chiddush logo

מתכון להכנת חלות

22/9/2020

 

ב"ה

 

סדר מצוות הפרשת חלה

טעם למצוות חלה:

המקור להפרשת חלה מובא בחומש במדבר פרשת שלח (פרק טו):"וְהָיָה בַּאֲכָלְכֶם מִלֶּחֶם הָאָרֶץ תָּרִימוּ תְרוּמָה לַיְיָ רֵאשִׁית עֲרִסֹתֵכֶם חַלָּה תָּרִימוּ תְרוּמָה..".

 

לפי שחיותו של אדם במזונות ורב העולם יחיו בלחם, רצה המקום לזכותנו במצוה תמידית בלחמנו, כדי שתנוח ברכה בו על ידי המצוה ונקבל בה זכות בנפשנו, ונמצאת העסה מזון לגוף ומזון לנפש (ספר החינוך).

 

ובתלמוד בבלי (שבת לב):"ואם נותנין חלה מתברכין שנאמר ראשית עריסותיכם תתנו לכהן להניח ברכה אל ביתך".

 

ובמדרש רבה:" רב הונא בשם רב מתנה אמר, בזכות שלשה דברים נברא העולם, בזכות חלה, ובזכות מעשרות, ובזכות בכורים".

 

בתקוני הזוהר (תיקון טז):" חִטָּה אִילָנָא אִיהוּ דְאָכִיל מִנֵּיהּ אָדָם קַדְמָאָה" [ביאור:חטה הוא העץ שעליו אמר הקב"ה לאדם הראשון (בראשית ב) "ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו"] ובהמשך מובא:" חִטָּה אִיהוּ רָזָא דְעִשְׂרִין וּתְרֵין אַתְוָון דְּאוֹרַיְיתָא" [ביאור: חטה מספרו (בגימטריה) כב והוא סוד כב אותיות התורה שנפגמו בחטאו של אדם הראשון ועל ידי הפרשת חלה מתקנים פגם זה]. 

ובזוהר חדש מדרש רות (דף קה):"בשלושה דברים האשה זוכה בחלה ובנדה ובהדלקת הנר".

 

סגולות: מצוות הפרשת חלה גדולה מעלתה ובפרט למתמדים בה ומסוגלת: למציאת זיווג,

זרע קודש בר קימא (הפרשת חלה אותיות תפרה שחלה), הריון בריא ולידה קלה, ופרנסה טובה.

 

ראוי לציין כי עשיית מצווה גורמת להמשכת אור אשר למעלה מהמידות (ספירות חסד וגבורה) שכן תורה ומצוות הן הרי רצונו של הקב"ה וכאשר רצון זה נמשך ע"י מצוות כגון:מצוות הפרשת חלה לשבת, הזמן מסוגל לקבלת התפילה, כלומר עשיית המצוה גורמת לעת רצון,

לכן טוב להתפלל ולבקש על כל משאלות הלב לטובה ולברכה בזמן עשיית החלות והלישה.

 

שאלות בהלכה ניתן לפנות למרכז מידע יהדות בטל': מרכז מידע יהדות לכל שאלה 02-5811911

ניתן גם ליצור קשר עם רוחמה המעבירה את מצוות הפרשת חלה בכול הארץ: 052-2527743 

וללימוד הנושא ניתן לפנות לארגון איילת השחרחברה דתית ללימוד טלפוני לנשים :073-2322222

או באתר לקראת חלה

 

 

ü       נא לשמור על קדושת התפילה (טעון גניזה).

 

 

 

 

ב"ה

 

קיצור הלכות הפרשת חלה:

א.       נאמר בתורה: ''באכלכם מלחם הארץ'', ואין קרוי לחם אלא הנעשה מחמשת מיני דגן שהם: חטים ושעורים, כוסמין, שבולת שועל, ושיפון. ולפיכך החיוב להפריש חלה הינו על עיסה העשויה מקמח של אחד מחמשת מיני דגן הנ''ל (ואפילו מכולם יחד נעשתה העסה – מצטרפים לשעור מצוות הפרשת חלה).

ב.        עיסה שנילושה מקמח אורז, דוחן, וכל מיני קטניות, אינה חייבת בחלה, אפילו אם אפו אותה בתנור. וכן עיסה העשויה מכל מיני קטניות, פטורה מהפרשת חלה.

ג.        עיסה שהיא מעורבת מקמח חטה וקמח אורז, אם יש בה טעם דגן חייבת בחלה אף על פי שרובה קמח אורז, כל שהיא בדרך אפייה. ואפילו אם אין שיעור חלה בקמח החיטים. אבל אם עירב שאר מיני קטניות שנילושו עם קמח חטה, אף שטעם החטה ניכר, מכל מקום אם אין רוב קמח חטה, אין העיסה חייבת בחלה.

ד.        חמשת מיני תבואה מצטרפין לחייב בחלה, דהיינו עיסה שיש בה תערובת מקמח של מיני דגן שונים, ואין בקמח שיעור המחייב להפריש חלה רק בצירוף שאר המינים, כל המינים מצטרפים להשלמת שיעור חלה וחייבת בהפרשת חלה. במה דברים אמורים כשעירבן קמח, אבל אם לש כל אחד לבדו ואין בו כשיעור, ומדבקו למין אחר, אין מצטרפין אלא באופנים מסויימים. ואם עירב את כל העיסות עד שנעשו לעיסה אחת, חייבת בחלה בלא ברכה. ולכן אם עשה עיסה מחיטים, ועוד עיסה משעורים, ובכל עיסה אין שיעור החייב בחלה, ועירב את העיסות עד שנעשו גוף אחד של בצק, יפריש חלה בלי ברכה.

ה.        בכדי להפריש חלה בברכה צריך שתהיה בעיסה כמות מספקת של קמח (מינימום) 1666 גרם (אחד קילוגרם ו-שש מאות גרם) אם הכמות קטנה מכך יש להפריש חלה בלי ברכה.

ו.         על מנת שהעיסה תתחייב בהפרשת חלה רוב הנוזלים שבה צריכים להיות לפחות אחד מסוגים אלו: מים, יין, חלב, דבש דבורים, שמן זית.

ז.         אין חיוב חלה אלא בעיסה הראויה לבוא לידי לחם (מעיסה המיועדת לבישול או לטיגון מפרשים חלה בלי ברכה).

ח.        אשה שאינה טהורה מפרישה חלה ומברכת, ואינה צריכה ליתן את מצות הפרשת חלה לבעלה. וכן נערה רווקה מפרישה חלה ומברכת.

ט.       טוב להמתין מלהפריש חלה עד לאחר גמר הלישה, כשהעיסה תיעשה גוף אחד, ולא יפריש קודם.

י.         לפני שמפרישים חלה מברכים: ''ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו להפריש חלה תרומה''.

יא.    מיד לאחר הברכה נוטלים כמות של כל שהוא מהעיסה, ומפרישה, ומנהגינו לומר: ''הרי זו חלה''.

יב.     לאחר ההפרשה נוטלים את החלק המופרש, ושורפים אותו באש, או על הגאז. ראוי לציין כי לכתחלה מצוה לשרוף את החלה, ולא להסתפק בעטיפתה בנייר וזריקתה לפח אשפה.

 

ü       נא לשמור על קדושת הגיליון (טעון גניזה).

 

ב"ה

מרכיבים עבור חלות/לחם:

 

2 קילו קמח מנופה, 4 כפות שמרים יבשים (100 גרם שמרים), 4 כפות סוכר,

2 כפות שטוחות מלח, 6 כוסות מים (פושרים ולהוסיף בהדרגה), 1/2 כוס שמן.

אופן ההכנה:

ראשית יש לשפוך 2 כפות שטוחות מלח אל תוך הקערה (זאת בכדי שהמלח לא יגע בשמרים) ולהוסיף מעל המלח 2 קילו קמח מנופה, ליצור גומה במרכז הקערה ולשפוך לתוכה 4 כפות סוכר ו-4 כפות שמרים יבשים (אל תוך הגומה), לשפוך כוס מים פושרים על הגומה (בכדי שהשמרים יקבלו תסיסה) ולאחר כ-5 עד 10 דקות להוסיף עוד 5 כוסות מים בהדרגה. להתחיל ללוש את הבצק היטב למשך מספר דקות בשתי ידיים, (תוך כדי לישה טוב לבקש בקשות פרטיות), כאשר נוצרת עיסה יש להוסיף בהדרגה 1/4 כוס שמן, להמשיך ללוש את העיסה ולהוסיף עוד 1/4 כוס שמן. אם הבצק דביק או יבש ולא אחיד ניתן להוסיף אז מעט שמן (בשום אופן לא להוסיף קמח).

לכסות את הבצק (עדיף בנילון נצמד) ולהניח להתפחה עד שהעיסה מכפילה את הנפח שלה פי שתים. לתוצאות טובות יותר: לאחר 20 דקות של התפחה ללוש שוב מספר דקות, להמתין עד שהבצק מכפיל את נפחו, לאחר מכן: מברכים על הפרשת חלה, לוקחים חתיכה קטנה מן העיסה מרימים אותה ואומרים: "הֲרֵי זוֹ חַלָּה" ואומרים תפילת יהי רצון (המופיעה בהמשך). אח"כ ליצור צורות, להניח את הצורות למעט זמן בתבניות להתפחה קלה, למרוח ביצה עם מעט שמן זית, ניתן גם לפזר שומשום, קצח, זעתר, פרג לפי בחירה.

יש לאפות בחום של 200 מעלות עד שהחלות משחימות ואפויות מספיק לטעמך.

לא מומלץ להשתמש בטורבו מכיוון שפעולה זו מייבשת את החלות.

טיפ חשוב: לאחר הוצאת החלות מהתנור יש לכסות במגבת יבשה לשתי דקות על מנת לרכך את החלות. 

סדר הפרשת חלה:

א.     טוב לתת צדקה אל תוך קופת הצדקה אשר בבית וליטול ידים מכלי לפני קיום מצוות הפרשת חלה.

ב.      מניחים את העיסה לפנינו בטרם יצרנו ממנה צורה.

ג.      נוהגים לומר לפני הברכה פעמים את הפסוק: וִיהִי נֹעַם אֲ-דֹנָי אֱ-לֹהֵינוּ עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ:

ד.      מברכים את הברכה:"בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִיוָּנוּ לְהַפְרִישׁ חַלָּה תְרוּמָה".

ה.      לוקחים חתיכה קטנה מו העיסה מרימים אותה ואומרים: "הֲרֵי זוֹ חַלָּה". (החתיכה יכולה להיות בכול גודל שהוא, המנהג הוא להפריש חלה בשיעור כזית-28 גרם).

ו.       מצווה מן המובחר לשרוף את חתיכת החלה שהופרשה, לכן טוב לעטוף אותה היטב בנייר אלומניום ולהניחה על הכיריים באופן שהאש תשרוף את החתיכה ותגרום לעליית העשן – (אין לשרוף את חתיכת החלה בתבנית האפיה ולא בתנור בשעת האפיה).

ז.       במידה ולא ניתן (או קשה) לשרוף את חתיכת החלה יש לעטוף את חתיכת החלה בשתי עטיפות (בשקית נילון) ולהניחה באשפה.

ü       נא לשמור על קדושת התפילה (טעון גניזה).

ב"ה

 

נהוג לומר תפילה זו בשעת הפרשת החלה:

לִכְבוֹד יְיָ יִתְבָּרַךְ וְלִכְבוֹד שַׁבַּת קֹדֶשׁ חֶמְדַּת־יָמִים שֶׁהִנְחַלְתָּנוּ. יְהִי רָצוֹן שֶׁאוּכַל תָּמִיד לְקַיֵּם את מִצְוַת הַפְרָשַׁת חַלָּה, מתוך שמחה ונפש חפצה ובריאות איתנה והרחבה מופלגה ברוחניות וגשמיות, וּתְּהֵא מִצְוַת הַפְרָשַׁת־חַלָּה שְׁקוּלָה לְפָנֶיךָ כְּאִלּוּ קִיַּמְתִּי תַּרְיַ"ג מִצְווֹת שֶׁל כְּלַל יִשְׂרָאֵל, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁמִּצְוַת הַפְרָשַׁת חַלָּה תֵּחָשֵׁב לִי כְּאִלּוּ קִיַּמְתִּיהָ בְּכָל פְּרָטֶיהָ וְדִקְדּוּקֶיהָ, וְתֵחָשֵׁב הֲרָמַת הַחַלָּה שֶׁאֲנִי מְרִימָה כְּמוֹ הַקָּרְבָּן שֶׁהֻקְרַב עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ וְתִתְקַבֵּל בְּרָצוֹן. וּכְמוֹ בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, הָיְתָה הַחַלָּה נְתוּנָה לְכֹהֵן וְהָיְתָה זוֹ לְכַפָּרַת עֲווֹנוֹת, כָּךְ תִּהְיֶה הַפְרָשָׁה זוֹ לְכַפָּרַת עֲווֹנוֹתַי, וְאָז אֶהְיֶה כְּאִלּוּ נוֹלַדְתִּי מֵחָדָשׁ נְקִיָּה מֵחֵטְא וְעָווֹן וְאוּכַל לְקַיֵּם מִצְוַת שַׁבַּת קֹדֶשׁ וְהַיָּמִים הַטּוֹבִים [עִם בַּעְלִי וִילָדֵינוּ], לִהְיוֹת נִזּוֹנִים מִקְּדֻשַּׁת הַיָּמִים הָאֵלֶּה. וּבִזְכוּת מִצְוַת חַלָּה יִהְיוּ יְלָדֵינוּ נִזּוֹנִים תָּמִיד מִיָּדָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּרֹב רַחֲמָיו וַחֲסָדָיו וּבְרֹב אַהֲבָה. וּתְקַבֵּל מִצְוַת חַלָּה כְּאִלּוּ נָתַתִּי מַעֲשֵׂר. וּכְשֵׁם שֶׁהִנְנִי מְקַיֶּמֶת מִצְוַת חַלָּה בְּכָל לִבִּי, כָּךְ יִתְעוֹרְרוּ רַחֲמָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְשָׁמְרֵנִי מִצַּעַר וּמִמַּכְאוֹבִים כָּל הַיָּמִים. אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.

 

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, אֵ-ל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת שתעשה נא עימנו צדקה וחסד ובזכות מצוות הפרשת חלה יתוקן עוון חווה-אם כל חי שסיבבה מיתה לאדם הראשון שהוא עיסתו של עולם, ובזכות מצווה זו תבטל את המוות מן העולם ותמחה דמעה מעל כל פנים, ותמשיך רחמים וחסדים גדולים, ברכות וישעות מרובות, קדושה וטהרה מופלגה, עלינו ועל כל ישראל, ותמלא נא יְיָ אֱ-לֹהֵינוּ את כל משאלות ליבנו לטובה ולברכה, בטוב הנראה והנגלה אמן כן יהי רצון נצח סלה ועד.

 

 

» נערך לזיכוי הרבים. ◇  נא לשמור על קדושת התפילה (טעון גניזה).

 

> כל המתפלל על חברו נענה תחילה, במידת האפשר נא להוסיף:

וכן יהי רצון מלפניך אבינו מלכנו שתתמלא ברחמים על אורה בת אסתר וראובן ותמלא את כל משאלות ליבה לטובה ולברכה אמן כן יהי רצון.

וכן יהי רצון מלפניך אבינו מלכנו שתתמלא ברחמים על אביטל בת אורה למשפחת חדד ותזכה אותה להקים בית על אדני התורה והיראה- בִּנְיָן עֲדֵי עַד עם בן מזלה, בחיר ליבה, חסיד ירא שמים ולמדן, וברך נא אותה ואת כל אשר לה ואת כל עמך בית ישראל בטוב הנראה והנגלה אמן כן יהי רצון נצח סלה ועד.

.

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע