chiddush logo

ייעוץ אסטרטגי – איך הכל התחיל?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 16/11/2020

היום, אין הרבה ארגונים שמוותרים על ייעוץ אסטרטגי. צמד המילים הזה הפך לנפוץ במיוחד לא רק בקרב החברות הגדולות, אלא גם בקרב חברות קטנות, עמותות ואפילו ארגונים ממשלתיים. אז במה בעצם מדובר? הייעוץ האסטרטגי, שמכונה לעתים גם ייעוץ מנהלים, הוא שירות שמטרתו לסייע לחברות ולארגונים להגדיר את האסטרטגיה שלהם, ולבנות אותה בהתאם לתנאים המשתנים של הסביבה בתוכה הם פועלים. ניתן להקביל בין הארגון לבין אורגניזם חי, אשר מקיים יחסי גומלין תמידיים עם סביבתו. כדי לשרוד, עליו להתאים את עצמו לסביבה שבתוכה הוא מתקיים, ולא, הוא עשוי למצוא את עצמו דועך ונעלם. יועץ אסטרטגי מקצועי מגיע אל הארגון על מנת לסייע למנהליו להוביל אותו להצלחה ולהישרדות מיטבית.


ההיסטוריה של הייעוץ האסטרטגי

אף אם נדמה לנו שארגונים תמיד היו כפי שאנחנו מכירים אותם היום, האמת היא שבמאות האחרונות חלו שינויים דרמטיים במאפיינים של ארגונים בעולם. בהתאם, גם הניהול לא נתפס תמיד כמקצוע וכתחום העומד בפני עצמו. מקצוע הניהול החל לצמוח ולהתבסס במאה ה-19 ועמו, החל להיווצר גם תחום הייעוץ הניהולי, שניצניו הראשונים הופיעו בארה"ב. עם השנים הלכה והתבססה חשיבות התחום, שקיבל מקום גם בשדה האקדמי והגיע, כמובן, גם לישראל. הכינוי "ייעוץ ניהולי" הוחלף במונח הרווח היום, ייעוץ אסטרטגי.

ייעוץ אסטרטגי, ייעוץ ארגוני – מה ההבדל?

לעתים קרובות אנשים נוטים להתבלבל בין ייעוץ אסטרטגי לייעוץ ארגוני. אכן, מדובר בשני תחומים קרובים בעלי נקודות השקה, אולם למעשה מדובר בשתי התמחויות נפרדות שנבדלות זו מזו בכמה היבטים עיקריים:

תוכן מול צורה – הבדל משמעותי ראשון הוא העיסוק בתוכן אל מול העיסוק בצורה. תחום הייעוץ האסטרטגי עוסק בעיקר בשאלות של "מה", כלומר במטרות הארגון, באסטרטגיה העסקית וכד'. לעומת זאת, הייעוץ הארגוני מתמקד ב"איך", כלומר בפעולות שיש לבצע על מנת להשיג את אותן מטרות, בתהליכים של ייעול וכד'.

פנים מול חוץ – כאמור, הארגון הוא כמו אורגניזם חי, שצריך לפעול בהתאם לסביבה שבתוכה הוא חי. בהתאם לכך עוסק הייעוץ האסטרטגי בעיקר בסביבת הארגון וכמובן בהתאמות הנדרשות על מנת לשפר את שרידותו של הארגון ואת הצלחתו. מנגד, הייעוץ הארגוני מפנה את הזרקור אל הארגון פנימה: אל העובדים, אל סביבת העבודה, תהליכי העבודה ועוד.

הנהנים מהתהליך – הבדל חשוב נוסף בין ייעוץ אסטרטגי לייעוץ ארגוני קשור למי שנהנים מתוצאותיו. בעוד שהייעוץ האסטרטגי, שכזכור כונה בעבר ייעוץ ניהולי, מבקש להיטיב עם הדרג הניהולי הבכיר אשר נהנה מפירות ההצלחה של הארגון בסביבתו החיצונית; מייעוץ ארגוני נהנים כלל האנשים שמרכיבים את הארגון.

מתי פונים ליועץ אסטרטגי?

כאמור, היום פנייה ליועץ אסטרטגי היא כמעט מובנת מאליה ומרבית המנהלים מבינים את חשיבות הדבר. אולם מתי בדרך כלל נוהגים ארגונים לפנות לקבלת ייעוץ? בדרך כלל, ישנם כמה תמריצים שמובילים מנהלים לפנות ליועץ אסטרטגי ולהתחיל תהליך של ייעוץ. הראשון הוא מצב של משבר; לעתים קרובות, כאשר ארגון נתקל בסיטואציה של משבר, פונים לייעוץ על מנת לגבש אסטרטגיות מתאימות ליציאה מהמשבר ולרכוש כלים להתמודדות. גם רצון להתרחב, לדוגמה לייצר מוצרים חדשים או לפנות לקהל יעד נוסף, עשוי להניע מנהלים לפנות ליועץ אסטרטגי. כמו כן, פעמים רבות מנהלים פונים לקבלת ייעוץ בתחום האסטרטגי כאשר הם מזהים שינוי משמעותי אשר צפוי להתרחש בסביבת הפעולה של הארגון.


גיל חיים - מייסד ומנכ"ל קבוצת H.G.C


אחת החברות המובילות בארץ בתחום הייעוץ הארגוני היא H.G.C, אשר מתמחה במתן מגוון שירותים מקצועיים למנהלים כגון ייעוץ וליווי אסטרטגי, הטמעת מערכות CRM לניהול קשרי לקוחות, בניית תוכניות עסקיות, הדרכת מכירות, פיתוח מנהלים ועוד. H.G.C, בהובלת המייסד והמנכ"ל גיל חיים, עבדה עם חברות וארגונים רבים לרבות ארגונים שפועלים במגזר הדתי והחרדי, כמו "לב חב"ד", "מרכז רבני אירופה" ו"דואר ישירות". נוסף על הצוות הקבוע של החברה, H.G.C עובדת עם יועצים חיצוניים אשר מסייעים לה להעניק את המענה המתאים והמדויק ביותר לארגונים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע