האדם ע"י מחשבותיו, דיבוריו ומעשיו להמשכת כוחות הטומאה (סטרא אחרא) על נשמת האדם מצב היוצר לבושים המבדלים ומרחקים את האדם מהקדושה כמובא בתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ה:"והלך לפניך צדקך וכבוד ה' יאספך וכל העובר עבירה אחת מלפפתו ומוליכתו ליום הדין שנאמר {איוב ו-יח} ילפתו ארחות דרכם וגו' ר''א אומר קשורה בו ככלב שנאמר {בראשית לט-י} ולא שמע אליה לשכב אצלה להיות עמה לשכב אצלה בעולם הזה להיות עמה בעולם הבא".

כלומר ככול שהאדם "קולט" באמצעות חושיו: ראיה, שמיעה וכו' מצבים שהם הפך הקדושה, למעשה מגביר את סף הגירוי ועימו נוצר הרצון לשינוי, אשר לעתים קרובות טומן בחובו רעות רבות.

האדם התחושתי חייב להכיר בחשיבותה של ההגנה הרוחנית ועלינו לזכור תמיד כי הכוחות הפועלים לצידנו גדולים יותר מן הכוחות השליליים ואסור לנו לתת יישות לדברים שליליים ולמכשולים.

נציין כי לעתים מלאכת הטיהור דורשת התמדה יותר מהרגיל, אך המלאכה משתלמת, האדם מתנתק מהנאה לא מבוקרת ומגיע לשליטה עצמית.

ההתבוננות בתורה מרחיבה את המוחין (שכל האדם-חכמה, בינה, דעת) והמידות (מדות שבאדם משכנם בלב) משתנות ונולדות מהמוחין, כלומר מציאות המידות מתחלת בשכל עצמו וככול שתגדל ההשגה בטיב הדבר, כך תגדל מדת האהבה והתשוקה אל הדבר ההוא מכאן ניתן ללמוד על חשיבות לימוד התורה כהמשכת קדושה.

  

לימוד נושא שמירת הברית לאשורו בכוחו להמשיך קדושה וטהרה על הלומד והכוונה לחיים טובים.

 

צירפנו קטע מתוך הספר שיעורים בספר התניא המתאר את החיות הרוחנית הקיימת בטיפות הזרע עמ' סט

 

כל עוד הנר דולק ניתן לתקן

 

 

  

 

 

 

תיקון היסוד הרב יעקב ישראל לוגסי

http://www.musayof.org/videoarchive/viewdetails.aspx?itemid=4541

 

הרב בן-ציון מוצפי

http://www.doresh-tzion.co.il/

 

הרב דניאל זר – קדושת האדם

http://www.fridmanbooks.co.il/productinfo.asp?prodid=3331&catid=323

 

שומרי ברית קודש

http://www.shomreybrit.com/

 

ניתן לשמוע ולצפות בשיעורים בנושא באתר עולם היהדות והקבלה

http://www.olam-jew.com/shmirat_habrit.htm

שיעורים בספר התניא

http://www.hitkashroot.com/contents.asp?aid=13924

 

סוד הברית

http://www.yehadut.tv/

 

 

על חשיבות שמירת הברית, ניתן ללמוד בספר  שערי אורה שער ב

הספר בנוסף מגלה סודות - כיצד לגרום לתפילה להתקבל

http://www.hebrewbooks.org/20243

 

תפילה לזמן השובבים


שיעורים בנושא שובבים - הרב המקובל בניהו שמואלי

דיסק מספר 6 שיעור 36

להורדה- שמיעה 

http://video.yahadoot.com/free/zohar

 

 

   אתר שמור עיניך- מייל יומי

http://www.gye.org.il/index.php?option=com_acymailing&view=user&layout=modify&Itemid=109

 

 

 

ניתן להוריד את החוברת קונטרס לימי השובבים

 

https://www.hidush.co.il/hidush.asp?id=1744

 

 

יהי רצון מפני אבינו שבשמים, אלה"י אברהם, אלה"י יצחק, אלה"י יעקב, הרואה ואינו נראה, בוחן כליות ולב, ומשלם לאדם כמעשיו וכפרי מעלליו, החפץ בטוב ובקדושה ובטהרה, רב להושיע, שזכות מצוות זיכוי הרבים תעמוד לנו ולכל בני ביתנו ולכל זרענו ולכל ישראל מעתה ועד עולם ולנצח נצחים ונזכה כולנו להיות מוגנים ושמורים מכל פגם ברית קודש ומכל ערווה ומכל דבר רע. ונזכה אנו כולנו וכל זרענו ללכת תמיד בדרכים טובות וישרות - בדרך התורה והמצוות והמעשים הטובים, בדרך הקדושה והטהרה, ויתמלאו כל משאלות ליבנו עם כל משאלות ליבם של בית ישראל לטובה ולברכה בטוב הנראה והנגלה ונזכה להתברך בגאולה שלמה במהרה אמן כן יהי רצון.



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע