chiddush logo

מתוך רמב"ם יומי ספר זמנים, כל המעונין להצטרף ללימוד פרק רמב"ם ליום מוזמן להתקשר 6885* סגולות וברכות משמים למצטרפים

19/11/2020

 

פֶּרֶק אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים

שבות: דרך חול

איסור לעסוק בחפציו
א יֵשׁ דְּבָרִים שֶׁהֵם אֲסוּרִין בַּשַּׁבָּת, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָן דּוֹמִין לִמְלָאכָה וְאֵינָם מְבִיאִין לִידֵי מְלָאכָה. וּמִפְּנֵי מָה נֶאֶסְרוּ? מִשּׁוּם שֶׁנֶּאֱמַר: "אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ, עֲשׂוֹת חֲפָצֶךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי" (ישעיה נח,יג), וְנֶאֱמַר: "וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ, מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר" (שם). לְפִיכָךְ אָסוּר לְאָדָם לְהַלֵּךְ בַּחֲפָצָיו בַּשַּׁבָּת, וַאֲפִלּוּ לְדַבֵּר בָּהֶם, כְּגוֹן שֶׁיְּדַבֵּר עִם שֻׁתָּפוֹ מַה יִּמְכֹּר לְמָחָר אוֹ מַה יִּקְנֶה אוֹ הֵיאַךְ יִבְנֶה בַּיִת זֶה וּבְאֵי זוֹ סְחוֹרָה יֵלֵךְ לְמָקוֹם פְּלוֹנִי - כָּל זֶה וְכַיּוֹצֵא בּוֹ אָסוּר, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְדַבֵּר דָּבָר" - דִּבּוּר אָסוּר; וְהִרְהוּר מֻתָּר.
ג בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁהֶחֱשִׁיךְ עַל הַתְּחוּם לַעֲשׂוֹת דָּבָר שֶׁאָסוּר לַעֲשׂוֹתוֹ בַּשַּׁבָּת. אֲבָל אִם הֶחֱשִׁיךְ לַעֲשׂוֹת דָּבָר שֶׁמֻּתָּר לַעֲשׂוֹתוֹ בַּשַּׁבָּת - הֲרֵי זֶה מֻתָּר. כֵּיצַד? אֵין מַחֲשִׁיכִין עַל הַתְּחוּם לְהָבִיא פֵּרוֹת מְחֻבָּרִין אוֹ לִשְׂכֹּר פּוֹעֲלִין. אֲבָל מַחֲשִׁיךְ הוּא לִשְׁמֹר פֵּרוֹת, שֶׁהֲרֵי מֻתָּר לִשְׁמֹר בַּשַּׁבָּת, וּמַחֲשִׁיךְ לְהָבִיא בְּהֵמָה אוֹ פֵּרוֹת תְּלוּשִׁין; שֶׁהַבְּהֵמָה - קוֹרֵא לָהּ וְהִיא בָּאָה, אַף עַל פִּי שֶׁהִיא חוּץ לַתְּחוּם, וּפֵרוֹת תְּלוּשִׁין - אִלּוּ הָיוּ שָׁם מְחִצּוֹת, הָיָה מֻתָּר לַהֲבִיאָן בַּשַּׁבָּת. וְכֵן אוֹמֵר אָדָם לַחֲבֵרוֹ 'לִכְרַךְ פְּלוֹנִי אֲנִי הוֹלֵךְ לְמָחָר'; שֶׁאִם הָיוּ שָׁם בֻּרְגָּנִין, הָיָה הוֹלֵךְ לְשָׁם בַּשַּׁבָּת. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
ד מֻתָּר לְאָדָם לוֹמַר לַפּוֹעֵל 'הֲנִרְאֶה שֶׁתַּעֲמֹד עִמִּי לָעֶרֶב?'. אֲבָל לֹא יֹאמַר לוֹ 'הֱיֵה נָכוֹן לִי לָעֶרֶב', שֶׁנִּמְצָא עוֹשֶׂה חֶפְצוֹ בַּשַּׁבָּת. וְאָסוּר לָרוּץ וּלְדַלֵּג בַּשַּׁבָּת, שֶׁנֶּאֱמַר: "מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ" (שם) - שֶׁלֹּא יְהֵא הִלּוּכְךָ בַּשַּׁבָּת כְּהִלּוּכְךָ בַּחֹל. וְיוֹרֵד אָדָם בּוֹר וְשִׁיחַ וּמְעָרָה, אֲפִלּוּ הֵן מֵאָה אַמָּה, וּמְטַפֵּס וְיוֹרֵד וְשׁוֹתֶה וּמְטַפֵּס וְעוֹלֶה. וְאָסוּר לְהַרְבּוֹת בְּשִׂיחָה בְּטֵלָה בַּשַּׁבָּת, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְדַבֵּר דָּבָר" (שם) - שֶׁלֹּא יְהֵא דִּבּוּרְךָ שֶׁלַּחֹל כְּדִבּוּרְךָ שֶׁלַּשַּׁבָּת.
היתר לעסוק בחפצי שמים
ה מֻתָּר לָרוּץ בַּשַּׁבָּת לִדְבַר מִצְוָה, כְּגוֹן שֶׁיָּרוּץ לְבֵית הַכְּנֶסֶת אוֹ לְבֵית הַמִּדְרָשׁ. וּמְחַשְּׁבִין חֶשְׁבּוֹנוֹת שֶׁלְּמִצְוָה, וּמוֹדְדִין מְדִידָה שֶׁלְּמִצְוָה, כְּגוֹן מִקְוֶה, לֵידַע אִם יֵשׁ כַּשִּׁעוּר, אוֹ בֶּגֶד, לֵידַע אִם מְקַבֵּל טֻמְאָה. וּפוֹסְקִין צְדָקָה לָעֲנִיִּים. וְהוֹלְכִין לְבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּלְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת, וַאֲפִלּוּ לְתַרְטְיָאוֹת וּטְרַקְלִין שֶׁלַּגּוֹיִים, לְפַקֵּחַ עַל עִסְקֵי רַבִּים בַּשַּׁבָּת. וּמְשַׁדְּכִין עַל הַתִּינֹקֶת לֵאָרֵס וְעַל הַתִּינוֹק לְלַמְּדוֹ סֵפֶר וּלְלַמְּדוֹ אֻמָּנוּת. וּמְבַקְּרִין חוֹלִים וּמְנַחֲמִים אֲבֵלִים. וְהַנִּכְנָס לְבַקֵּר אֶת הַחוֹלֶה, אוֹמֵר 'שַׁבָּת הִיא מִלִּזְעֹק, וּרְפוּאָה קְרוֹבָה לָבוֹא'. וּמַחֲשִׁיכִין עַל הַתְּחוּם לְפַקֵּחַ עַל עִסְקֵי כַּלָּה וְעַל עִסְקֵי הַמֵּת, לְהָבִיא לוֹ אָרוֹן וְתַכְרִיכִין, וְאוֹמֵר לוֹ 'לֵךְ לְמָקוֹם פְּלוֹנִי; לֹא מָצָאתָ שָׁם - הָבֵא מִמָּקוֹם פְּלוֹנִי'; 'לֹא מָצָאתָ בְּמָנֶה - הָבֵא בְּמָאתַיִם', וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יִזְכֹּר לוֹ סְכוּם מֶקָּח; שֶׁכָּל אֵלּוּ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן מִצְוָה הֵן, וְנֶאֱמַר: "עֲשׂוֹת חֲפָצֶךָ" (שם) - חֲפָצֶיךָ אֲסוּרִין, חֶפְצֵי שָׁמַיִם מֻתָּרִין.
איסור ענישה בשבת
ז אֵין עוֹנְשִׁין בַּשַּׁבָּת; אַף עַל פִּי שֶׁהָעֹנֶשׁ מִצְוַת עֲשֵׂה, אֵינָהּ דּוֹחָה שַׁבָּת. כֵּיצַד? הֲרֵי שֶׁנִּתְחַיֵּב בְּבֵית דִּין מַלְקוּת אוֹ מִיתָה - אֵין מַלְקִין אוֹתוֹ וְאֵין מְמִיתִין אוֹתוֹ בַּשַּׁבָּת, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת" (שמות לה,ג) - זוֹ אַזְהָרָה לְבֵית דִּין שֶׁלֹּא יִשְׂרְפוּ בַּשַּׁבָּת מִי שֶׁנִּתְחַיֵּב שְׂרֵפָה, וְהוּא הַדִּין לִשְׁאָר עֳנָשִׁין.
היתר שמירת פירות
ח מֻתָּר לְאָדָם לִשְׁמֹר פֵּרוֹתָיו בַּשַּׁבָּת, בֵּין תְּלוּשִׁים בֵּין מְחֻבָּרִין, וְאִם בָּא אָדָם לִטֹּל מֵהֶן אוֹ בְּהֵמָה וְחַיָּה לֶאֱכֹל מֵהֶן - גּוֹעֵר בָּהֶן, וּמַכֶּה וּמַרְחִיק. וַהֲלֹא דָּבָר זֶה מֵחֲפָצָיו הוּא, וְלָמָּה הוּא מֻתָּר? מִפְּנֵי שֶׁלֹּא נֶאֱסַר אֶלָּא לְהַקְנוֹת לְעַצְמוֹ חֲפָצִים שֶׁאֵינָן עַתָּה מְצוּיִין, אוֹ לְהִשְׂתַּכֵּר וּלְהַרְוִיחַ וּלְהִטַּפֵּל בַּהֲנָאָה שֶׁתָּבוֹא לְיָדוֹ. אֲבָל לִשְׁמֹר מָמוֹנוֹ שֶׁכְּבָר בָּא לְיָדוֹ, עַד שֶׁיַּעֲמֹד כְּמוֹת שֶׁהוּא - מֻתָּר. הָא לְמָה זֶה דּוֹמֶה? לְנוֹעֵל בֵּיתוֹ מִפְּנֵי הַגַּנָּבִים.
היתר שבות בין השמשות
י כָּל הַדְּבָרִים שֶׁהֵן אֲסוּרִין מִשּׁוּם שְׁבוֹת - לֹא גָּזְרוּ עֲלֵיהֶן בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת; אֶלָּא בְּעַצְמוֹ שֶׁלַּיּוֹם הוּא שֶׁהֵן אֲסוּרִין, אֲבָל בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת מֻתָּרִין, וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה שָׁם דְּבַר מִצְוָה אוֹ דֹּחַק. כֵּיצַד? מֻתָּר לוֹ בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת לַעֲלוֹת בָּאִילָן אוֹ לָשׁוּט עַל פְּנֵי הַמַּיִם לְהָבִיא לוּלָב אוֹ שׁוֹפָר, וְכֵן מוֹרִיד מִן הָאִילָן אוֹ מוֹצִיא מִן הַכַּרְמְלִית עֵרוּב שֶׁעָשָׂה, וְכֵן אִם הָיָה טָרוּד וְנֶחְפָּז וְנִצְרָךְ לְדָבָר שֶׁהוּא מִשּׁוּם שְׁבוֹת בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת - הֲרֵי זֶה מֻתָּר. אֲבָל אִם לֹא הָיָה שָׁם דֹּחַק וְלֹא דְּבַר מִצְוָה - אָסוּר. לְפִיכָךְ אֵין מְעַשְּׂרִין אֶת הַוַּדַּאי בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁאִסּוּר הַפְרָשַׁת הַמַּעֲשֵׂר בַּשַּׁבָּת מִשּׁוּם שְׁבוֹת; אֲבָל מְעַשְּׂרִים אֶת הַדְּמַאי.
איסור טלטול מקצת דברים
