chiddush logo

יציאת מצרים של מרן הראש״ל הרב עובדיה יוסף זצ״ל

23/4/2021

יציאת מצרים של מרן שר תורה וישראל הראש״ל הרב עובדיה יוסף זצ״ל
בשנת תש"ז (1947), יצא למצרים, לבקשתו של הרב עוזיאל, להקים עולה של תורה. שם שימש כסגנו של הרב הראשי , חיים נחום אפנדי וכאב בית דין. במצרים, מצא מחוייבות דתית חלשה בקרב המוני העם, ובעיקר בקרב המנהיגות והרבנים המקומיים. בתקופה זו, היהדות מכל הבחינות - כשרות, הנטל הכבד ואי רצון לשנות בקשותיו גרמו לו בתקופה זו מתפקידו וחזר ארצה בתש"י (1950).
ומספר הרב, הנה בהיותי בגולה משרת בקודש במצרים (קהיר), סבלתי מרורות מאנשי השלטון אשר חיפשו עלי עלילות ברשע להתעולל, בזמן מלחמת השחרור, בשנת התש"ח, סבבוני כתרוני מנוחה הדריכוני, ויותר מהם סבלתי מפושעי ישראל, ובמיוחד מאת ראש השוחטים אשר האכילוני לענה וראש (ועיין שו״ת יביע אומר ח״א חיו״ד סי' אי), ואף ועד הקהילה שהיה מורכב מאנשים חופשיים אשר אין יראת ה' נגד עיניהם, נוספו על צרינו, (ועיין שו״ת יביע אומר ח״א חיו״ד סי׳ וי), כל אלה וכיוצא בהם מיררו את חיי עד כי רבו אנחותיי ולבי דווי, ולולא תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי, אז פצו שפתי ודיבר פי בצר לי, כי חפץ בנו ה' ויוציאנו מתוך ההפיכה, ויביאנו אל ארצנו ואל נחלת אבותינו ושבתי בבית ה' לאורך ימים, אעלה על מזבח הדפוס מאשר איתי בכתובים, וכשזכינו לעלות לארץ ישראל עם כל משפחתי, והצילנו השי״ת מכל התלאות וההרפתקאות שבאו עליי, חפץ הייתי להוציא לאור את ספרי "יביע אומר" על כל חלקי השולחן ערוך, אך בהיות שההוצאות רבו למעלה ראש, ואין הקומץ משביע, לא יכולתי אז הפק זממי, ואני בחופשי באמתחתי והנה מצאתי קובץ קטן על הלכות סדר ליל פסח, והוא מן העניין "זכר ליציאת מצרים", ואיידי דזוטר, וחובר עוד בהיותי במצרים, אמרתי אשר נדרתי אשלמה, והוא הספר הנוכחי "חזון עובדיה", חלק א'. ואחר שנדפס בשנת תשי"ב, אזל חיש מהר משוק הספרים, עודו בכפו יבלענו, ורבים אומרים מי יראנו טוב, לכן חזרתי להוציאו לאור במהדורא חדשה, בתוספת מרובה על העיקר, ממה שנתחדש לי עד היום שנת תשנ"א. ובמיוחד ממה שכתבתי בגליונות הספר בציונים רבים לספרים חדשים גם ישנים. ויגעתי רבות במשך כששה חדשים להוציא דבר מתוקן כאשר תשיג ידי יד כהה. להגדיל תורה ולהאדירה.
[מתוך הקדמה לחזון עובדיה מהדורת תשנ״א]
כשהייתי במצרים לפני שנים רבות, השגחתי על כשרות המצות כדי שאנשים יאכלו מצות כשרות, דאגתי לשאוב "מים שלנו" שאבתי שלוש חביות, ושאלתי את המשגיח שהיה על אפיית המצות, האם זה מספיק? והוא אמר שזה די והותר! ואני סמכתי עליו.
באחד הימים, הגעתי בפתע אל מאפית המצות, לבדוק מה מצב הכשרות שם, והנה אך שהמנהל ראה אותי, מיד הזמין אותי למשרדו לשתות קפה עימו, אבל אני דחיתי אותו, הוא רצה לשחד אותי ע״י הקפה, אבל אני מיד נכנסתי פנימה, והנה אני רואה שהם משתמשים במי ברז רגילים, ולא במים השאובים שנקראים "מים שלנו", שתקתי ולא אמרתי כלום, וזה האחראי על המים נהיה חיוור כמו סיד, לא ידע מה לעשות, ואני בכוונה עמדתי שם לראות איך יפול דבר, והנה הנשים שהיו לשות את הבצק התחילו לצעוק לו שיביא להם מים, ובלית ברירה לקח מים מהברז ונתן להם.
אז קראתי לאחראים ושאלתי אותם: במים האלה מן הברז אתם לשים מצות? איך אתם עושים כך? קראתי למנהל ואמרתי לו שיקנה עוד כמה חביות שנשאב עוד מים והכל יבוא על מקומו, אבל הוא היה רשע, אמר לי: אין תקציב!
השבתי לו: וכי אתה רוצה שנאכל חמץ? והוא טען כנגדי: אבל למה קודמיך בתפקיד שתקו ולא אמרו כלום?! והאמת היא, אולי רימו אותם, לקחו אותם למשרד לשתות קפה, ובינתיים היו מעלימים את כל הבעיות .
עוד סיפר מרן זיע"א אודות יציאתו ממצרים: בעת שרציתי לשוב ממצרים לארץ ישראל, הלכתי למשרד החוץ כדי להסדיר את הדרכון שלי, אבל אנשי הממשל היו עושים עלילות ברשע כנגדי, כדי שלא אצא משם, היה זה זמן מלחמה, והם ניסו בכל דרך שלא אשוב לארץ ישראל. היה שם יהודי אחד ששמו ליאון גבאי ע"ה, והיה יודע לקרא בכף ידו של האדם את כל מה שעבר עליו, והנה באחד הימים ראה שאני בצער על שלא נותנים לי לשוב לארץ ישראל, מיד הציע לבוא איתי למשרד הפנים ולנסות לסדר שם את העניינים.
הגענו יחד למשרד, היה שם איזה פקיד ערבי, אמר לו ליאון גבאי לאותו פקיד: תן לי את כף ידך! וכשנתן לו את כף ידו התחיל לאמר לו כל מה שעבר עליו, והכל היה נכון, השתומם אותו פקיד, לבסוף שאל ואמר: מה אתה רוצה אדוני? אמר לו ליאון גבאי: אני רוצה שתביא את הויזה והדרכון של החכם הזה, כדי שיוכל לשוב אל ביתו, ואכן תיכף קם הפקיד וסידר את כל העניינים, מפני שהיה מתפעל מחכמתו של ליאון גבאי, ולא נח עד שנתן בידי אישור יציאה, וב״ה בתוך יומיים מאז כבר הייתי בדרכי לארץ ישראל. [ע״פ מעדני המלך ח״א עמי מ״ה]
שר תורה וישראל מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל - שיהיה חיזוק זה לעילוי נשמתו 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע