דבר תורה לפרשת כי תשא- עצה בפרשה
"כי תשא את ראש בני ישראל לפקדיהם ונתתי איש כפר נפשו לה' בפקד אתם ולא יהיה בהם נגף בפקד אתם"
דידוע שבז' בסיוון עלה משה רבינו ע"ה לקבל את לוחות הברית מהשם יתברך ושם קיבל את התורה הקדושה במשך ארבעים
יום וארבעים לילה. והעם היינו הערב רב שעלו ממצרים והתגיירו סבר שמשה איחר בשש שעות כמו שכתוב "וירא העם כי
בשש משה לרדת" וגו'(שם לב, א) ובא השטן וערבב את העולם והראה להם את מיטת משה רבינו בשמים כשהוא מת(שבת פט:)
והתוצאה המרה והכואבת לדורות לא איחרה לבוא "עשו עגל מסכה...ויאמרו אלה אלקיך ישראל"וגו' כפי שמובא בתלמוד
שאין עוון ופורענות שאין בה מן העגל(סנהדרין קב:). וכשירד משה מן ההר בי"ז בתמוז וראה את עגל הזהב ושיבר את הלוחות.
ובעבור מעשה העגל נכנס בהם מגפה ועל כן משה רבינו ע"ה מנה אותם ולמשל למה הדבר דומה לצאן החביבה על בעליה
שנפל בה דבר ומשפסק אמר לו לרועה בבקשה ממך מנה את צאני ודע כמה נותרו בהם להודיע שהיא חביבה עליו(רש"י טז:)
ואיך מנה אותם? לא לפי מס' הגולגולות אלא כל אחד נתן מחצית השקל ומנה את השקלים ולפי זה ידע את מניינם. ולמה כך?
כי כל דבר שמונים אותו מסתלקת ממנו הברכה כי אין הברכה שורה אלא על דבר הסמוי מהעין. ולכן במניין שולט בו עין
הרע! וזה מחצית השקל שיתנו יהיה תרומה לה' לכפר על נפשותיכם כפי שהסברנו בפרשת תרומה ע"ש.
ולכאורה לא מובן איך מטבע של מחצית השקל יכול לכפר על עבודה זרה של מעשה העגל שהרי אמרו חז"ל שכל העובד
עבודה זרה כאילו כפר בכל התורה. ונקדים לומר את הפסוק "ואהבת את ה' אלוקיך, בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך".
"ובכל מאודך" - בכל ממונך היינו כספך וזה הכסף קרוי גם דמים כפי שמובא בתלמוד מעשה ברב ספרא שבא אדם אחד לפניו
בשעה שהיה קורא קריאת שמע ואמר לו: תן לי החפץ בכך וכך דמים היינו כסף(מכות יד:).
נמצא שלמילה דמים יש שני פירושים: האחד דם הגוף והשני כסף וע"פ זה נבין את מה שמובא במדרש שהתקשה משה לדעת
כמה כסף יתנו כדי לכפר על נפשם והראה לו הקב"ה כמין מטבע של אש שהוציא מתחת כיסא הכבוד ואמר לו כזה יתנו(תנחומא ט)
ותמוה הדבר למה דייקא מטבע מאש ולא מנחושת ברזל וכו' ועוד קשה העניין שהוציא מתחת כיסא הכבוד.
ואפשר אולי לומר בסע"ד שמעשה העגל העכיר את הדמים בגופם בזה שנתנו את ממונם לעשות עגל מסכה בחינת "הדם הוא
הנפש"(דברים יב, כג:). על כן נאמר מחצית השקל היינו 'בקע' כלומר נגרם סדק כביכול באמונת הנפש בשם יתברך כפי שמביא
בעל הטורים שגימטרייה של שקל=נפש וכך בעצם נכנסה רוח שטות שהעכירה את הדמים וגרמה להם לעשות עבירה חמורה זו.
ולזה רמז להם במטבע מאש שהיא שורפת ומתפשטת כי כך גם מעשה הצדקה מתפשט בנפשו של האדם ומזכך ומרפא את
הדמים העכורים. ומכאן תדע ותשכיל את מעלתה של הצדקה לאין שיעור והיא שתחזיר ותוביל את האדם חזרה לדרך הישר.
ועוד אפשר לומר ע"פ מה שפירש "הנעם אלימלך" זיע"א כי הצורה של המטבע הוא מכבה אור נשמת האדם כאשר יבין מדעתו
על המטבע נכבה אור השכל ממנו, דהיינו שאם ח"ו מתנהג בכספו שלא כהוגן אז שורפו ואם מתנהג כשורה בצדקה בלב שלם
וגמילות חסדים אזי המצווה הזאת מגעת עד כיסא הכבוד ומחמתו מגיע לעונג רב בזה ובבא אמן. ורצה לומר אולי שלמטבע
יש שני צדדים ותלוי באדם איך משתמש במטבע. וכך גם יובן העניין של המטבע שנמצא דייקא מתחת לכיסא הכבוד כי מי
שישתמש במטבע היינו בכספו לעשות צדקה בלב שלם יזכה לתקן את שורש נשמתו שחצובה מתחת כיסא הכבוד וזאת תהיה
לו הדרך הנכונה ואהובה על השם יתברך לעשות תשובה אמיתית כמו שכתוב(יומא פו:)גדולה תשובה שמגעת עד כיסא הכבוד.
וזה שאמר כי תשא את ראש תעודד את בני ישראל שיש להם תקנה על חטא העגל וזהו המחצית השקל כי בנוהג של העולם
שאדם ירא שמים חוטא ראשו כפוף מטה לכן אמר לו תשא היינו זקוף את ראשם שאע"פ שעשו חטא חמור כמוסבר לעיל יש
להם תקנה והיא הצדקה שתכפר על נפשם.
פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב
הצדקה מרחבת כל הפתחים של הקדושה, שכשאדם נכנס באיזה דרך ועבודה מעבודת השם יתברך, אזי הוא צריך
לפתח שם פתח לכנס באותו הדרך, ובשביל זה כל ההתחלות קשות, וע"י הצדקה מרחיב הפתח, כי הצדקה מרחבת
ופותחת ביותר כל הפתחים של הקדשה(סימן צדקה, אות ל"ו).
"נר ה' נשמת אדם"
מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמר בן תמו ז"ל, נלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה
ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"ה, נלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה
ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"ל, נלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה
ולרפואת הרה"ג יוסף שלום בן חיה מושא הי"ו
ולרפואת הרה"ג יעקב חי בן מרגלית יוסף הי"ו
ולהצלחת תמר עמר, זיווג הגון ותשובה בע"ה
ליאור עמאר - 050-6262044
שבת שלום!
© כל הזכויות שמורות, אין להעתיק או להפיץ לצורכי מסחר, מותר ומצוה להפיץ לזיכוי הרבים בלבד.