chiddush logo

אביב גפן וסירובו של משה

נכתב על ידי אריאל מרדכי פנדל, 7/1/2021

 לפני שבוע וחצי התפרסם ראיון מיוחד במינו של אביב גפן, בו הוא מספר כמה כואב לו השסע והניכור שבין הציבור הכללי והחרדים. בין היתר הוא הביע את החלום שלו. "החלום הכי גדול שלי זה להרגיש שיש אלוקים. אני אטיאיסט אבל אני מעונין", להרגיש אותו באמת עמוק בלב, ולא רק להאמין. 

כשאני שמעתי את זה, לא יכולתי להירגע מזה. מהכנות, ומהאומץ לומר זאת בפרהסיא. אך בעיקר חשבתי לעצמי, מדהים שרגש ורצון כה חזק עולים בליבו (הלוואי שגם לי היה כזה רצון חזק...). בוודאי גם עוד רבים מהציבור חשים כך אבל לא מסוגלים להביע את זה, להסכים לדבר על זה. 

בעצם יש כאן זעקה, קריאה לעזרה. 'הצילו! מי יכול לתת לי אמונה'. זעקתו של אביב גפן מצטרפת לעוד רבים וטובים, שמראים בדרכים שונות שהם זקוקים למשהו, למישהו, שיקרב אותם, שירווה את צמאונם הנורא. מה אנחנו עושים עם הקריאה הזו? נתבונן בנקודה מענינת בפרשתנו, כדי למצוא תשובה.
במעמד הסנה קורא ה' למשה ללכת אל פרעה ולהוציא את בני ישראל מהעבדות הקשה. משה, במשך שבעה ימים מסרב. מדוע? למה משה מתעלם מהמצב הקריטי שעם ישראל נמצא בו? הוא לא מבין שעוד מעט יגיעו לשער ה'נון' ואז יהיה מאוחר?
מבאר הרב יעקב אריאל שליט"א בספרו שהיה כאן ויכוח על דרך הבאת הגאולה. טענתו של משה היא: חייבים התערבות אלוקית. לא שאני לא האדם הנכון אלא שזה לא השיטה הנכונה כעת. עם ישראל צריך לראות ניסים גלויים. אם יצאו ממצרים על ידי ההשתדלות הדפלומטית, ההליכה אל פרעה, בני ישראל יפרשו זאת כהצלחה שלי, ולא יגיעו מזה לאמונה בבורא עולם. הם עדין יישארו בתפיסתם הגלותית ולא תהיה להם אמונה שה' הוא כל יכול ושהוא חולל את כל זה. 
אך טענת ה' היא: לא. אתה תפעל. אני לא רוצה שיאמינו בה' בצורה של זבנג וגמרנו, אמונה שהאדם מוכרח לקבל אותה בלי מאמץ מצידו. מי שמאמין בגלל שהוא ראה את אלוקים, זה יחלוף מהר ולא יישאר (כמו שאכן היה בחטא העגל). 
מה בסוף היה? שניהם התקיימו. משה דיבר עם פרעה ופעל בדרך הטבע, וגם היו ניסים גלויים, שראו את האמונה בעיניים. למדנו כאן משהו יפה. ה' לא רוצה לפעול לבד. ככל שהגאולה היא על ידי בני אדם, היא בריאה יותר וברמה גבוהה יותר. אנחנו שותפים בגאולה - וה' פועל דרכנו (זוהי אחדות נפלאה בין הקב"ה וביננו. להיות פועל עם א-ל). ה' מנהל את שלבי הגאולה יחד עם המעשים הקטנים שלנו. אי אפשר לזה בלא זה.

הציבור הכללי בעם ישראל נמצא במיצר, חסר לו להרגיש את אלוקים. ואנחנו... טענות רבות יש לנו: אינני מתאים, איני יודע איך לדבר, הם לא רוצים לשמוע, לא יאמינו. אתה ה' תחזיר אותם בתשובה. ממש מזכיר את דברי משה רבינו: ה', אתה תגאל אותם.
ובאמת באמת, ה' מחכה לפעולות שלנו. אומר ה': ע"י מה שאתם תעשו, אני אביא את החזרה בתשובה של עם ישראל.
עלינו לאחוז במטה גם כשהוא נראה כמו נחש, עלינו לא לשבת בחיבוק ידיים (שאם כן: "השב ידך אל חיקך... והנה ידו מצורעת"). עלינו לחשוב ביצירתיות איך להיות שליחים של הקב"ה ולהביא את האמונה, את התורה לאחינו.

אלו הדברים שנאמרו בשיעור השבועי שאני זוכה לעשות. אשתף באחת התגובות שנאמרו שם.
אמר ר': כל יהודי שמתקרב לתורה, זה לא קורה בבת אחת אלא בעקבות תהליך ארוך שהוא עובר. אצלי זה התחיל ממה שלמדתי לבר מצוה, ורק אחרי הצבא ממש חזרתי בתשובה. (אם כן, עלינו לתת את חלקנו מתוך אמונה שה' יעשה את השאר).     

שבת שלום.
אריאל

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע