מעשה שקודם למחשבה
ב"ה
*ציבור אהוב!* שלום רב *מעשה שקודם למחשבה* בעיה...
השבת נתמקד בעניין כאוב ה *התאווה* היא השולטת באדם.
מבצעת *עקיפת סמכות* מסוכנת ופונה ישר אל הלב תוך כדי דילוג על
ההיגיון, על המוח ובכך גורמת לאדם להתפרץ.
השבת ננסה ללמוד להשיב את השליטה לידיים שלנו.
נלמד זאת באמצעות הפסוקים ב *פרשת תולדות* כה'/ל' *הַלְעִיטֵ֤נִי נָא֙
מִן־הָאָדֹ֤ם הָאָדֹם֙ הַזֶּ֔ה* שופך אור: *הַלְעִיטֵ֤נִי* כותב רש"י על הפסוק: * אֶפְתַּח פִּי וְאֶשְׁפֹּךְ הַרְבֵּה לְתוֹכָהּ כְּמוֹ
שֶׁשָּׁנִינוּ אֵין אוֹבְסִין אֶת הַגָּמָל אֲבָל מַלְעִיטִין אוֹתוֹ:* זאת אומרת,
עשו חוזר מהצייד ומבקש מיעקב שישפוך מתבשיל העדשים המפתה והמהביל אל תוך פיו אגב, *תאוות אכילה*.
אפשר לתאר דבר כזה?? מראה של אדם ששופך אל תוך פיו הרבה, הרבה יותר ממה שהוא זקוק?
אפשר להניח כי חלק מהתבשיל נשפך גם על פניו, מחזה דוחה! - הלאה שני הפסוקים הבאים:
*וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ* יעקב מסכים בתנאי שעשו ימסור
לו את הבכורה.
מפרש התורה הנודע חזקיה בן מנוח המכונה *חזקוני* אומר: שיעקב ביקש את הבכורה מפני
שירושת הארץ תלויה בה. פסוק הבא *וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה
זֶּה לִי בְּכֹרָה* עשו כעת כבול בכבלי *התאווה* כעת הוא ימכור לא רק
את הבכורה אלא גם את אימו ואביו בעד טעימה מהתשביל.
בהמשך: *וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו
לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ וַיִּבֶז עֵשָׂו
אֶת הַבְּכֹרָה *- *ביזה אותה*.וכעת ננסה ללמוד ממעשה עשו ולתקן אותו,*קוראים
יקרים!* פעמים רבות האדם מרגיש פספוס, שהוא חייב לתקן מעשים כאלו או אחרים שביצע בחייו
ובזריזות,
ברגע זה הוא נתון *בסכנה של ממש* שמא יתפתה לתקן הכול בבת אחת, ומעמיד את כול
עולמו בסכנה אם לא יעצור לרגע להתייעץ עם המוח *משכן המחשבה* הרי שכל ניסיונות
התיקון יקרסו באחת. אך אם ישהה עצמו ויקדים *מחשבה לפני מעשה* הוא יזכה לראות
ולהבין שיש בנק של אפשריות שאפילו לא חלם
שהן קיימות ומתוכן הוא רשאי לבחור את התגובה הנכונה והראויה ביותר. בימנו, אנו
נמצאים בריצה מתמדת, אין פנאי לעצור לרגע ולחשוב אך כמו שהסבתות הנבונות שלנו היו
אומרת *תספור עד עשר, בני היקר..* – עד כאן..
כניסת השבת: 16:22
|צאת השבת:17:19