יב אָסְרוּ חֲכָמִים לְטַלְטֵל מִקְצָת דְּבָרִים בַּשַּׁבָּת כְּדֶרֶךְ שֶׁהוּא עוֹשֶׂה בַּחֹל. וּמִפְּנֵי מָה נָגְעוּ בְּאִסּוּר זֶה? אָמְרוּ: וּמָה אִם הִזְהִירוּ נְבִיאִים וְצִוּוּ שֶׁלֹּא יִהְיֶה הִלּוּכְךָ בַּשַּׁבָּת כְּהִלּוּכְךָ בַּחֹל וְלֹא שִׂיחַת הַשַּׁבָּת כְּשִׂיחַת הַחֹל, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְדַבֵּר דָּבָר" (ישעיה נח,יג) - קַל וָחֹמֶר שֶׁלֹּא יִהְיֶה טִלְטוּל בַּשַּׁבָּת כְּטִלְטוּל בַּחֹל, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה כְּיוֹם חֹל בְּעֵינָיו, וְיָבוֹא לְהַגְבִּיהַּ וּלְתַקֵּן כֵּלִים מִפִּנָּה לְפִנָּה אוֹ מִבַּיִת לְבַיִת אוֹ לְהַצְנִיעַ אֲבָנִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, שֶׁהֲרֵי הוּא בָּטֵל וְיוֹשֵׁב בְּבֵיתוֹ וִיבַקֵּשׁ דָּבָר שֶׁיִּתְעַסֵּק בּוֹ, וְנִמְצָא שֶׁלֹּא שָׁבַת, וּבָטַל הַטַּעַם שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה: "לְמַעַן יָנוּחַ" (שמות כג,יב; דברים ה,יג).
יג וְעוֹד, כְּשֶׁיְּבַקֵּר וִיטַלְטֵל כֵּלִים שֶׁמְּלַאכְתָּם לְאִסּוּר - אֶפְשָׁר שֶׁיִּתְעַסֵּק בָּהֶן מְעַט, וְיָבוֹא לִידֵי מְלָאכָה. וְעוֹד, מִפְּנֵי שֶׁמִּקְצָת הָעָם אֵינָם בַּעֲלֵי אֻמָּנֻיוֹת, אֶלָּא בְּטֵלִין כָּל יְמֵיהֶן, כְּגוֹן הַטַּיָּלִין וְיוֹשְׁבֵי קְרָנוֹת שֶׁכָּל יְמֵיהֶן הֵם שׁוֹבְתִין מִמְּלָאכָה, וְאִם יִהְיֶה מֻתָּר לְהַלֵּךְ וּלְדַבֵּר וּלְטַלְטֵל כִּשְׁאָר הַיָּמִים - נִמְצָא שֶׁלֹּא שָׁבַת שְׁבִיתָה הַנִּכֶּרֶת. לְפִיכָךְ שְׁבִיתָה מִדְּבָרִים אֵלּוּ הִיא שְׁבִיתָה הַשָּׁוָה בְּכָל אָדָם. וּמִפְּנֵי דְּבָרִים אֵלּוּ נָגְעוּ בְּאִסּוּר הַטִּלְטוּל, וְאָסְרוּ שֶׁלֹּא יְטַלְטֵל אֶלָּא כֵּלִים הַצָּרִיךְ לָהֶן, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר (בפרקים הבאים).
הכנסת תוכן זה לזכות בננו יוסף חיים בן אורה דליהנה יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בקדושה ובטהרה בחסד וזיכוי הרבים להיות בעזרו ולשלוח לו סיוע מלאכים טובים את עזריאל ופתחיאל ושמריאל להגן בעדו ובעד כל אשר לו מהאויב הפנימי הוא יצר הרע ויזכה לשמירה מעליא ולפתיחת הלב בתורה הקדושה אמן נצח סלה ועד

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע