chiddush logo

היהודים באים

נכתב על ידי אביהו ח, 27/7/2020

 התשובה המנצחת ל’היהודים באים’: מה הקשר בין משה רבנו לבית המשפט העליון?
הידברות ה' אב התש"פ | 26.07.20 | 22:51
"שאלתי את השוטר עם המדים הכחולים של משטרת וושינגטון: 'סליחה, אדוני. מה משה רבנו שלי עושה פה אצלכם בבית המשפט העליון?'" צפו בדבריו המרתקים של יורם אטינגר, לשעבר שגריר ישראל בבית הקונגרס האמריקאי 

לכתבה המלאה:

https://www.hidabroot.org/article/1142472

כתבה זו נשלחה מהאפליקציה של הידברות למכשירים ניידים.

להורדת האפלקציה מ Google, לחץ כאן

להורדת האפליקציה למכשירי אייפון (IOS) , לחץ כאן

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
אפליקציה מבית www.gaiamobile.com



רמבם יומי לביאור: 6885*
הִלְכּוֹת יְסוֹדֵי הַתּוֹרָה פֵּרֶק ה

י(א) כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל מְצֻוִּין עַל קִדּוּשׁ הַשֵּׁם הַגָּדוֹל הַזֶּה, שֶׁנֶּאֱמָר "וְנִקְדַּשְׁתִּי, בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (ויקרא כב,לב), וּמֻזְהָרִין שֶׁלֹּא לְחַלְּלוֹ, שֶׁנֶּאֱמָר "וְלֹא תְחַלְּלוּ, אֶת-שֵׁם קָדְשִׁי" (שם). כֵּיצַד בְּשָׁעָה שֶׁיַּעֲמֹד גּוֹי וְיֶאֱנֹס אֶת יִשְׂרָאֵל לַעֲבֹר עַל אַחַת מִכָּל מִצְווֹת הָאֲמוּרוֹת בַּתּוֹרָה אוֹ יַהַרְגֶנּוּ, יַעֲבֹר וְאַל יֵהָרֵג: שֶׁנֶּאֱמָר בַּמִּצְווֹת, "אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם" (ויקרא יח,ה) וְלֹא שֶׁיָּמוּת בָּהֶם. וְאִם מֵת וְלֹא עָבַר, הֲרֵי זֶה מִתְחַיֵּב בְּנַפְשׁוֹ.י

י(ב) בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בִּשְׁאָר מִצְווֹת חוּץ מֵעֲבוֹדָה זָרָה, וְגִלּוּי עֲרָיוֹת, וּשְׁפִיכוּת דָּמִים. אֲבָל שָׁלוֹשׁ עֲבֵרוֹת אֵלּוּ, אִם יֹאמַר לוֹ עֲבֹר עַל אַחַת מֵהֶן אוֹ תֵּהָרֵג, יֵהָרֵג וְאַל יַעֲבֹר.י

י(ג) בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בִּזְמָן שֶׁהַגּוֹי מִתְכַּוֵּן לַהֲנָאַת עַצְמוֹ, כְּגוֹן שֶׁאֲנָסוֹ לִבְנוֹת לוֹ בֵּיתוֹ בַּשַּׁבָּת אוֹ לְבַשַּׁל לוֹ תַּבְשִׁילוֹ אוֹ אָנַס אִשָּׁה לְבָעֳלָהּ וְכַיּוֹצֶא בְּזֶה. אֲבָל אִם נִתְכַּוַּן לְהַעְבִירוֹ עַל הַמִּצְווֹת בִּלְבָד אִם הָיָה בֵּינוֹ לְבֵין עַצְמוֹ, וְאֵין שָׁם עֲשָׂרָה מִיִּשְׂרָאֵל יַעֲבֹר וְאַל יֵהָרֵג, וְאִם אֲנָסוֹ לְהַעְבִירוֹ בַּעֲשָׂרָה מִיִּשְׂרָאֵל יֵהָרֵג וְאַל יַעֲבֹר, וְאַפִלּוּ לֹא נִתְכַּוַּן לְהַעְבִירוֹ אֵלָא עַל מִצְוָה מִשְּׁאָר מִצְווֹת בִּלְבָד.י

י(ד) וְכָל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ, שֶׁלֹּא בְּשָׁעַת הַשְּׁמָד. אֲבָל בְּשָׁעַת הַשְּׁמָד, וְהוּא כְּשֶׁיַּעֲמֹד מֶלֶךְ רָשָׁע כִּנְבוּכַדְנֶאצַּר וַחֲבֵרָיו וְיִגְזֹר שְׁמָד עַל יִשְׂרָאֵל לְבַטַּל דָּתָם אוֹ מִצְוָה מִן הַמִּצְווֹת יֵהָרֵג וְאַל יַעֲבֹר, אַפִלּוּ עַל אַחַת מִשְּׁאָר מִצְווֹת, בֵּין נֶאֱנָס בְּתוֹךְ עֲשָׂרָה, בֵּין נֶאֱנָס בֵּינוֹ לְבֵין גּוֹיִים.י

י(ה) כָּל מִי שֶׁנֶּאֱמָר בּוֹ יַעֲבֹר וְאַל יֵהָרֵג, וְנֶהְרַג וְלֹא עָבַר הֲרֵי זֶה מִתְחַיֵּב בְּנַפְשׁוֹ. וְכָל מִי שֶׁנֶּאֱמָר בּוֹ יֵהָרֵג וְאַל יַעֲבֹר, וְנֶהְרַג וְלֹא עָבַר הֲרֵי זֶה קִדַּשׁ אֶת הַשֵּׁם. וְאִם הָיָה בַּעֲשָׂרָה מִיִּשְׂרָאֵל הֲרֵי זֶה קִדַּשׁ אֶת הַשֵּׁם בָּרַבִּים, כְּדָנִיֵּאל חֲנַנְיָה מִישָׁאֵל וַעֲזַרְיָה וּכְרִבִּי עֲקִיבָה וַחֲבֵרָיו, וְאֵלּוּ הֶם הֲרוּגֵי מַלְכוּת, שְׁאֵין מַעֲלָה עַל מַעֲלָתָם, וַעֲלֵיהֶם נֶאֱמָר "כִּי-עָלֶיךָ, הֹרַגְנוּ כָל-הַיּוֹם, נֶחְשַׁבְנוּ, כְּצֹאן טִבְחָה" (תהילים מד,כג), וַעֲלֵיהֶם נֶאֱמָר "אִסְפוּ-לִי חֲסִידָי כֹּרְתֵי בְרִיתִי, עֲלֵי-זָבַח" (תהילים נ,ה).י

י(ו) וְכָל מִי שֶׁנֶּאֱמָר בּוֹ יֵהָרֵג וְאַל יַעֲבֹר, וְעָבַר וְלֹא נֶהְרַג הֲרֵי זֶה מְחַלֵּל אֶת הַשֵּׁם, וְאִם הָיָה בַּעֲשָׂרָה מִיִּשְׂרָאֵל, הֲרֵי זֶה חִלַּל אֶת הַשֵּׁם בָּרַבִּים, וּבִטַּל מִצְוַת עֲשֵׂה שְׁהִיא קִדּוּשׁ הַשֵּׁם, וְעָבַר עַל מִצְוַת לֹא תַעֲשֶׂה שְׁהִיא חִלּוּל הַשֵּׁם. וְאַף עַל פִּי כֵן, מִפְּנֵי שֶׁעָבַר בְּאֹנֶס, אֵין מַלְקִין אוֹתוֹ וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שְׁאֵין מְמִיתִין אוֹתוֹ בֵּית דִּין, אַפִלּוּ הָרַג בְּאֹנֶס: שְׁאֵין מַלְקִין וּמְמִיתִין, אֵלָא לָעוֹבֵר בִּרְצוֹנוֹ בְּעֵדִים וְהַתְרָאָה, שֶׁנֶּאֱמָר בְּנוֹתֵן מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ, "וְנָתַתִּי אֲנִי אֶת-פָּנַי בָּאִישׁ הַהוּא" (ראה ויקרא כ,ג, ויקרא כ,ה), וּמִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ, "הַהוּא" לֹא אָנוּס וְלֹא שׁוֹגֵג וְלֹא מֻטְעֶה.י

י(ז) וּמַה אִם עֲבוֹדָה זָרָה, שְׁהִיא חֲמוּרָה מִן הַכֹּל, הָעוֹבֵד אוֹתָהּ בְּאֹנֶס אֵינוּ חַיָּב כָּרֵת, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר מִיתַת בֵּית דִּין קַל וְחֹמֶר לִשְׁאָר מִצְווֹת הָאֲמוּרוֹת בַּתּוֹרָה. וּבָעֲרָיוֹת, הוּא אוֹמֵר "וְלַנַּעֲרָ לֹא-תַעֲשֶׂה דָבָר" (דברים כב,כו).י

י(ח) נָשִׁים שֶׁאָמְרוּ לָהֶם גּוֹיִים, תְּנוּ לָנוּ אַחַת מִכֶּם וּנְטַמֵּא אוֹתָהּ, וְאִם לָאו, נְטַמֵּא אֶת כֻּלְּכֶם יְטַמְּאוּ אֶת כֻּלָּן, וְאַל יִמְסְרוּ לָהֶם נֶפֶשׁ אַחַת מִיִּשְׂרָאֵל. וְכֵן אִם אָמְרוּ לָהֶם גּוֹיִים, תְּנוּ לָנוּ אֶחָד מִכֶּם וְנַהַרְגֶנּוּ, וְאִם לָאו, נַהְרֹג אֶת כֻּלְּכֶם יֵהָרְגוּ כֻּלָּם, וְאַל יִמְסְרוּ לָהֶם נֶפֶשׁ אַחַת מִיִּשְׂרָאֵל. וְאִם יֵחֲדוּהוּ לָהֶם וְאָמְרוּ, תְּנוּ לָנוּ פְּלוֹנִי אוֹ נַהְרֹג אֶת כֻּלְּכֶם אִם הָיָה מְחֻיָּב מִיתָה כְּשֶׁבַע בֶּן בִּכְרִי, יִתְּנוּ אוֹתוֹ לָהֶם, וְאֵין מוֹרִין לָהֶם כֵּן, לְכַתְּחִלָּה, וְאִם אֵינוּ חַיָּב יֵהָרְגוּ כֻּלָּם, וְאַל יִמְסְרוּ לָהֶם נֶפֶשׁ אַחַת מִיִּשְׂרָאֵל.י

י(ט) כְּעִנְיַן שֶׁאָמְרוּ בְּאֻנְסִין, כָּךְ אָמְרוּ בָּחֳלָאִים. כֵּיצַד מִי שֶׁחָלָה וְנָטָה לָמוּת וְאָמְרוּ הָרוֹפְאִים שֶׁרְפוּאָתוֹ בְּדָבָר פְּלוֹנִי מֵאִסּוּרִין שֶׁבַּתּוֹרָה, עוֹשִׂין לוֹ. וּמִתְרַפְּאִין בְּכָל אִסּוּרִין שֶׁבַּתּוֹרָה, בִּמְקוֹם סַכָּנָה: חוּץ מֵעֲבוֹדָה זָרָה וְגִלּוּי עֲרָיוֹת וּשְׁפִיכוּת דָּמִים שֶׁאַפִלּוּ בִּמְקוֹם סַכָּנָה, אֵין מִתְרַפְּאִין בָּהֶם, וְאִם עָבַר וְנִתְרַפָּא עוֹנְשִׁין אוֹתוֹ בֵּית דִּין, עֹנֶשׁ הָרָאוּי לוֹ.י

י(י) וּמְנַיִן שֶׁאַפִלּוּ בִּמְקוֹם סַכָּנַת נְפָשׁוֹת, אֵין עוֹבְרִין עַל אַחַת מִשָּׁלוֹשׁ עֲבֵרוֹת אֵלּוּ: שֶׁנֶּאֱמָר "וְאָהַבְתָּ, אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ, וּבְכָל-מְאֹדֶךָ" (דברים ו,ה), אַפִלּוּ הוּא נוֹטֵל אֶת נַפְשָׁךְ. וַהֲרִיגַת נֶפֶשׁ מִיִּשְׂרָאֵל לְרַפּוֹת נֶפֶשׁ אַחֶרֶת, אוֹ לְהַצִּיל אָדָם מִיַּד אַנָּס דָּבָר שֶׁהַדַּעַת נוֹטָה לוֹ הוּא, שְׁאֵין מְאַבְּדִין נֶפֶשׁ מִפְּנֵי נֶפֶשׁ, וַעֲרָיוֹת הֻקְּשׁוּ לִנְפָשׁוֹת, שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל-רֵעֵהוּ, וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן, הַדָּבָר הַזֶּה" (דברים כב,כו).י

י(יא) בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים שְׁאֵין מִתְרַפְּאִין בִּשְׁאָר אִסּוּרִין אֵלָא בִּמְקוֹם סַכָּנָה בִּזְמָן שְׁהֶן דֶּרֶךְ הֲנָאָתָן, כְּמוֹ שֶׁמַּאֲכִילִין אֶת הַחוֹלֶה שְׁקָצִים וּרְמָשִׂים, אוֹ חָמֵץ בַּפֶּסַח, אוֹ שֶׁמַּאֲכִילִין אוֹתוֹ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים. אֲבָל שֶׁלֹּא דֶּרֶךְ הֲנָאָתָן, כְּגוֹן שֶׁעוֹשִׂין לוֹ רְטִיָּה אוֹ מְלֻגְמָה מֵחָמֵץ אוֹ מֵעָרְלָה, אוֹ שֶׁמַּשְׁקִין אוֹתוֹ דְּבָרִים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן מַר מְעֹרָב עִם אִסּוּרֵי מַאֲכָל, שֶׁהֲרֵי אֵין בָּהֶן הֲנָיָה לַחֵךְ הֲרֵי זֶה מֻתָּר, וְאַפִלּוּ שֶׁלֹּא בִּמְקוֹם סַכָּנָה: חוּץ מִכִּלְאֵי הַכֶּרֶם וּבָשָׂר בְּחָלָב שְׁהֶן אֲסוּרִין, אַפִלּוּ שֶׁלֹּא דֶּרֶךְ הֲנָאָתָן, לְפִיכָּךְ אֵין מִתְרַפְּאִין בָּהֶן, אַפִלּוּ שֶׁלֹּא דֶּרֶךְ הֲנָאָה, אֵלָא בִּמְקוֹם סַכָּנָה.י

י(יב) מִי שֶׁנָּתַן עֵינָיו בְּאִשָּׁה וְחָלָה וְנָטָה לָמוּת, וְאָמְרוּ הָרוֹפְאִים אֵין לוֹ רְפוּאָה עַד שֶׁתִּבָּעֵל לוֹ אַפִלּוּ הָיְתָה פְּנוּיָה, וְאַפִלּוּ לְדַבַּר עִמּוֹ מֵאֲחוֹרֵי הַגָּדֵר אֵין מוֹרִין לוֹ בְּכָּךְ, וְיָמוּת וְלֹא יוֹרוּ לוֹ לְדַבַּר עִמּוֹ מֵאֲחוֹרֵי הַגָּדֵר: שֶׁלֹּא יְהוּ בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל הֶפְקֵר, וְיָבוֹאוּ בִּדְבָרִים אֵלּוּ לִפְרֹץ בָּעֲרָיוֹת.י

י(יג) כָּל הָעוֹבֵר מִדַּעְתּוֹ בְּלֹא אֹנֶס עַל אַחַת מִכָּל מִצְווֹת הָאֲמוּרוֹת בַּתּוֹרָה, בִּשְׁאָט בְּנֶפֶשׁ לְהַכְעִיס הֲרֵי זֶה מְחַלֵּל אֶת הַשֵּׁם, וּלְפִיכָּךְ נֶאֱמָר בִּשְׁבוּעַת שֶׁקֶר, "וְחִלַּלְתָּ אֶת-שֵׁם אֱלֹהֶיךָ, אֲנִי ה'" (ויקרא יט,יב). וְאִם עָבַר בַּעֲשָׂרָה מִיִּשְׂרָאֵל, הֲרֵי זֶה חִלַּל אֶת הַשֵּׁם בָּרַבִּים. וְכֵן כָּל הַפּוֹרֵשׁ מֵעֲבֵרָה אוֹ עָשָׂה מִצְוָה, לֹא מִפְּנֵי דָּבָר בָּעוֹלָם, לֹא פַּחַד וְלֹא יִרְאָה, וְלֹא לְבַקַּשׁ כָּבוֹד, אֵלָא מִפְּנֵי הַבּוֹרֵא בָּרוּךְ הוּא, כִּמְנִיעַת יוֹסֵף הַצַּדִּיק עַצְמוֹ מֵאֵשֶׁת רִבּוֹ הֲרֵי זֶה מְקַדֵּשׁ אֶת הַשֵּׁם.י

י(יד) וְיֵשׁ דְּבָרִים אֲחֵרִים שְׁהֶם בִּכְלַל חִלּוּל הַשֵּׁם, וְהוּא שֶׁיַּעֲשֶׂה אָדָם גָּדוֹל בַּתּוֹרָה וּמְפֻרְסָם בַּחֲסִידוּת, דְּבָרִים שֶׁהַבְּרִיּוֹת מְרַנְּנִים אַחֲרָיו בִּשְׁבִילָן, וְאַף עַל פִּי שְׁאֵינָם עֲבֵרוֹת הֲרֵי זֶה מְחַלֵּל אֶת הַשֵּׁם: כְּגוֹן שֶׁלּוֹקֵחַ וְאֵינוּ נוֹתֵן דְּמֵי הַלֶּקַח לְאַלְתַּר, וְהוּא שֶׁיֵּשׁ לוֹ, וְנִמְצְאוּ הַמּוֹכְרִין תּוֹבְעִין אוֹתוֹ, וְהוּא מַקִּיפָן, אוֹ שֶׁיַּרְבֶּה בִּשְׂחוֹק, אוֹ בַּאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה אֵצֶל עַמֵּי הָאָרֶץ וּבֵינֵיהֶן, אוֹ שְׁאֵין דִּבּוּרוֹ בְּנַחַת עִם הַבְּרִיּוֹת, וְאֵינוּ מַקְבִּילָן בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת, אֵלָא בַּעַל קְטָטָה וְכַעַס, וְכַיּוֹצֶא בַּדְּבָרִים הָאֵלּוּ. הַכֹּל לְפִי גָּדְלוֹ שֶׁל חָכָם צָרִיךְ שֶׁיְּדַקְדַּק עַל עַצְמוֹ, וְיַעֲשֶׂה לִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין.י

י(טו) וְכֵן אִם דִּקְדַּק הֶחָכָם עַל עַצְמוֹ, וְהָיָה דִּבּוּרוֹ בְּנַחַת עִם הַבְּרִיּוֹת, וְדַעְתּוֹ מְעֹרֶבֶת עִמָּהֶם, וּמַקְבִּילָן בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת, וְנֶעְלָב מֵהֶן וְאֵינוּ עוֹלְבָן, מְכַבֵּד לָהֶן וְאַפִלּוּ לַמְּקִילִין לוֹ, וְנוֹשֵׂא וְנוֹתֵן בֶּאֱמוּנָה, וְלֹא יַרְבֶּה בַּאֲרִיחוּת עַמֵּי הָאָרֶץ וִישִׁיבָתָן, וְלֹא יֵרָאֶה תָּמִיד אֵלָא עוֹסֵק בַּתּוֹרָה עָטוּף בְּצִיצִית מֻכְתָּר בִּתְפִלִּין, וְעוֹשֶׂה בְּכָל מַעֲשָׂיו לִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין וְהוּא שֶׁלֹּא יִתְרַחַק הַרְבֵּה, וְלֹא יִשְׁתּוֹמֵם הַרְבֵּה עַד שֶׁיִּמָּצְאוּ הַכֹּל מְקַלְּסִין אוֹתוֹ וְאוֹהֲבִין אוֹתוֹ, וּמִתְאַוִּין לְמַעֲשָׂיו: הֲרֵי זֶה קִדַּשׁ אֶת הַשֵּׁם, וְעָלָיו הַכָּתוּב אוֹמֵר "וַיֹּאמֶר לִי, עַבְדִּי-אָתָּה יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר-בְּךָ אֶתְפָּאָר" (ישעיהו מט,ג).י


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע