chiddush logo

תואר ראשון בקלינאות תקשורת - למי זה מתאים?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 1/2/2021

מקצוע קלינאות התקשורת נחשב מאוד נחשק בשנים האחרונות מהסיבה שיותר ויותר אנשים פונים לעזרה מקצועית בתחום הזה. קלינאי התקשורת שמתעסקים עם טיפול ושיקום בעיות של גמגום, דיבור, התבטאות, שמיעה, וקשיי השפה מוצאים את עצמם עם מגוון רחב של הצעות עבודה ותחומי עיסוק. למרות שהמקצוע מאוד מתגמל מבחינת שכר ותנאי עבודה, חשוב להבין האם בכלל זה מתאים עבורכם מהסיבה שישנה דרישה לאנשי מקצוע בעלי מאפיינים ספציפיים. קלינאי תקשורת הוא מקצוע שמשלב פן רגשי ויצירתי לצד הפן הטכני והשיטתי שבו, לכן זהו לא מקצוע שכל אחד יכול לרכוש וצריך תכונות מסוימות כדי להצליח בו.

 

למי מתאים מקצוע קלינאי התקשורת?

קלינאי תקשורת מתאים לאנשים בעלי יכולת סבלנות גבוהה, שלא מתייאשים או מוותרים בקלות. בנוסף במקצוע הזה חשוב להיות כמה שיותר יצירתיים מהסיבה שיתכן ותתקלו בפציינטים שלא מבינים אתכם כלל ותצטרכו ליצור דרך מקורית כדי לתקשר איתם ולגרום להם להבין אתכם. יכול להיות גם מצב חלופי בהם אתם מתקשים להבין את המטופל ולכן נדרשת ממכם יכולת הבנה והבעה יצירתית במיוחד ויכולת תקשורתית גבוהה מאוד.

המקצוע מתאים לאנשים עם אופי חברתי שמתחבבים בקלות על ידי אנשים אחרים מהסיבה שתצטרכו שהמטופלים יבנו אמון בכם ויסמכו עליכם לעזור להם. האלמנט הזה חשוב במיוחד בעבודה עם ילדים או עבודה עם מטופלים בעלי תסמונת אספרגר או אוטיזם. עוד תכונה חשובה היא להיות עם אופי חוקר, כזה שמוכן לרדת לשורש הבעיה ולחקור אותה. זה נכון שאתם תלמדו ותרכשו את כל הכלים במהלך הלימודים כדי לדעת לאבחן את המטופל, אבל צריך להיות גם בעל רצון לחקור כדי להבין ספציפית את הבעיה של כל מטופל בפני עצמו. בנוסף כמו שנאמר צריך להיות מאוד יצירתי בתחום הזה כדי להגיע למגוון סוגי פתרונות שונים מהסיבה הפשוטה שגם אם לשני מטופלים יש את אותה הבעיה, זה לא בהכרח אומר שאותו הפתרון יעבוד כאן.

 

מהם נושאי הלימוד?

הלימודים לתואר ראשון בקלינאות תקשורת נמשכים כארבע שנים וכוללים בתוכם את ההתמחות הקלינית המעשית. במהלך שלוש השנים העיוניות החומר הנלמד הוא מאוד כבד ומלא במידע ולכן חשוב שתאהבו את התחום ושיהיה לכם תשוקה לנושאי המקצוע כדי שהלימודים יעברו בקלילות. בין הקורסים שנלמדים בשלוש השנים הללו ניתן למצוא פונטיקה חיתוכית, אודיולוגיה בסיסית, מבוא לפסיכולוגיה, אנטומיה, מבוא לעיבוד נתונים, נוירו אנטומיה, אקוסטיקה במדעי השמיעה והדיבור, פסיכולוגיה התפתחותית, מבוא למדעי החיים, מבוא לבלשנות, פיזיולוגיה בסיסית, רפואת ילדים, הפרעות בשטף הדיבור, הפרעות שפה אצל ילדים, פיזיולוגיה של מערכת השמיעה, תקשורת תומכת וחליפית, קריאה וכתיבה מודרכת, הפרעות בליעה, מכשירי שמיעה, מחלות א.א.ג, פסיכואקוסטיקה, ביצוע הדיבור באוכלוסייה לקוית שמיעה, הפרעות שפה ודיבור נוירו-גניות במבוגרים, הפרעות קול, שיקום שמיעה, סטמטולוגיה, יחסי מטפל-מטופל, אתיקה ומשפט בהפרעות בתקשורת, רעש והשפעתו על האדם ועוד.

 

מה הם תנאי הקבלה ללימודים?

את מקצוע קלינאות התקשורת או כמו שהוא נקרא במוסדות הלימוד תואר ראשון בהפרעות בתקשורת, ניתן ללמוד בחמש מוסדות ברחבי הארץ. ביניהם יש את אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת תל אביב, הקריה האקדמית אונו, המכללה האקדמית הדסה ואוניברסיטת אריאל בשומרון. הדרישות הכלליות לכל המוסדות הן:

·         בגרות מלאה בציון ממוצע משתנה ממוסד למוסד.

·         ציון פסיכומטרי שנע בסביבות 650 ומעלה, אך משתנה בין המוסדות.

·         רמה מסוימת באנגלית – ציון בפסיכומטרי בחלק האנגלית, או ביצוע מבחן אמי"ר.

·         מעבר ראיון אישי, או בחינת התאמה לחוג.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע